Má členství v podnikatelských asociacích pro podnikatele význam?

23. 11. 2009
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Fyzické i právnické osoby se mohou přihlásit k členství v některé z podnikatelských asociací, jejichž úkolem je prosazování a obhajoba zájmů podnikatelů. Ne všichni jsou však o výhodách takového členství přesvědčeni.

Přestože existuje nespočet podnikatelských asociací, svazů nebo společenství, podnikatelé jim nevěnují příliš velkou pozornost. Důvodem může být někdy vysoký členský příspěvek a také přesvědčení podnikatelů, že podobná sdružení jim nepřinášejí nic pro jejich skutečný byznys. Asociace ale upozorňují, že díky širší členské základně mohou více upozornit na problémy, které podnikatele v běžném provozu trápí.

Hospodářská komora ČR zastupuje podle podnikatelů zájmy jen těch největších

Nejsilnější podnikatelskou asociací je Hospodářská komora České republiky (HK ČR). Jejím hlavním posláním je podpora podnikatelských aktivit, prosazování a ochrana zájmů a zajišťování potřeb členů komory. Členství má přinést podnikatelům prestiž, možnost získání kontaktů, informací o podnikání a poradenskou činnost, školení a vzdělávací akce, setkání členů komory, slevy na akce a další. HK ČR má v současné době 13 604 členů. Členem se může stát každá právnická nebo fyzická osoba zapsaná v obchodním rejstříku nebo vlastnící živnostenský list. Roční poplatek za členství fyzické osoby činí 500 Kč. Právnická osoba zaplatí 5 000 Kč.

O podnikatelských asociacích toho bohužel moc nevím a ani nejsem členem žádné asociace. Hospodářská komora podle mě neodpovídá dnešní realitě. Pro drobné OSVČ vůbec, vyjádřila se Lenka Kolaříková, podnikající v účetnictví. Podobný názor sdílí i Karel Sobotka, výrobce skleněných figurek a patnáctiletý člen HK ČR. Komora podle něj dělala něco jen pro velké a střední podniky. Pro živnostníky skoro nic. Dnes se situace lepší, především ale na okresních úrovních, říká Sobotka. Je přitom typickým představitelem českého řemesla. Je 15 let v nadačním fondu Český výrobek. Vznikl tehdy natruc Czech made. Dnes tuto značku může používat více než 200 výrobců. Jedinou podmínkou je 100% český výrobek. Máme stále problémy s financemi, tudíž i s propagací. Pomáhá nám to tím, že můžeme používat pěkné logo, upřesňuje Sobotka, který je rovněž členem Cechu výrobců skla a bižuterie a Svazu výrobců bižuterie. Čtěte více: Má sdružování podnikatelů smysl?

Drobní podnikatelé mají zastání u Sdružení podnikatelů a živnostníků

Podnikatele, převážně malého a středního stavu a živnostníky podporuje Sdružení podnikatelů a živnostníků České republiky (SPŽ ČR). Hlavním úkolem sdružení je hájit hospodářská a sociální práva členů, podílet se na tvorbě a zdokonalování právních předpisů, dohlížet na vytváření podmínek ochrany hospodářské soutěže, zaujímat postavení sociálního partnera. Roční poplatek za členství členské organizace (společenstva) je 10 000 Kč. K dnešnímu dni máme 15 členských organizací, protože jsme zaměstnavatelský svaz podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružení právnických osob, kde každá členská organizace má základnu sice jen přes 20 000 členů, ale jistě přes 700 000 „sympatizantů“, tj. stejných živnostníků jako my, ale neplatících příspěvky do své profesní organizace (společenstva), vysvětluje Bedřich Danda, předseda sdružení. Jak dodává, každý, kdo má zájem být jejich členem, se musí obrátit dle svého odvětví, či profese na společenstvo či krajskou organizaci SPŽ ČR.

Je členství v podnikatelských asociacích je přínosné i pro drobné podnikatele a živnostníky?

A proč by se měl podnikatel stát členem? Podle Dandy tak bude podnikatel neustále v „obraze“ a bude mít možnost řadu věcí ovlivnit. Opravdu nelze řešit své podnikatelské problémy v restauraci či na fotbale, kde se sice, jak já říkávám, „vyřeší 3. světová válka“, ale bohužel se to nikdo nedozví, říká s nadsázkou Bedřich Danda. Ten zároveň doplnil, že Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR má na své straně média a novináře, prostřednictvím kterých může na určitý problém upozornit a medializovat ho. A to si dle mé dvacetileté zkušenosti každý rozumný úředník rozmyslí, uzavřel Danda.

Členský příspěvek do asociace cestovek začíná na necelých 6000 korun

Neméně důležitou asociací je Asociace cestovních kanceláří a agentur jako české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu. V současné době má 240 členů z řad subjektů cestovního ruchu. Členem se mohou stát cestovní kanceláře a agentury, ale také zahraniční cestovní kanceláře, hotely, centrály cestovního ruchu, školy a další komerční firmy nabízející služby cestovním kancelářím. S členstvím získává firma aktuální informace, pravidelná setkání, výjezdní zasedání v zahraničí, zvýhodněnou účast na veletrzích, odborné semináře, podporu prodeje a další. Členský příspěvek je rozčleněn podle velikosti cestovní kanceláře či cestovní agentury. Do 2 pracovníků činí 5 600 Kč, od 3 do 10 pracovníků 7 000 Kč, 11 a více pracovníků 14 000 Kč.

Důvody, proč se stát členem jsou podle Tomio Okamury, viceprezidenta a mluvčího asociace různé a je jich mnoho. Z ekonomického hlediska přináší členství to, že mnoho klientů žádá zájezdy pouze od členských kanceláří a agentur, protože se tak cítí jistější a více ochráněni proti případným potížím. Z praktického hlediska je členství výhodné v tom, že členové mají také pravidelný přísun informací o chystaných novinkách v legislativě na půdě EU, jelikož tato legislativa k nám dorazí většinou až za několik let, naši členové se však mohou na vše připravit s velkým předstihem, jelikož je naše Asociace vybrána za Českou republiku jako jediné připomínkové místo k veškeré legislativě v EU týkající se cestovního ruchu, doplňuje Okamura.

Cech podlahářů nabízí podnikatelům i další profesní vzdělávání

Dalším, tentokrát specializovaným sdružením je například Cech podlahářů. Ten se snaží o propagaci tradičního řemesla. Svým členům nabízí profesní a podnikatelské vzdělávání, prezentaci nových materiálů a technologií, podporu mladým podlahářům, ale také společenské aktivity. Cena za roční členství se liší podle firmy s pokládkou a bez pokládky. Firma bez zaměstnaných podlahářů zaplatí 3 000 Kč, firma se zaměstnanci 6 000 Kč a firma bez oprávnění pokládky (např. podlahové studio nebo prodejna) 10 000 Kč. Cech podlahářů v současné době reprezentuje 91 subjektů (65 podlahářských realizačních firem, 5 škol, 21 výrobců a dovozců). Osobně považuji za nejdůležitější výměnu informací na setkáních s kolegy. Členství v cechu dává možnost sounáležitosti se skupinou lidí, kteří mají stejné problémy i stejné úspěchy, říká předseda cechu Miloslav Štumpa.

S tím částečně souhlasí i podnikatel Karel Sobotka. Ten se však živí výrobou skleněných figurek a podle něj podnikatelská sdružení a asociace sice mohou pomoci k propagaci a výstavám, ale nikdy nepomůžou prodat více výrobků. To je věc, která v dnešní době není potřeba. Po 30 letech výroby figurek a 18 letech provozování živnosti si myslím, že v dobré době své výrobky prodám dobře a ve špatné špatně, uzavřel pro business server Podnikatel.cz Sobotka.

Přehled asociací a sdružení pro podnikatele

Další vybrané podnikatelské asociace
Název asociace Převážně určena pro: Výše ročního členského příspěvku: Webové stránky
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR malé a střední podniky a živnostníky živnostníci 2 000 Kč, firmy do 10 zaměstnanců 6 000 Kč, do 50 000 zam. 15 000 Kč, do 250 zam. 30 000 Kč www.amsp.cz
Agrární komora ČR podnikatele v zemědělství, lesnictví a potravinářství podle ha půdy nebo u člena bez zemědělské či lesní půdy podle ročních příjmů www.agrocr.cz
Asociace podnikatelek a manažerek ČR ženy studentky 500 Kč, ženy do 30 let 1 000 Kč a ostatní 2 000 Kč www.podnikani­zen.cz
Sdružení automobilových dopravců ČESMAD autodoprace podle počtu vozidel: 1–2 1 500 Kč, 3–5 3 000 Kč, 6–9 6 000 Kč a více www.prodoprav­ce.cz
Svaz podnikatelů ve stavebnictví ČR podnikatele ve stavebnictví firmy do 10 zaměstnanců 3 000 Kč, do 20 zam. 5 000 Kč, od 21 zaměstnanců 385 Kč a více za jednoho zam. www.sps.cz
Asociace českých nábytkářů výrobce nábytku firmy do 25 zaměstnanců 6 000 Kč, do 100 zam. 12 000 Kč, do 500 zam. 25 000 Kč, nad 500 zam. 35 000 Kč www.czechfurni­ture.com
Asociace hotelů a restaurací ČR podnikatele v pohostinství a cestovním ruchu podle druhu ubytovacího a hostinského zařízení od 600 Kč až do 30 000 Kč www.ahrcr.cz
Cech topenářů a vodoinstalatérů ČR podnikatele v oboru vodoinstaleterství a topenářství fyzické osoby 1 500 Kč, právnické osoby 5 000 Kč www.cechtop.cz
Zemědělský svaz ČR společnosti zemědělských a odbytových družstev a zemědělce NEUVEDENO www.zscr.cz
Asociace kuchařů a cukrářů ČR kuchaře a cukráře člen 700 Kč, junior a senior 200 Kč, firma 5 000 Kč www.akc.cz

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).