Na internetu nakupují stále více lidé z venkova. V některých ohledech jsou už pro internetové obchodníky mnohem zajímavějšími zákazníky než obyvatelé měst. Kupují totiž dražší zboží a nezřídka i ve větších objemech. Lidé z venkova u nás v průměru utratí víc hlavně proto, že nakupují pobyty. Ty jsou dražší než třeba masáže, zážitky a restaurace, po kterých jdou naopak více lidé z měst. Z toho důvodu je průměrná hodnota objednávky lidí z venkova vyšší,
vysvětluje Petr Sýkora, jednatel slevového portálu Pepa.cz.
Není těžké rozklíčovat, proč se lidé z venkova stále častěji orientují na online nákupy. E-shopy jim umožňují dostat se snadno ke zboží, které v jejich okolí není dostupné. Mohou si ho objednat až do domu a nemusí se za ním vydávat často i desítky kilometrů. Kvůli menším možnostem vyžití ale také na internetu tráví více volného času a mají velmi slušný přehled o nabídce obchodníků. Podle průzkumu Poštovní spořitelny surfuje na síti ve volných chvílích 77 % lidí žijících na venkově. To jsou jen některé z důvodů, proč mají obyvatelé venkova rádi online nakupování.
Psali jsme: Kdy se hodí různé druhy online reklamy? Připravili jsme e-shopům rychlý souhrn
Proč ale také dokážou utratit víc peněz? Z části je to dáno lokalitou. Zatímco lidé z měst mají možnost nákupu běžného zboží prakticky na každém rohu, a to i do pozdních hodin, obyvatelé vesnic a maloměst ne. Proto na venkově využívají e-shopy právě pro větší a tedy i dražší nákupy. Lidé ve městě mají blíže k výdejním místům nebo je pro ně rozvoz levnější a zároveň rychlejší. Prodáváme dražší značky oblečení a tak pro nás vždy byli zajímavou cílovkou lidé z měst, kteří mají většinou vyšší příjmy. Oproti tomu lidé z venkova ale nemají tolik možností utrácet své peníze v supermarketech, a tak pozorujeme, že se více začínají orientovat na internet,
komentuje Milan Polák, majitel obchodu DIFFERENT FASHION.
Podle zjištění Poštovní spořitelny sice lidé na vesnici a v malém městě utratí průměrně 10 000 až 15 000 korun měsíčně, což je o 5000 až 10 000 méně než uvedli respondenti z Prahy a větších městských aglomerací. To ale není důležité, protože venkovské domácnosti dokážou oproti těm městským více spořit, v průměru je to 2000 až 5000 korun měsíčně, a pak mají možnost vydat bez problémů větší částku při jednom nákupu.
Termín „větší útrata“ pak představuje investici do kvalitního a často i značkového zboží. Typickými představiteli tohoto sortimentu jsou výrobky z kategorie černá a bílá domácí technika. Průměrná hodnota objednávek roste už čtyři roky. Je to způsobeno orientací zákazníků na dražší produkty, jen částečně pak více položkami v košíku,
potvrzuje Petr Sýkora. Milan Polák je ale opačného názoru: Lidé dělají spíše větší objednávky, čili více kousků v jedné objednávce, protože se drží věty: Když už si objednávám…
K tématu dále čtěte: Geolokační reklama na Facebooku pomůže hlavně malým podnikům. Jak funguje?
Co se týká útraty venkovanů za dražší a značkové věci, v tom hraje roli odlišná mentalita. Lidé z venkova mají oproti těm městským výrazně větší vztah ke svému majetku a jeho údržbě. Zatímco údržbě domu a bydlení se na venkově pravidelně věnují tři čtvrtiny lidí, do domácích oprav se podle průzkumu Poštovní spořitelny pravidelně pouští jen 48 procent obyvatel měst. Kupují-li lidé na vesnici ve stejném segmentu dražší značky, může to znamenat, že chtějí větší kvalitu, uplatňuje se tu takzvaný zdravý selský rozum, nebo to znamená, že jsou konzervativnější a dají na tradiční značky, což by zase odpovídalo obecně větší konzervativnosti lidí žijících na venkově,
uvádí psycholog Dalibor Špok.
Může to ale také znamenat, že obyvatelé vesnic a maloměst mají horší povědomost o dnešní umělosti brandingu. Tedy, že renomé značky je dnes v sektoru spotřebního zboží z velké části jen marketing, nikoli záruka kvality. Konkurenční a cenově rozdílné značky často vyrábí ze stejných dílů jedna fabrika a vlastní je jedna korporace. Podle Dalibora Špoka si lidé mnohdy neuvědomují, že spíše než značku je třeba posuzovat kvalitu.
Mohlo by vás zajímat: Letáková reklama na kandelábrech funguje. Může ale poškodit vaše renomé
Zaměřovat se jen na zákazníky z měst není ideální
Někteří prodejci rozdíly mezi obyvateli měst a vesnic nepociťují. Při pohledu přes paritu kupní síly jsou nákupy v regionech vyrovnané například podle Alzy. Odlišné nákupní zvyklosti ale i tak vnímají. Lidé z venkova si objednávají domů a díky věrně popsaným produktům pak mají poměrně nízké vratky. Lidé z větších měst zase plně využívají náš systém výdejen, kam si objednají více kousků na vyzkoušení,
komentuje za ZOOT jeho mluvčí Andrea Burgerová.
Cílit dnes internetovou reklamu jen na velká města s tím, že lidé z měst disponují více penězi, není úplně rozumné. Do měst je vhodné soustředit lokální nabídku. Jinak by zacílení mělo být celoplošné, a to zejména u oblíbeného sortimentu. Například v Rumunsku jsme zkoušeli cílení na velká města, ale nakonec jsme se zase vrátili k cílení plošnému. Bylo to právě kvůli tomu, že i na vesnicích a menších městech mohou být lidé, kteří se chtějí hezky oblékat. Navíc nám často lépe reagují na sociálních sítích a tak dále,
říká Milan Polák z DIFFERENT FASHION s dovětkem, že kampaně ve smyslu „Buď hezky oblečen i při dojení krav” firma ale ještě nezkoušela. Marketingový ředitel Alza.cz Karel Kučera pak dodává: Nosné kampaně jsou celorepublikové. Nezastupitelné místo v našem marketingovém mixu však mají i lokální kampaně. Tímto způsobem například upozorňujeme na rozšíření služeb v daném regionu, za všechny uveďme postupné rozšiřování samoobslužných výdejních AlzaBoxů do regionů.
Existují také různé kanály, kterými se lze snáze přiblížit ke konkrétním skupinám obyvatel. Více se dozvíte v článku Vydělejte na „pražské kavárně“, reklamu si můžete zaplatit i na Twitteru.