Little Rock Star, rebelky s dupačkami a bryndáky dobývají trh

3. 3. 2014
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Ondřej Hošt, Internet Info
Ne každé dítě musí být jako z cukru. Dnešní doba snese i něco tvrdšího. S tímto přesvědčením začaly podnikat dvě nekonvenční dámy. A trefily se do černého.

Odříkaného chleba největší krajíc. Takový je osud podnikatelek, které místo romantické růžové a sladkých doplňků preferují spíš temně černou a rockovou kulturu. Růžové barvě se ale nevyhnou. Minimálně je v ní vymalována současnost a pravděpodobně i budoucnost jejich společné firmy. Firmy Little Rock Star, která vyrábí neotřelé dětské oblečení a doplňky.

Na začátku všeho stály dvě kamarádky a jeden velký životní otazník. Nikdy jsem neměla velké kariérní ambice, šlo mi především o šťastnou a fungující rodinu. Měla jsem manžela a tři děti a všechno klapalo. Pak se ale moje a manželova životní cesta rozdělila. Sen se zhroutil a já hledala novou životní náplň a seberealizaci, říká na úvod Eleonora Přikrylová. Na pomoc přišla její dlouholetá kamarádka, která navrhla, že by společně mohly něco podniknout. A podnikly. A podnikají dodnes. Tak prozaické byly počátky dnes úspěšné značky. Bez velkého uvažování, bez podnikatelského plánu, bez zkušeností s oborem, do kterého se vrhly.


Autor: Ondřej Hošt, Internet Info

Lenka, Eleonora a na fotografii chybějící Nikola. Tyto tři dámy stojí za úspěšnou značkou dětského oblečení a doplňků. 

Little Rock Star je výrobcem dětského oblečení a doplňků, které se zcela vymykají všemu, co český trh nabízí. Místo pastelových barev a motivů zvířátek se na tomto oblečení v černé a bílé barvě objevují vtipná i ostřejší hesla a batolata v něm oblečená si co do vizáže a stylu nezadají ani se skutečnými rockovými hvězdami. Lence a Eleonoře se podařilo vybudovat fungující textilní firmu bez toho, aniž by měly o tomto oboru ponětí. Jejich zkušenosti s jehlou a nití byly prakticky minimální. Šít sice neumím, ale jako matka tří dětí mám poměrně dobrou představu o tom, jak by mělo oblečení vypadat, aby bylo praktické a funkční a zároveň cool. Byla jsem proto schopná navrhnout náš první produkt, kterým bylo body, říká Eleonora Přikrylová.

Na realizaci pak podnikatelky začaly shánět textilní firmy. Jenže body u nás žádná z nich nechtěla vyrábět. Naštěstí po nějaké době narazily na schopnou švadlenu z Jižních Čech, se kterou mohly společně doladit detaily a vyrobit prototyp. Paní s námi šla do dost nejistého byznysu. Ani my samotné jsme netušily, jestli se vůbec uchytíme. Ale vyšlo to a dnes už máme práci pro sedm švadlen. Nebylo lehké najít ty správné lidi, kteří jsou schopni splnit naše nároky. Měly jsme ale štěstí. A ony vlastně taky. Jde o ženy, které byly propuštěné z krachující firmy. Dokonce místo posledních platů dostaly jen šicí stroje, na kterých pracovaly. Teď se jim hodí, protože na nich dělají pro nás. Zřídily si vlastní dílnu a spolupráce je s nimi skvělá, říká Lenka Attelová.

Proč vlastně Little Rock Star?

Lenka s Eleonorou říkají, že podnikají čtyři roky. Počítají to od chvíle, kdy zprovoznily internetový obchod. Tomu ale předcházela půlroční příprava a dvousettisícová investice, o které nikdo netušil, jestli se vůbec vrátí. Zboží, které dámy chtěly uvést na trh, se totiž na první pohled zcela odlišuje od tradiční módy pro novorozeňata. Jasně vyprofilovaný styl, byť poměrně tvrdšího ražení, ale zaujal zákazníky stejně, jako jeho autorky. Na začátku jsme nabídly jen čtyři velikosti body a osm různých vzorů. Zájem byl obrovský a zákazníci chtěli víc. Nejen další velikosti a vzory, ale i další druhy oblečení. Firma se rozjela nečekaným tempem a brzy se nám podařilo získat investované peníze zpátky, vzpomíná na start podnikání Lenka Attelová.

Postupně proto rozšiřovaly nabídku o tepláky, mikiny, trička, čepice, bryndáky a další doplňky. Dnes se jejich nabídka počítá v desítkách a neustále se rozšiřuje. Novinky se objevují zhruba jednou za dva měsíce. Jednoduše jsme dokázaly zaplnit díru na trhu. Miminkovských věcí je sice dost, ale ne každý má náladu na růžovou a šmolkově modrou klasiku. My takové věci neodsuzujeme, určitě mají své kupce, ale my jdeme jiným směrem a daří se nám zaujmout poměrně dost lidí, komentuje Eleonora Přikrylová. Nutno dodat, že nápad není originální. Body v rockovém stylu viděla Lenka na jednom z potomků své kamarádky. Bylo ale dovezené z Anglie, u nás nic takového k dostání nebylo. A tak se naskytla ideální příležitost něco podobného nabídnout i českým rodičům.

Barevná škála zboží značky Little Rock Star se omezuje na černou a bílou. Každý kousek oživuje originální obrázek nebo heslo. Jde například o hlášky typu „Pořád bydlím s matkou“, „Made with Love“, „Nočník je pod moji úroveň“, „S komunisty nemluvím“ nebo „Tichá noc? To chceš moc!“. Všechno si to vymýšlíme samy a testujeme na kamarádkách a Elininých dětech. U malých dětí jde hlavně o vkus rodičů, u těch odrostlejších se pak člověk musí trefit nejen do stylu rodičů, ale i přímo dětí, říká Lenka Attelová. A děti se zapojují i do tvorby. Moje dcerka například namalovala motiv na těhotenské tričko s nápisem The Buben. Mimochodem se v kategorii kousků pro dospělé prodává suverénně nejvíc, doplňuje Eleonora Přikrylová.

Příznivci značky někdy přijdou s nápadem na další heslo, ale jen zcela výjimečně se u vedení firmy ujme. Dámy si chtějí držet vlastní styl. Říkají, že nejsou tou firmou, kde si každý může nechat jakýmkoli motivem potisknout tričko, hrníček i kalendář. To pro ně není konkurence. Jako konkurenci berou spíš nejrůznější koumáky, kteří se jejich zbožím inspirovali natolik, že produkují prakticky totožné věci. Vadí nám, že někteří lidé nemají respekt a své kopie bez okolků nabízí na internetu. V jednom se ale naše a jejich oblečení přeci jen liší. Je to kvalita a ta je podle nás rozhodující, vysvětluje Lenka Attelová.

A proč vlastně Little Rock Star? Název značky odráží nejen styl, ale také spolupráci s českými hudebníky. Dětské oblečení s vlastními logy mají od Little Rock Star Tři sestry, Tata Bojs, nebo Chinaski. Kapely, které nám propůjčí vlastní logo nebo hesla, se podílejí na konečném designu výrobků. Ony si to pak kupují ve větším množství a prodávají přes vlastní webové stránky nebo na koncertech. Třeba Tři sestry měly trička s nápisy Drink Team a my jim dodaly ještě dětskou verzi Milk Team. Pro Chinaski jsme dělaly celou kolekci, která vyšla společně s jejich novou deskou, komentuje Eleonora Přikrylová. Podnikatelky samy oslovují své oblíbené hudebníky. Naopak to funguje jen minimálně.

Kvalitou na konkurenci i zákazníky

Oblečení a doplňky Little Rock Star jsou ryze české provenience. V Česku se nakupuje výrobní materiál, šije, potišťuje i vyšívá. Nekupujeme krabice levného a nekvalitního oblečení z Asie, ani tam nehodláme přesouvat výrobu. Bylo by to sice efektivnější, ale to by nás nebavilo. Děláme věci tak, jak si myslíme, že by se měly dělat. Pravdou je, že s takovou asi nikdy nebudeme mít obchod na Václavském náměstí, ale nevadí. Radši dáme práci českým švadlenám, než aby na našem oblečení dřely v hrozivých podmínkách děti z Číny, říká Lenka a její kolegyně Eleonora dodává: Jsou zákazníci, kteří v našem oblečení vychovali i dvě děti po sobě, a přesto si pořád drží tvar i barvu. Vyrábíme ze 100% bavlny a hledíme na kvalitu. Jen tak jsme schopné obhájit také naše vyšší ceny.

Vedle švadlen vyrábí některé kousky také chráněné dílny. Na ty se dámy zaměřily kvůli pocitu, že by jejich firma měla být také společensky zodpovědnou. Spolupráce ale není vždy úplně jednoduchá. Firma aktuálně spolupracuje se čtyřmi. Na začátku si podnikatelky udělaly výlet do celé řady dílen, ale ne všechny dokázaly splnit jejich požadavky. Záleží na tom, kdo dílnu vede a jací lidé v ní pracují. Z pochopitelných důvodů je problém s takovými, kde se uplatňují lidé s psychickým a nervovým postižením. Naopak tělesně handicapovaní bývají velmi spolehliví. Musely jsme skončit s dílnou, která nám během tří měsíců byla schopna dodat jen jeden jediný kousek. Jiné zase neprodukují kvalitu. Myslím, že jejich výrobky by měly mít i přesto, že je dělají handicapovaní, určitou přidanou hodnotu. Být hezké, praktické a užitečné. Jen tak se dostanou mezi lidi a zaměstnanci takových dílen pak mohou vidět, že se jejich výrobky opravdu používají. To jim pak dělá radost a má to smysl, říká Lenka Attelová. Výrobek, který pochází z chráněné dílny, podle zakladatelek Little Rock Star netáhne o nic víc než jiné zboží.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

Provozovat e-shop z obýváku je o nervy

Firma je od začátku založená na provozu e-shopu. A jak tomu často bývá, ten byl ve své počáteční fázi zcela amatérský, takzvaně obývákový. Oblečení se skladovalo u Eleonory v bytě a u Lenky v práci. Bylo to neúnosné. Balila jsem objednávku a zjistila, že potřebný kousek má u sebe Lenka. Neustále jsme si telefonovaly, něco přenášely a posílaly zboží. Nakonec jsme dospěly k tomu, že si musíme pořídit sklad, vzpomíná Eleonora. Firma už byla po třech letech zavedená a tým rozšířila Nikola Kužílková. V takové sestavě dámy objevily volný sklad v centru Prahy, který je zaujal nejen svou cenou, ale i připojenou malou prodejnou. Kamenný obchod provozují přesně rok a slouží i jako výdejna zboží objednaného přes internet.

Zhruba před měsícem se do skladu někdo vloupal a odnesl si téměř veškeré zásoby. Podnikatelky si lámou hlavy nad tím, jestli šlo o náhodu nebo cílenou krádež. Své zboží si prodáváme samy, výjimkou jsou tři obchodní partneři. Každý, kdo by teď nabízel naše zboží, tak na to nemá právo. Moc nás to mrzí a jsme také paralyzované, říká Lenka Attelová. Momentálně firma například nemůže vyhovět všem zákazníkům, protože některé modely nebo velikosti jednoduše nemá na skladě. Švadleny jsou teď proto v plném nasazení, aby se všechno zboží co nejdříve doplnilo. Zloději zřejmě četli náš poslední newsletter, ve kterém jsme zákazníky pobízely k nákupu, protože potřebujeme uvolnit prostor pro novou kolekci. Tak doslova jsme to ale nemyslely, komentuje s úsměvem Eleonora Přikrylová.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).