Zatímco na většině sociálních sítí se tráví čas zábavou a povídáním si s přáteli i s docela neznámými lidmi, LinkedIn nabízí mnohem přínosnější využití času. Alespoň tedy z pracovního a kariérního hlediska. Jedná se totiž o sociální síť orientovanou na kontaktování profesionálů. Její zakladatelé tvrdí, že posláním LinkedInu je propojovat profesionály na celém světě, aby mohli být produktivnější a úspěšnější ve své kariéře. Každý uživatel má možnost vytvořit si vlastní portfolio pracovních a profesních kontaktů, které může používat k řešení pracovních problémů, ale i hledání nových zaměstnanců nebo pracovních příležitostí.
Ačkoli je LinkedIn nejrozšířenější především mezi lidmi z oblasti IT, marketingu, HR nebo financí, vhodný je i pro jiné obory. Důkazem je třeba skupina lyžařských instruktorů. Naopak LinkedIn nebude užitečný pro ty, kteří ve své práci nevyužívají počítač nebo si nepotřebují vytvářet profesní vazby. Pokud jde o lidi, kteří mají potřebu vytvářet spíše mimopracovní vazby, tak je mnohem vhodnější využít například Facebook.
LinkedIn využívá už více než čtvrt miliardy lidí z 200 zemí světa a je tedy nejbohatší pokladnicí pracovních a profesních kontaktů. I v České republice se používá stále častěji. Především mezi muži od 25 do 55 let, tedy pracovně aktivními.
Základem je dobře nastavený profil
Při zakládání profilu musí být uživatel co nejpřesnější a vyplnit všechny položky. Protože se jedná o profesní síť, tak je důležité věnovat čas například popisu absolvovaných škol, dovedností a pracovních zkušeností. Je dobré specifikovat profesní směřování nebo jinou osobní charakteristiku vážící se na pracovní život. O LinkedInu se mluví také jako o online životopisu a ten by proto měl zaujmout stejně jako ten, který by člověk předkládal například v papírové podobě. Profesní síť využívají lidé, pro které je často pracovním jazykem angličtina nebo se jí alespoň slušně domluví. Není proto od věci založit si profil kromě české jazykové mutace také v té originální anglické. Už jen z toho důvodu, že Česká republika je v porovnání se světem přeci jen trochu malý rybníček a profil v angličtině otevírá cesty k lidem po celém světě.
Jedná se o sociální síť, jejím základem je proto kontaktování se s ostatními uživateli. Jak na to? Pro začátečníka je nejjednodušší cestou oslovení současných kolegů nebo spolupracovníků. Následně se dá seznam rozšířit o bývalé spolupracovníky nebo klienty. Do kontaktů na LinkedInu je vhodné přidávat především lidi, se kterými se uživatel osobně zná, pochopitelně především po pracovní stránce. Další uživatelé se dají vyhledávat podle jména, ale také podle klíčových slov, oborů a podobně. Síť dokáže hledat uživatelské profily i za pomoci některých e-mailových služeb, mezi ně patří například Gmail. Stejně jako na jiných sociálních sítích se lze i na LinkedInu poměrně snadno dostat ke známým známých.
LinkedIn využijí jak lidé aktivně zapojení do práce, tak ti, kteří jsou dočasně mimo obor. Například ženy na mateřské dovolené.
Další cestou, jak se dostat mezi profesionály z vybraného oboru, je stát se členem skupiny, která sdružuje lidi s konkrétním zaměřením. Je velmi pravděpodobné, že hledaná skupina už bude existovat. Stačí ji vyhledat zadáním klíčových slov. Pokud ne, je možné založit vlastní skupinu. Skupiny jsou oborové a profesní. Mohou se v nich proto řešit profesní věci, ale také záležitosti týkající se úzce profilované služby nebo produktu. Ve skupinách se dají inzerovat pracovní nabídky, zveřejňovat průzkumy nebo jen tak diskutovat nejrůznější témata.
Protože je LinkedIn profesní sítí, je nutné si vytvářet dobrou pověst. K tomu slouží hned několik nástrojů. Jedním z nich jsou doporučení od ostatních uživatelů. O doporučení se dá požádat nebo se o něj aktivně ucházet kvalitními příspěvky do diskusí. Pokud uživatel tato doporučení získá, stává se jeho profil, a tedy i on sám, atraktivnějším. Doporučení jsou další možností, jak rozšířit portfolio kontaktů. Na LinkedInu nejde jen o image pro nic za nic. V pracovním prostředí je reputace velice důležitá a může se zhodnotit ve chvíli, kdy jejímu majiteli o něco jde, například o získání nové práce.
Lež má krátké nohy, na síti to platí dvojnásob
Pozor na neobjektivní doporučení nebo na neodborné komentáře, které snižují důvěryhodnost uživatelů. Lidé by měli mít na mysli, že se nacházejí v úzkém oboru odborníků. Zvlášť v omezených podmínkách České republiky, kde se specialisté velmi často znají, protože se točí v uzavřeném kruhu několika firem, je ztráta důvěryhodnosti poměrně velkým problémem a může dlouho trvat, než se člověk znovu stane důvěryhodným a solidním. Reputace je prostě důležitá. Nemá tedy cenu snažit se zaujmout přetvářkou a uvádět vlastnosti, kterými uživatel neoplývá.
Na rozdíl od jiných sociálních sítích jsou vztahy na LinkedInu tvořeny na základě pracovních kontaktů, zkušeností, zájmů a podobně. Není proto vhodné oslovovat zcela neznámé lidi z oborů, ve kterých se žadatel sám neprofiluje.
K čemu se dá LinkedIn využít
Jak vyplývá z předešlých řádků, je to hlavně možnost dostávat se k novinkám v jednotlivých oborech nebo řešení problémů s oborovými kolegy. Profil na LinkedInu ale poslouží i jako prezentace firmy a k získání zajímavých podkladů pro její činnost. Například se dají zadávat ankety, podle kterých si firma může udělat představu o cílové skupině. Tyto poznatky lze využít pro přesnější zacílení služeb nebo produktů, jejich další vývoj a stanovení obchodní strategie. LinkedIn tak může fungovat jako vhodný doplněk například webových stránek.
Na LinkedInu funguje také reklamní systém. Jeho hlavní výhodou, která plyne z celkového nastavení celé sítě, je možnost cílení na konkrétní uživatele. A to podle řady specifik, třeba oboru, ale i regionu a podobně. LinkedIn sám o sobě ale nelze použít jako hlavní reklamní prostředek, vždy funguje jako doplněk.
Důležitou funkcí sítě je recruiting, tedy hledání zaměstnanců. Zaměstnavatelé mohou na LinkedInu zveřejňovat volná místa, obchodníci publikují nové příležitosti spolupráce. Možností je celá řada. Informace z této profesní sítě se stávají důležitým ukazatelem pro personalisty, kteří snadno zjistí nejen základní údaje o uchazeči o práci, ale mohou si představu o něm dotvořit také z doporučení ostatních uživatelů. Proto není výjimkou, že člověk na LinkedInu dostane pracovní nabídku i v momentě, kdy se o ní neucházel. Prostě jen aktivního hledače zaujal svými zkušenostmi a hodnocením. Podle některých statistik se až 70 % pracovních míst obsadí přes známé a informace o nich se vůbec nedostane na pracovní portály. Sociální sítě výrazně zjednoduší to, že můžete oslovit jednoduše velký počet známých, jestli o nějaké zajímavé pracovní příležitosti nebo naopak vhodném zaměstnanci neví,
říká Jiří Halbrštát, marketingový manažer ManpowerGroup.
Jak vyplývá z dat z USA, práci na LinkedInu hledá aktivně jen pětina jeho uživatelů. Ostatní lidé místo mají a jen síť využívají k rozšiřování svých obzorů a kontaktů. Nabídka, která jim může potencionálně přijít, tedy musí být atraktivní. Je velmi pracné vytvořit si relevantní síť kontaktů a naučit se efektivně využívat všechny funkcionality a možnosti vyhledávání a oslovování lidí s potřebným profilem. LinkedIn je zatím využíván především personálními agenturami, které si včas uvědomily jeho potenciál. Potom ho velmi často používají lidé například z IT, kteří si staví projektové týmy pro jednotlivé zakázky,
doplňuje Jiří Halbrštát.
Přínosem LinkedInu je například informování o novinkách v oboru formou přehledů. Díky této funkci zůstávají v kontaktu se svou profesí a lidmi v ní třeba matky na mateřské dovolené. LinkedIn nabízí řadu možností, které stojí za to vyzkoušet na vlastní kůži.