Lidé z vesnic utrácí na internetu za dražší a značkové zboží víc než měšťáci

26. 8. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Život lidí z vesnic a měst se pořád liší. Venkovské prostředí ovlivňuje i nákupní zvyklosti obyvatel vsí a malých měst. I s tím musí prodejci počítat.

Na internetu nakupují stále více lidé z venkova. V některých ohledech jsou už pro internetové obchodníky mnohem zajímavějšími zákazníky než obyvatelé měst. Kupují totiž dražší zboží a nezřídka i ve větších objemech. Lidé z venkova u nás v průměru utratí víc hlavně proto, že nakupují pobyty. Ty jsou dražší než třeba masáže, zážitky a restaurace, po kterých jdou naopak více lidé z měst. Z toho důvodu je průměrná hodnota objednávky lidí z venkova vyšší, vysvětluje Petr Sýkora, jednatel slevového portálu Pepa.cz.

Není těžké rozklíčovat, proč se lidé z venkova stále častěji orientují na online nákupy. E-shopy jim umožňují dostat se snadno ke zboží, které v jejich okolí není dostupné. Mohou si ho objednat až do domu a nemusí se za ním vydávat často i desítky kilometrů. Kvůli menším možnostem vyžití ale také na internetu tráví více volného času a mají velmi slušný přehled o nabídce obchodníků. Podle průzkumu Poštovní spořitelny surfuje na síti ve volných chvílích 77 % lidí žijících na venkově. To jsou jen některé z důvodů, proč mají obyvatelé venkova rádi online nakupování.

Psali jsme: Kdy se hodí různé druhy online reklamy? Připravili jsme e-shopům rychlý souhrn

Proč ale také dokážou utratit víc peněz? Z části je to dáno lokalitou. Zatímco lidé z měst mají možnost nákupu běžného zboží prakticky na každém rohu, a to i do pozdních hodin, obyvatelé vesnic a maloměst ne. Proto na venkově využívají e-shopy právě pro větší a tedy i dražší nákupy. Lidé ve městě mají blíže k výdejním místům nebo je pro ně rozvoz levnější a zároveň rychlejší. Prodáváme dražší značky oblečení a tak pro nás vždy byli zajímavou cílovkou lidé z měst, kteří mají většinou vyšší příjmy. Oproti tomu lidé z venkova ale nemají tolik možností utrácet své peníze v supermarketech, a tak pozorujeme, že se více začínají orientovat na internet, komentuje Milan Polák, majitel obchodu DIFFERENT FASHION. 

Podle zjištění Poštovní spořitelny sice lidé na vesnici a v malém městě utratí průměrně 10 000 až 15 000 korun měsíčně, což je o 5000 až 10 000 méně než uvedli respondenti z Prahy a větších městských aglomerací. To ale není důležité, protože venkovské domácnosti dokážou oproti těm městským více spořit, v průměru je to 2000 až 5000 korun měsíčně, a pak mají možnost vydat bez problémů větší částku při jednom nákupu.

Termín „větší útrata“ pak představuje investici do kvalitního a často i značkového zboží. Typickými představiteli tohoto sortimentu jsou výrobky z kategorie černá a bílá domácí technika. Průměrná hodnota objednávek roste už čtyři roky. Je to způsobeno orientací zákazníků na dražší produkty, jen částečně pak více položkami v košíku, potvrzuje Petr Sýkora. Milan Polák je ale opačného názoru: Lidé dělají spíše větší objednávky, čili více kousků v jedné objednávce, protože se drží věty: Když už si objednávám…

K tématu dále čtěte: Geolokační reklama na Facebooku pomůže hlavně malým podnikům. Jak funguje?

Co se týká útraty venkovanů za dražší a značkové věci, v tom hraje roli odlišná mentalita. Lidé z venkova mají oproti těm městským výrazně větší vztah ke svému majetku a jeho údržbě. Zatímco údržbě domu a bydlení se na venkově pravidelně věnují tři čtvrtiny lidí, do domácích oprav se podle průzkumu Poštovní spořitelny pravidelně pouští jen 48 procent obyvatel měst. Kupují-li lidé na vesnici ve stejném segmentu dražší značky, může to znamenat, že chtějí větší kvalitu, uplatňuje se tu takzvaný zdravý selský rozum, nebo to znamená, že jsou konzervativnější a dají na tradiční značky, což by zase odpovídalo obecně větší konzervativnosti lidí žijících na venkově, uvádí psycholog Dalibor Špok.

Může to ale také znamenat, že obyvatelé vesnic a maloměst mají horší povědomost o dnešní umělosti brandingu. Tedy, že renomé značky je dnes v sektoru spotřebního zboží z velké části jen marketing, nikoli záruka kvality. Konkurenční a cenově rozdílné značky často vyrábí ze stejných dílů jedna fabrika a vlastní je jedna korporace. Podle Dalibora Špoka si lidé mnohdy neuvědomují, že spíše než značku je třeba posuzovat kvalitu.

Mohlo by vás zajímat: Letáková reklama na kandelábrech funguje. Může ale poškodit vaše renomé

Zaměřovat se jen na zákazníky z měst není ideální

Někteří prodejci rozdíly mezi obyvateli měst a vesnic nepociťují. Při pohledu přes paritu kupní síly jsou nákupy v regionech vyrovnané například podle Alzy. Odlišné nákupní zvyklosti ale i tak vnímají. Lidé z venkova si objednávají domů a díky věrně popsaným produktům pak mají poměrně nízké vratky. Lidé z větších měst zase plně využívají náš systém výdejen, kam si objednají více kousků na vyzkoušení, komentuje za ZOOT jeho mluvčí Andrea Burgerová.

MM 25 baliček

Cílit dnes internetovou reklamu jen na velká města s tím, že lidé z měst disponují více penězi, není úplně rozumné. Do měst je vhodné soustředit lokální nabídku. Jinak by zacílení mělo být celoplošné, a to zejména u oblíbeného sortimentu. Například v Rumunsku jsme zkoušeli cílení na velká města, ale nakonec jsme se zase vrátili k cílení plošnému. Bylo to právě kvůli tomu, že i na vesnicích a menších městech mohou být lidé, kteří se chtějí hezky oblékat. Navíc nám často lépe reagují na sociálních sítích a tak dále, říká Milan Polák z DIFFERENT FASHION s dovětkem, že kampaně ve smyslu „Buď hezky oblečen i při dojení krav” firma ale ještě nezkoušela. Marketingový ředitel Alza.cz Karel Kučera pak dodává: Nosné kampaně jsou celorepublikové. Nezastupitelné místo v našem marketingovém mixu však mají i lokální kampaně. Tímto způsobem například upozorňujeme na rozšíření služeb v daném regionu, za všechny uveďme postupné rozšiřování samoobslužných výdejních AlzaBoxů do regionů.

Existují také různé kanály, kterými se lze snáze přiblížit ke konkrétním skupinám obyvatel. Více se dozvíte v článku Vydělejte na „pražské kavárně“, reklamu si můžete zaplatit i na Twitteru

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).