Linkbuilding je online marketingová metoda, v rámci které se navazuje spolupráce s ostatními tematicky relevantními online subjekty, a jedním z hlavních prvků této spolupráce bývá zpětný odkaz.
Jednoduše na nás někdo relevantní odkazuje, protože informace, na které odkazuje, mohou zajímat návštěvníky jeho webu,
dodává na úvod Adam Ježek z agentury GetFound.
Zpětné odkazy jsou pak součástí hodnotících algoritmů vyhledávačů, protože každá URL adresa má v rámci vyhledávače určité hodnocení. To se do jisté míry přesunuje mezi weby právě díky propojení pomocí odkazů. Linkbuilding je tedy způsob, jak dodat webu důvěryhodnost a popularitu. Linkbuilder se snaží získat odkazy z jiných webů směřující na web, který by rád udělal populárnějším a důvěryhodnějším,
vysvětluje Lukáš Pítra, SEO & PPC specialista na volné noze.
Odkazy na webu většinou zůstávají
Mezi výhody linkbuildingu patří přiblížení projektu stejné cílové skupině na partnerském webu. Adam Ježek říká, že odkaz funguje jako reference a důležité je, že odkazy na webech zůstávají většinou pořád, což může postupem času tvořit zajímavou návštěvnost. Díky linkbuildingu tak můžete na své stránky dlouhodobě získávat takzvanou neplacenou návštěvnost. Na rozdíl od PPC kampaní, které přestanou návštěvníky posílat, jakmile vám dojde kredit, profit z linkbuildingu nekončí, i když svoji aktivitu omezíte,
doplňuje odborník na linkbuilding Zdeněk Dvořák.
Linkbuilding je dlouhodobá činnost, která si klade za cíl navázání partnerství, tvorbu autority z vlastního webu a získávání zmínek v podobě textu, odkazu či obrázku, vedoucí k propagaci webových stránek. Kromě zvýšení návštěvnosti webu je tak podle Filipa Podstavce, online konzultanta specializujícího se na linkbuilding, velkou výhodou také rozšíření obzorů v oboru, ve kterém pracujete. A to ať už jde o znalost influencerů, vlastníků webových stránek nebo přesahy do soutěží, offline akcí a podobně.
Začněte s učením
Odborníci se shodují, že začít s linkbuildingem může každý. Velmi často je nejlepším linkbuilderem webu jeho majitel nebo někdo, kdo je součástí týmu a ví, jak podnikání takového webu funguje,
dodává Filip Podstavec. V prvé řadě je potřeba se učit – je dobré před praxí nastudovat nějaké zdroje. V online marketingu se vše rychle mění, proto zde není mnoho papírových knih, ale základy linkbuildingu se nemění. Zdeněk Dvořák doporučuje tyto zdroje: Z papírových knih Ultimate Guide to Link Building od Erica Warda a Garreta Frenche, z těch elektronicky vydaných pak The Link Building Book od Paddyho Moogana.
Dále dodává, že dobrá jsou i školení a vyplatí se vzdělání nepodcenit, protože díky tomu budete mít přehled, a to i v případě, že tuto práci přenecháte externistům.
O tom, zda se do online marketingu pustit sám, nebo spolupracovat s agenturou, si můžete přečíst zde: Nechat online marketing na agentuře? Chyba, čemu nerozumíte, to nezkontrolujete.
Když se chcete věnovat linkbuildingu, měli byste si být také jistí, že máte web v dobré kondici a že vaše služba nebo výrobek opravdu stojí za to, aby se na ně odkazovalo. Adam Ježek doporučuje: Vyladit všechny onpage faktory, UX problémy, následně si koncepčně určit, o čem a jak se na něm bude psát, tedy obsahovou strategii webu.
Odkazy na webu by měly být právě v hlavním obsahu, tedy tam, o čem daná URL konkrétně pojednává. Stále také platí, že obsah je král. Vyhledávače už umí posuzovat samotný obsah webů a přidělují body těm stránkám, které uspokojily návštěvníka z hlediska získaných informací.
Zdeněk Dvořák upozorňuje na nutnost plánování postupu. U toho je důležité vědět, s jakou podporou a prostředky můžete počítat. Dále je nutné zjistit alespoň orientačně, jestli v daném segmentu vůbec existují weby, odkud se dají odkazy získávat. Jsou totiž obory, kde existuje celkově velmi málo webů, nebo existují právě jen kvůli prodeji odkazů. Nevýhodou linkbuildingu je také zpoždění prvních výsledků, proto pokud máte omezený rozpočet, linkbuilding by neměl být to první, co na webu uděláte. Lepší je se rychleji obchodně nastartovat pomocí placené propagace a linkbuilding zapojit později,
dodává.
Kromě linkbuildingu se můžete věnovat také lokální optimalizaci pro vyhledávače, o které jsme psali v článku Kdy se vám vyplatí lokální SEO a na co dát pozor?
Získání odkazu je vrcholek ledovce
Linkbuilding je hlavně ze začátku proces, který stojí hodně času a je s ním spojené vyhledávání vhodných webů, psaní spousty emailů a následná komunikace. Je třeba si uvědomit, že získání odkazu je skutečně až ten viditelný “vrcholek ledovce” a předchází mu hodně přípravné práce,
říká Adam Ježek. Linkbuildera si tak lze představit jako člověka, který má kontakty na vlastníky webových stránek a hledání relevantních a kvalitních odkazů je podstatnou částí jeho hodinové sazby. Obtížně se to předává, protože je to do značené míry věc zkušenosti. Zjednodušeně řečeno: nejlepší odkazy jsou ty, které nejsou snadno k mání a přicházejí z navštěvovaných webů, na které chodí vaši zákazníci a které jsou samy ve vyhledávačích dobře vidět,
popisuje Lukáš Pítra.
O cenách nejen linkbuilderů, ale konzultantů a poradců najdete více v článku ze série O poradcích a lidech: Cena není za hodinu, ale za ty roky zkušeností předtím.
Například Zdeněk Dvořák hledá weby tak, že přemýšlí, koho zajímá produkt nebo služba, pro které chce odkazy získat. Najít vhodný web je pode něj jen první a leckdy jednodušší část práce, protože pak musíte přesvědčit konkrétní osobu, proč by na vás na webu měla odkázat. A to už může být oříšek, pokud nechcete za odkazy rovnou platit,
dodává. Odkazy samozřejmě můžete i koupit, ale jak radí Filip Podstavec, nakupujte je tam, kde je neprodávají, tedy mimo různá tržiště odkazů a podobně.
Linkbuilding je hra s pravděpodobností, tedy zdaleka ne všechny odkazy přinesou kýžený efekt a vzniknou s přijatelnými náklady. Kouzlo disciplíny a kde se odděluje zrno od plev, je právě ve schopnosti linkbuildera rozpoznat, které odkazy by měl chtít, a dovednosti je získat s přijatelným úsilím,
dodává Pítra.
Jak jsme psali výše, velmi důležitý je také hodnotný obsah, který se snažíte nabídnout partnerům, po kterých chcete odkaz. Čím je lepší, tím větší je šance, že odkaz získáte. Bez kvalitního obsahu na webu nebo super unikátní služby, kterou poskytujete, to jde jenom velmi těžko. Tedy linkbuilding by měl stát na kvalitně připraveném obsahu. Až když máme připravené nějaké unikátní informace, můžeme oslovovat ostatní – odkaz by si měl každý zasloužit,
popisuje Ježek.
Nesnažte se oklamat vyhledávače
Nejdůležitější na linkbuildingu je přesvědčit vyhledávač, že daný odkaz skutečně něco vypovídá o popularitě odkazovaného webu, aniž by si současně vyhledávač všiml, že ho o něčem přesvědčujete. Odkazy patří mezi nejnadužívanější a nejzneužívanější nástroje v SEO, logicky jsou tedy vyhledávače na pozoru a snaží se nedat se ošálit,
vysvětluje Lukáš Pítra. Musíte přitom myslet na to, že v SEO obecně neexistují extrémně rychlé a současně udržitelné výsledky. Určitě jde levně a rychle vyhledávače obalamutit, ale brzy vás to doběhne. Pokud máte se svým projektem v online světě dlouhodobé plány, v SEO zkratky nehledejte a nenechte si je ani nabídnout,
upozorňuje Zdeněk Dvořák.
Největším rizikem jsou penalizace na základě odkazového portfolia. To nastane v případě, že se v odkazovém profilu webu nachází podílově velké množství odkazů, které vyhledávač dokáže rozpoznat jako nepřirozeně vytvořené, tedy vytvořené za účelem manipulace výsledků vyhledávání,
doplňuje Filip Podstavec. V praxi se však tyto penalizace dějí poměrně málo a například Google odkazy, které považuje za podezřelé, spíše ignoruje. Nejběžnější riziko je, že získané odkazy prostě nebudou pomáhat a čas a peníze se na ně vynaložily zbytečně. Na vině bývá většinou chabá rešeršní příprava, odbyté maskování odkazu a nízké nároky na kvalitu zdrojového webu,
dodává Pítra.
Internetové obchody mohou k linkbuildingu využít také affiliate marketing, o kterém jsme psali také v souvislosti s GDPR: Mějte úspěšný a správný affiliate program. Tady je pár tipů od odborníků.
Linkbuilding je stabilním odvětvím
Jakmile SEO obor objeví nějakou novou techniku, začne s ní pracovat tak masivně, že na to vyhledávače vždy reagují a víceméně se jim vždy povede ji slušně zaříznout. To se stalo třeba s masovými registracemi do katalogů nebo hromadným publikováním článků na webech zdarma. Obojí je dávná minulost,
popisuje Dvořák. Takže zatímco v oblasti technického SEO se dějí malé změny téměř každý měsíc, je linkbuilding víceméně stabilním odvětvím se stejnou podstatou.
Mění se to, co vše vyhledávače akceptují jako odkaz a jejich schopnost odlišit relativně přirozeně vzniklé odkazy od těch komerčních. Mění se také mediální trh, který ve snaze vymáčknout z vytočených impresí maximum se vesele „rozprodává na odkazy“, čímž si sám pod sebou tak trochu podřezává větev,
uzavírá Pítra.