Má smysl si k e-shopu pronajímat i sklad? Jak pro koho

14. 9. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Zatímco pro velké e-shopy a obchody s více dodavateli je sklad nutností, podnikatelé s menšími e-shopy by pronájem skladu měli hodně zvážit. Pokud totiž spolupracují se spolehlivými dodavateli, sklad mít vůbec nepotřebují.

Je sklad pro e-shop nutnost, či jde pouze o výsadu velkých online obchodů? Velikost e-shopu však rozhodně nepatří mezi jediná kritéria, která hrají při rozhodování o skladu roli. Zbytečný je sklad například pro obchody, které jen přeprodávají zboží z jiných e-shopů. Stejně tak sklad mnohdy nepotřebují ti podnikatelé, kteří mají spolehlivé dodavatele. Na druhou stranu existuje řada e-shopů, pro které je sklad přinejmenším konkurenční výhodou. Jedná se především o obchody, které prodávají zboží od více dodavatelů.

Pro přeprodávající e-shopy je sklad zbytečností

Zatímco u velkých e-shopů patří sklad mezi základní výbavu, u menších online obchodníků již situace tak jasná není. Těžko lze podle odborníků obecně říci, zda se e-shopům sklad vyplatí. Značně totiž záleží na prodávaném sortimentu, na postavení e-shopu v rámci obchodního řetězce a na způsobu prodeje. Zcela jistě by byl pronájem skladu zbytečnou investicí pro e-shopy, které “pouze” přeprodávají zboží jiným online nebo kamenným obchodům. Za ně veškerou logistiku zajišťuje jejich partner. Sklad též nepotřebují e-shopy, které prodávají např. SW licence a podobně, tedy všechny věci, které nemají fyzickou reprezentaci, doplnil serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.

Podle Janči se navíc musí rozlišovat mezi několika typy e-shopů. První druh e-shopů provozují fyzické osoby, které ho mají často pouze jako přivýdělek k normální práci a prodej dvou praček měsíčně je pro ně úspěchem. Takových online obchodů se na našem trhu nachází většina. Druhý typ tvoří e-shopy, které jsou provozovány s vizí dosažení nějakého zajímavého tržního podílu. To, zdali sklad mít, případně jak velký sklad, je věcí prosté finanční analýzy a vztahu provozovatele e-shopu k riziku. Stejně jako kterýkoliv jiný podnikatel musí i provozovatel e-shopu porovnat náklady na vedení skladu s marží, náklady na dopravu a dopady vedení skladu na jeho Cash-flow, vysvětlil Janča. Kromě těchto kritérií záleží i na dalších faktorech, jde třeba o spolehlivost dodavatelů či sezónní nákupy. Čtěte také: Se snižováním marže u e-shopů zacházejte opatrně

Spolehlivost dodavatelů hraje klíčovou roli

Ač se to některým podnikatelům nemusí tak zdát, právě spolehlivost dodavatelů se řadí mezi nejzásadnější věci, které mohou hrát roli při rozhodování, zda si pronajímat sklad. U firem, které mají zajištěny kvalitní dodavatele, je z časového a finančního hlediska mnohdy nežádoucí, aby zboží putovalo ještě do jednoho meziskladu navíc, domnívá se Jan Rataj, obchodní manažer společnosti EVici webdesign. Jedná se hlavně o e-shopy, které prodávají přímo zboží od velkoobchodníků, často se tomu tak děje v oblasti výpočetní techniky. Čtěte také: Vlastníte e-shop? Využijte nabídky srovnávačů zboží, můžete prodat více

Jak je spolupráce s kvalitními dodavateli důležitá, potvrzují i sami podnikatelé. Například Michal Byrtus, který provozuje čtyři e-shopy (například Kvalitnidarky.cz nebo Luxusni-pera.cz) má sklad pouze u dvou z nich. Jak sám říká, u těch bez skladu má spolehlivé dodavatele, které mu zboží expedují ještě týž den při objednání do 12 hodin. Takže sklad není nutností, protože dovedeme zboží expedovat do dvou až tří dní i bez skladu, podotýká Michal Byrtus. S tím souhlasí i další provozovatelé e-shopů. Jestliže je spolehlivý dodavatel, který vyexpeduje zboží přímo k zákazníkovi nebo k nám v krátké lhůtě, tak je lepší objednávat až to, co už je vlastně prodané, než nechat ležet peníze ve skladových zásobách,” připojil se Michal Jirek, který provozuje obchod Cerstvakava.cz.

Sklad může tvořit konkurenční výhodu

Sklad naopak potřebují e-shopy, které plní dodavatelskou funkci pro další online obchody a prodejny. Jak upozornil server Podnikatel.cz Jiří Melčák, který se živí tvorbou internetových stránek a e-shopů, pokud je e-shop silný, finančně stabilní s možností vedení skladových zásob, je schopen si vyjednat natolik zajímavé podmínky od oficiálního dovozce, že pro ostatní e-shopy na trhu je vhodnější odebírat od něj než se obracet na oficiálního dovozce. Sklad je dále nutný pro e-shopy, které samy vyhledávají obchodní příležitosti a nakupují sortiment v zahraničí, dodal Melčák.

Sklad minimálně nejprodávanějšího zboží by měl být nutností pro ty, kteří obchodují se sortimentem od více dodavatelů. Pro tyto e-shopy může sklad navíc vytvořit nemalou konkurenční výhodu. Zákazníci jsou dnes náročnější a pokud zboží není extrémně cenově výhodné, rozhoduje právě jeho dostupnost, upřesnil Jan Janča z internetové agentury Cognito.cz. Čtěte také: Tipy na české e-shopy s originální nabídkou, některým naprosto propadnete 

skoleni_8_1

Ceny skladu se pohybují jako na houpačce

Když se podnikatel rozhoduje, zda by se mu sklad vyplatil, nemůže samozřejmě nevzít v potaz finanční stránku. Ceny skladů se však pohybují ve značně různorodých relacích a podnikatel by při hledání vhodných prostor neměl vzít za svou hned první možnost, která se mu namane. Hodnota pronájmu se odvíjí od lokality, dostupnosti a dalších vlastností skladu jako například vytápění, či klimatizace. Navíc se mohou lišit i ceny skladů, které leží nedaleko od sebe a mají v podstatě shodné parametry. Čtěte také: Co všechno musí obsahovat obchodní podmínky e-shopů?

Na internetu se dají najít sklady od 100 korun za metr čtvereční až po prostory, kde podnikatel zaplatí za pronájem metru čtverečního mnoho stokorun. Celkové měsíční náklady na sklad se tak mohou pohybovat od tisíců korun až po desetitisíce. Že se hledat vyplatí, potvrzují i sami podnikatelé. Například Michala Jirka z e-shopu Cerstvakava.cz stojí pronájem skladu v centru Prahy kolem 5000 Kč včetně všech poplatků DPH za 30m2. Měli jsme štěstí, předtím jsme platili na okraji Prahy 7000 Kč jen za 20m2. V Plzni jsme měli nádhernou kancelář používanou jako sklad o rozměru 50m2 jen za 3500 Kč, uzavírá Jirek.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).