Lze použít faktury jako doklad pro uplatnění odpočtu, jsou-li bez IČ a DIČ?

17. 10. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Je nutné, aby bylo na fakturách, které chce podnikatel použít pro uplatnění nadměrného odpočtu, uvedeno IČ a DIČ?

Následující problematika vychází z jednoho z dotazů, který je převzat z odborných poraden. Ty jsou dostupné všem čtenářům serveru Podnikatel.cz. Odpovídá daňový poradce Jan Molín

Dotaz v daňové poradně

Chci uplatnit nárok na nadměrný odpočet za služby, které používám pro podnikání (místo podnikání je zároveň bydlištěm, proto budu používat poměrný výpočet). Na fakturách (telefon, internet, elektrická energie) je však uvedeno jen mé jméno – bez IČ a DIČ. 

Mohu tyto faktury použít jako doklad pro uplatnění nadměrného odpočtu, nebo na nich musí být i mé IČ a DIČ? Stejně tak při koupi elektroniky v kamenném obchodě. Lze použít jako doklad běžnou účtenku, nebo musím mít fakturu s IČ a DIČ?

Poradna s daňovým poradcem

Zeptejte se, jak na daňové přiznání. Odpovídá Jan Molín, daňový poradce a člen Prezidia Komory daňových poradců České republiky.

 

Daňový poradce odpovídá

Podmínkou pro uplatnění odpočtu je, abyste disponoval daňovým dokladem, který vám vystaví dodavatel daného plnění. Mezi povinné náležitosti daňového dokladu patří mimo jiné i vaše DIČ (blíže viz § 29 zákona o DPH), proto určitě doporučuji, aby daňový doklad tuto náležitost obsahoval. Současně doplňuji, že IČO povinnou náležitostí není.

Čistě teoreticky si můžete uplatnit odpočet i v případě, kdy doklad DIČ neobsahuje, neboť podle ustanovení § 73 odst. 5 zákona o DPH je možné v případě chybějící náležitosti daňového dokladu prokázat nárok na odpočet jiným způsobem (například vaším osvědčením o registraci). Tento postup nicméně nedoporučuji, neboť pokud na daňovém dokladu nebude vaše DIČ uvedeno, dodavatel tuto transakci s největší pravděpodobností nevykáže (jako samostatný řádek) v kontrolním hlášení a finanční úřad nebude moci váš nárok na odpočet daně vykázaný ve vašem kontrolním hlášení „spárovat“ s dodavatelem. Výsledkem bude to, že budete finančním úřadem vyzván ke změně, doplnění nebo potvrzení údajů v kontrolním hlášení.

Jedinou výjimkou jsou transakce v hodnotě do 10 tis. Kč včetně DPH. U nich platí, že k nim lze vystavit tzv. zjednodušený daňový doklad, který nemusí obsahovat některé náležitosti, mimo jiné označení odběratele (vás) a vaše DIČ. Tedy v případě těchto hotovostních (resp. karetních) transakcí vám bude pro nárok na odpočet postačovat běžná účtenka/stvrzenka/příjmový doklad, v případě bezhotovostních transakcí do 10 000 Kč to bude faktura (popř. obdobný doklad) byť bez vašeho DIČ.

Autor článku

Daňový poradce a člen Prezidia Komory daňových poradců České republiky. Sledujte Jana na Twitteru @janmolincz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).