Mají se ženy pouštět do byznysu? Zde máte příklady, proč ano

26. 3. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Rozhodnutí začít podnikat někdy podpoří okolnosti, které nedají jinak. Ztráta zaměstnání nebo mateřská dovolená. I to jsou důvody, proč ženy začínají v byznysu.

Podnikání je i přes narůstající počet žen – podnikatelek stále doménou mužů. Podle údajů Českého statistického úřadu působilo v roce 2014 v tuzemsku celkem 895 tisíc podnikatelů. Z toho muži tvořili 618 tisíc, zatímco podnikajících žen bylo 277 tisíc. Zajímavostí je věková struktura podnikajících žen – nejčastěji jsou mezi podnikatelkami ženy mezi 45. a 59. rokem. S tím se pojí dvě skutečnosti – jde o ženy s již odrostlejšími potomky, které se zároveň dostávají do věku, kdy pro zaměstnavatele mohou být méně atraktivní. 

Čtěte také: 6 byznys dovedností, které vám dá mateřství

Odborné pracovnice nebo služby

Když už se ženy do podnikání pustí, nejčastěji pracují ve službách a prodeji (84 tisíc podnikatelek) nebo jako technické a odborné pracovnice. Do této kategorie patří kromě technických profesí i práce v oblasti bankovnictví, účetnictví, ekonomiky, personalistiky, pojišťovnictví, jedná se ale třeba i o makléře nebo administrativní pracovníky, upřesnila Gabriela Strašilová z Českého statistického úřadu. 


Autor: 258398

Zajímavé je i rozdělení žen – podnikatelek podle ekonomických činností. Z tohoto pohledu pracují ženy nejčastěji v oblasti profesních a vědeckých činností, ve velkoobchodě nebo maloobchodě. Do kategorie vědeckých a profesních činností se řadí například účetnictví, daňové poradenství, architektonická činnost, výzkum a vývoj, práce v oblasti reklamy, překladatelství apod., dodala Strašilová. 

Upozorněme ještě na to, že z hlediska vzdělanostní struktury nejčastěji podnikají ženy se středním vzděláním s maturitou (108 tisíc podnikatelek), resp. ženy s vysokoškolským vzděláním (90 tisíc podnikajících žen). 

Svoboda a flexibilita

Statistiky bohužel nesledují, proč se ženy do podnikání pustí. Jejich motivace je různá, stejně jako je různý jejich životní příběh. Většinou je akcentována svoboda a určitá míra flexibility, po které některé ženy začaly toužit během mateřství. Být pánem svého času je totiž v případě péče o děti zajímavou devizou. 

Mohlo by vás zaujmout: Těhotenství je při přijímacím pohovoru tabu, mějte to na paměti

Jako velkou výhodu cítím flexibilitu pracovní doby. Když se mi nechce nebo toho mám moc s dětmi, klidně i týden vůbec nepracuji. Nasbírám sílu a pak se do úkolů vrhnu po hlavě, s vervou a nadšením. I se třemi malými dětmi v zádech musím říct, že mě práce opravdu baví. Být sám sobě šéfem je dle mého velkým pozitivem podnikání, uvedla například Šárka Škodová, zakladatelka Klubu chytrého hraní Rubikon, která získala v minulém roce ocenění Živnostnice roku Plzeňského kraje. 

Podobného názoru je i Blanka Bendlová, která založila společnost věnující se komplexnímu dotačnímu poradenství, přičemž se zaměřuje především na zpracovatelský průmysl. Výhodou podnikání je jednoznačně svoboda. Můžu se rozhodnout, kdy vstanu, zda a v kolik půjdu do práce, zda chci spolupracovat s tím kterým klientem nebo ne. Tyto volby jako zaměstnanec většinou nemáte. Zároveň ale hned připomíná nevýhody. Jde především o vytíženost, která v konečném důsledku vede k prolnutí pracovního a soukromého života. Podle Bendlové musí podnikatel prací žít, musí ho bavit, ale zároveň musí najít rovnováhu mezi prací a soukromým životem, jinak ho později čeká vyhoření. Občas si my podnikatelé říkáme, zda by nám nebylo lépe, kdybychom se nechali zaměstnat, podotýká s úsměvem.

Změna práce nepomohla

Někdy karty zamíchá sám osud a cesta k podnikání se nabídne jako jediné možné východisko. K rozhodnutí založit si vlastní cestovní agenturu jsem dospěla až po zralé úvaze. Pracovala jsem řadu let v cestovním ruchu a kvůli reorganizaci firmy přišla o zaměstnání, uvedla například Libuše Sládečková, které se podařilo rozjet úspěšnou cestovní agenturu, jež se specializuje na zaměstnance Českých drah. 

Čtěte také: Ženy, prolomte letitá tabu a začněte podnikat. Nic to není

Podnětem pro zahájení podnikání ale může být i vedení a postoj zaměstnavatele. Po ukončení studia jsem pracovala na regionální pobočce CzechInvest a po odchodu z této státní organizace jsem během necelého roku vystřídala tři zaměstnání u dvou ryze českých firem a jedné zahraniční dceřiné společnosti, ze kterých jsem musela utéct, vrací se k počátkům svého podnikání Bendlová a dodává: Důvodem bylo zejména nekompetentní vedení firmy, příliš neformální firemní kultura či neexistence procesního řízení, resp. strategického řízení obecně. Toto byly hlavní faktory, proč jsem se rozhodla pro založení vlastní společnosti.

Potíže na startu

Byrokracie nebo nutnost počáteční investice a nejistota výdělku. To jsou asi hlavní faktory, které mohou od podnikání odradit. Na druhou stranu, i s minimem na kontě a miminem v náručí lze rozjet úspěšný projekt. Škodová, která v Plzni založila již zmiňovaný klub, kde si děti hrají chytře metodou PlayWisely, pracovala jako ředitelka softwarové firmy. Po narození syna si ale uvědomila, že dosavadní pozice jí nenaplňuje, a rozhodla se vydat méně lukrativním, ale zato pocitově správným směrem. PlayWisely byla v Plzni úplně nová a neznámá služba a mnoho lidí se ke všemu novému staví a priori nedůvěřivě. Naštěstí se nám daří počáteční obavy rychle zvrátit. Máme například ukázkovou lekci zdarma, vysvětluje. 

Počáteční překážkou bylo i získání financí na rozjezd firmy. Jako matka na mateřské bez předchozí podnikatelské zkušenosti jsem neměla mnoho možností. Kdyby mi nepomohli rodiče, nikdy bych podnikat nezačala, uvádí žena, které se během prvních dvou let podnikání narodily další dvě děti. Koordinace práce a dětí je podle ní trochu oříšek, ale je přesvědčena, že všechno jde, když se chce. 

Být ženou je výhodou 

Neustále se hovoří o tom, že ženy jsou v zaměstnání diskriminovány – nedostávají se tak často k vysokým manažerským postům, případně za práci pobírají menší plat než muži. Podnikání přitom může vnést do postavení úspěšné ženy jiné světlo. A to i v oblastech, které jsou ryze mužské. Oslovené podnikatelky shodně podotkly, že se s diskriminací při podnikání kvůli svému pohlaví nesetkaly. Naopak být ženou podle nich může být i výhodou. 

Mými klienty jsou z 99,8 % muži. Ve výrobních či zemědělských firmách bohužel na ženy ve vedoucích pozicích narazíte velmi zřídka. Myslím, že podvědomě muži cítí k ženě větší důvěru než k muži. A pro muže je zase příjemnou změnou jednat se ženou. Pro mou práci je potřebná znalost firemních procesů, výroby a dalších aspektů každého klienta, což je někdy pro mě, netechnika, někdy obtížné, ale není to problém, který by se nedal překonat, uzavírá Bendlová.

Autor článku

Jana Poncarová se tématu úspor a cen energií věnuje od roku 2008. Působila jako šéfredaktorka a redaktorka tištěných i online médií. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).