Sony, Nike, Apple, McDonald's. Co spojuje tyto světoznámé značky? Je to perfektně provedené logo. Grafický prvek, který tyto firmy ztvárňuje a jednoznačně identifikuje. Dobré logo pomáhá firmě v odlišení se od konkurence, přitahuje zákazníky, pomáhá vytvořit vztah se značkou. Měl by ho proto mít každý, kdo to se svým podnikáním myslí skutečně vážně.
Většina lidí dává na první dojem. Tomu se bohužel nedá vyhnout. Logo je tím prvním, podle čeho potenciální zákazníci firmu nebo produkt hodnotí. Udává nezaměnitelnou tvář a dokáže podpořit dojem, který má služba nebo produkt vzbouzet. Samotné logo dokáže motivovat ke spolupráci nebo naopak zcela odradit, vytváří úsudek zákazníka o společnosti. Logo by proto mělo v zákazníkovi vzbudit pocit, že už značku vlastně dávno zná, že je na správném místě. Dobré logo by mělo působit přesně tak, jak je žádoucí – seriózně i hravě, moderně i tradičně, módně i nadčasově – záleží na filozofii každé společnosti. Uvedené vlastnosti se pochopitelně nemusí vylučovat.
Jak dobře zpracované logo funguje ve prospěch firmy? Stačí se vžít do role zákazníka, který si vybírá například pračku. Navštíví řadu kamenných i internetových obchodů. A co zjistí? Ty, které mají nepřehledný a navíc zastaralý design, včetně zastaralého, případně neexistujícího loga, pro něj mezi konkurencí působí méněcenně. A to i přesto, že mohou na trhu existovat déle, mohou i předčit kvalitou zboží a službami. Je to ale první dojem, který zákazníka odradí. Kupující si běžně vybírá moderně a důvěryhodně působící obchod. Jaká je například důvěra v obchodníka, jehož internetové stránky vypadají jak před 20 lety a jsou bez loga? Většinou se jedná o firmu, která jeden den je a druhý není. Pokud se obchodník chce od takových odlišit, měl by mít logo. To pozvedne celý jeho firemní styl a otevře nové možnosti.
Kvalitní logo je dobře zapamatovatelné
Dobré logo by mělo být kvalitně zpracováno, tvořit harmonický celek s firmou. Při jeho návrhu je třeba brát ohled na zaměření firmy, cílovou skupinu, ale také na emoce a dojem, které má u této cílové skupiny logo vzbuzovat, jaké hodnoty má odrážet. Nejen na toto všechno by se měl grafik při návrhu loga klienta ptát. Je vhodné, když člověk přímo z loga na první pohled pozná, v jakém oboru firma působí, i když ne vždy toho lze dosáhnout. Důležité je, aby se logo líbilo nejen zadavateli, ale i jeho klientům. Nejčastějším požadavkem je, aby logo v zákaznících vzbuzovalo důvěru k firmě. Proto je dobré, před výběrem finálního loga, nechat toto posoudit více lidmi, ideálně i stávajícími klienty,
říká Daniel Pospíšil ze společnosti Top Logo.
Logo musí být jasně čitelné a snadno zapamatovatelné. A pokud je to možné, tak i originální a nezaměnitelné. Vymyslet jednoduchý a zároveň zcela originální a unikátní symbol nepodobný jinému je ale dnes takřka nemožné. Důležité tedy je, aby logo místně a oborově nekolidovalo s konkurencí.
Logo se dá využít leckde. O zajímavém řešení firemní prezentace čtěte v článku: Reklama na pečivu, to je pěkně vypečená reklama
Existují internetové logobanky i vzorníky, ale většinou se nedoporučuje předem připravené symboly využívat. Jsou vhodné jen k počáteční inspiraci. Pokud chce zákazník mít jedinečné logo, tak bychom právě naopak měli co nejvíce využít návrhů grafika a snažit se vyhnout nějakým mustrům a předpřipraveným řešením. Zákazník by měl zpočátku vědět zejména to, na koho chce, aby logo působilo, spíše než to, jak má vypadat. Grafik nebo agentura by měla vždy přijít s konkrétním návrhem speciálně vytvořeným pro každou firmu, každou situaci a klientelu i situaci v oboru,
radí Veronika Hrubešová, zástupkyně společnosti NETservis a Petr Bílý z grafického studia CobraDesign doplňuje: To, že se mi nějaký symbol či font líbí, ještě neznamená, že bude dobře reprezentovat právě mou firmu či produkt. Každá firma či produkt je unikátní, a proto by k návrhu loga mělo být také přistupováno s individuální péčí. Chceme přece už na první pohled své potenciální klienty přesvědčit, že právě náš produkt nebo naše služba jsou pro něj tou pravou volbou. K tomu nám dobré logo může dopomoci.
Vzorníky log a logobanky jsou určeny pouze pro krátkodobé projekty, do kterých nelze investovat dostatek financí a nepočítá se s jejich užitím ve větší míře. Často neodráží potřeby, nesplňují základní technické požadavky a určitě nejsou nezaměnitelné. Je pak otázkou, zda do takového loga vůbec investovat. Může totiž dojít k situaci, kdy si obchodní partneři na schůzce vymění vizitky a zjistí, že jejich firmy mají stejné logo. Na obou stranách by se pak měla automaticky rozblikat varovná kontrolka: „Pozor, můj obchodní partner je stejný břídil jako já.“
Logo podléhá módním trendům, stejně jako všechny ostatní oblasti designu. V současnosti je trend jednoduchosti s důrazem na kvalitní typografii. Tento směr je krásný, ale není nutné, aby se mu poddávali všichni. Mateřská školka s minimalistickým logem, právní agentura se složitým ornamentem, nebo vinař s futuristickým nápisem nebudou logem komunikovat adekvátně. Proto nelze říci, který směr je jednoznačně správný,
vysvětluje Klára Mikulcová ze společnosti PeckaDesign. Jednoznačně jsou ale většině podnikatelů doporučována jednodušší, elegantní a čistá loga. Jednoduché logo je nutné nejen kvůli zapamatovatelnosti a rozpoznatelnosti na různých typech nosičů. Dobrý příklad moderních trendů ve zjednodušování můžeme vidět třeba u Škody Auto, která své poněkud složitější logo také zjednodušila. Stejnou cestou se vydaly Microsoft nebo Česká televize.
Obecně lze říci, že minimalismus vítězí, ale samozřejmě, že v konkrétních případech nemusí být příliš jednoduché zpracování vůbec vhodné. Návrh loga vždy závisí hlavně na zaměření společnosti, jejím stylu a cílové skupině. Luxusní nebo starobylý hotel na hradě klidně může mít složitější logo nebo erb, pokud je tento symbol stylový a s citem vytvořený. Stejně tak jde erby využít i v moderním a odlehčeném provedení. Populární jsou například u řezníků a uzenářů,
říká Neya Forgáčová z grafického studia ArtLogo.
Čtěte speciál serveru Podnikatel.cz: GRAFICKÁ IDENTITA FIRMY
Může se zdát, že loga jsou dnes tak jednoduchá, že k jejich návrhu není potřeba oslovovat grafika. Opak je ale pravdou. Právě k jednoduchému a na první pohled jasnému a logickému logu zpravidla vede dlouhá cesta a mnoho alternativních, často značně složitějších návrhů. Často záleží na sebemenších detailech, na kompozici, vzájemných proporcích, barvách a dalších aspektech, které by měl grafik při návrhu loga zohlednit tak, aby výsledek působil co nejlepším dojmem. Šikovný grafik bere v úvahu všechny aspekty a připraví originální logo tak, aby se hodilo do oboru a splňovalo všechny požadavky klienta. Součástí vytvoření nového loga je i příslušný logomanuál, dokument obsahující informace o tom, jak je možno logo používat, jaké jsou přípustné barevné varianty, jaký musí být ochranný prostor a podobně. Samozřejmostí je dodání loga v několika různých formátech jak vektorových, tak bitmapových,
uvádí Veronika Hrubešová.
Dobré logo musí:
- umět zaujmout na první pohled,
- být úderné a dokázat utkvět v paměti,
- mít vtip,
- ukázat vztah k oboru,
- vyvolávat důvěru.
Základem je vědět, kde bude logo používáno
Logo se dá používat na tiskovinách, polepech, propagačních předmětech, na internetových stránkách, na reklamním a firemním textilu a samozřejmě na samotných výrobcích. Kde bude použito, o tom by měl mít podnikatel jasno už při jeho vzniku. Způsob užití loga je důležitou součástí analýzy při zadávání zakázky. Bez důkladného rozboru se může po čase ukázat nevhodnost grafického zpracování. Pokud je analýza vynechána, může být později problém logo v některých podobách zpracovat. Výsledkem je pak nespokojený zákazník, nucený investovat do redesignu,
varuje Klára Mikulcová.
Dnes většina oborů funguje ve dvojím světě, v reálném a online. Prezentace na internetu je samozřejmostí a právě tam se v mnoha podobách logo uplatní. Často je na logo prostor jen několik desítek pixelů, už proto by logo nemělo být příliš složité a členité. To samé pak platí v reálném světě. Aplikovat titěrné a složité logo na tužku není dost dobře možné a z marketingového pohledu ani žádoucí. Je tedy vhodné dopředu vědět, kde všude plánuji logo použít. Zda bude na přívěsku na klíče, vyšité na firemní košili nebo kupříkladu na billboardu. To by měl mít na paměti nejen zadavatel loga, ale také grafik, který bude jeho logo navrhovat. Snadná aplikovatelnost je také jedním z aspektů, podle kterých se pozná dobré logo,
radí Petr Bílý.
Každé logo musí mít svůj vektorový formát, aby se mohlo dát vytisknout do nekonečných rozměrů bez změny kvality. Používat místo vektorů jen bitmapový obrázek nebo místo loga používat dokonce fotky je zcela neprofesionální. Profesionálně a amatérsky zpracované logo rozpozná na první pohled i lajk. A jde jak o samotný nápad, tak o jeho technické zpracování.