Mají nižší ceny, přesto české e-shopy do zahraničí neprodávají. Proč?

14. 2. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Češi se již naučili nakupovat i v zahraničních e-shopech. Pro tuzemské online obchody však cizina znamená maximálně Slovensko a na západ stále neprodávají.

Zatímco pětina českých zákazníků běžně nakupuje v zahraničních e-shopech, takřka žádné tuzemské online obchody směrem na západ od nás neprodávají. Maximem zůstávají dodávky zboží na Slovensko a dceřiné firmy v dalších postkomunistických zemích. Proč českým e-shopům nepomáhá ani fakt, že mají oproti průměru EU nižší ceny?

Co brání přeshraničním prodejům?

Takřka pětina (19 %) Čechů a až 59 % Slováků nakupuje v zahraničních e-shopech, průměr EU je přitom 32 %. Češi si nejčastěji  ze zahraničních e-shopů vybírají německé (24 %) a americké (23 %), Slováci pak online obchody v ČR (59 %), Německu a Velké Británii (15 %). Co se týče spotřebitelů v celé EU, nejčastěji u přeshraničních online nákupů volí Německo (27 %), Velkou Británii (24 %) a USA (23 %). Vyplynulo to z průzkumu agentury Civic Consulting pro Evropskou komisi, který proběhl na konci loňského roku. Průzkum dále ukázal, že e-shopy v Česku mají nižší ceny, než kolik činí průměr EU. Je potěšující, že z průzkumu vyplynulo, že ceny na českém internetu jsou nižší, než je průměr EU, a proto se mohou české internetové obchody stát oblíbeným nákupním cílem zahraničních zákazníků, komentovala průzkum Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz. Čtěte více: Nízké ceny na internetu? Příležitost pro zahraniční zákazníky

Jenže proklamace, že se tuzemské obchody mohou stát cílem zahraničních zákazníků, je jedna věc a realita věc druhá. Přestože mají online obchody v Česku nižší ceny, skoro žádný z nich do zahraničí neprodává, tedy kromě Slovenska. Zatímco na Slovensko řada e-shopů dodává bez problémů, online prodeje na západ od našich hranic jsou v současnosti opravdu výjimečné. Podle odborníků brání přeshraničním prodejům především jazyková bariéra, nedostatečná znalost zahraničních trhů a cena za dopravu a platbu. Prodeje komplikují také právní složitosti a nejednotnost spotřebitelských práv, a to i v rámci EU. Svoji roli také hraje silná konkurence v podobě tamních e-shopů a drahý marketing. Obojí platí především na západních trzích, dodal serveru Podnikatel.cz Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz. Dalším důvodem může být i trh e-commerce v Čechách, který neustále roste a pro prodejce je tak stále dostatečně atraktivní, připojil se David Vychytil, ředitel obchodního portálu Aukro.cz

E-shopy: Jsme levnější, ale expanzi neplánujeme

E-shopy navíc prodeje do zahraničí v blízké době ani neplánují, a to včetně obchodu Kasa.cz, podle kterého se mohou tuzemské e-shopy stát oblíbeným nákupním cílem zahraničních spotřebitelů. Jsme Kasa.cz, přední český internetový obchod, obchodujeme tedy v ČR. Neuvažujeme o přeshraničním zasílání. Výhledy jsou, ale nechceme sdělovat podrobnosti, uvedla serveru Podnikatel.cz Jitka Součková. Podobně se pro server Podnikatel.cz vyjádřila také Michala Gregorová, mluvčí nákupní galerie Mall.cz, která o prodejích do zahraničí rovněž neuvažuje. Důvodů je několik. Prodej přes hranice je poměrně komplikovaný účetně i právně, upřesnila Gregorová. Jak navíc podotkl k tématu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, když už české e-shopy prodávají do zahraničí, provozují přímo na konkrétním trhu obchody přes dceřiné nebo partnerské společnosti. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Takové ukázkové případy tvoří i giganti Kasa.cz a Mall.cz, kteří v cizině prodávají přes místně zřízené e-shopy. Jedná se k tomu o blízké země, jako je Polsko a již zmiňované Slovensko. Mall.cz sice prodává rovněž v Maďarsku a Slovinsku, ale například Německo ani jeden z velkých online obchodů v cílové skupině nemá. E-shopy zpravidla ani nedisponují cizojazyčnou mutací webu, takže s nákupem příliš nepochodí ani cizinec žijící v Česku. Šanci mu u největších online obchodů alespoň dává zákaznická linka, kde jsou operátoři schopni obsloužit zákazníka v angličtině. Čtěte také: E-shop s potravinami není jen Tesco. Jak fungují jeho konkurenti?

Budoucnost stojí na domácím trhu

Co se týče výhledu do budoucna, odborníci jen potvrzují pohled velkých obchodů a nepředpokládají žádný posun směrem k prodejům na západ. Podle nich bude docházet spíše ke konsolidaci tuzemského vnitřního trhu a obchody se budou soustředit na služby českým zákazníkům. Pokud se už e-shopy začnou poohlížet do zahraničí, na západ své oči zřejmě upínat nebudou. Dá se předpokládat, že vzhledem k vysoké konkurenci na západních trzích se budou spíše poohlížet po nových příležitostech směrem na východ, uzavřel Kamil Demuth.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).