Podnikatelé, kteří mají zpřístupněnou datovou schránku, už nebudou moct, až na DPH, využívat pro podání tzv. e-tiskopis. Končí totiž roční výjimka, kterou stanovilo Generální finanční ředitelství (GFŘ). Majitelé zpřístupněných datových schránek budou moct využít e-tiskopis jen u podání u DPH. Pro podnikatele, kteří nemají zpřístupněnou datovou schránku, se nic nemění a i nadále mohou e-tiskopis používat.
Čtěte také: Spousta elektronických podání nelze zpracovat, jsou podána chybně
E-tiskopis u majitelů datovek jen u DPH
Jak dnes uvedla finanční správa, od 1. ledna 2016 už nebudou moci poplatníci (nebo jejich zástupci), kteří mají zpřístupněnou datovou schránku nebo mají zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, podávat určená podání datovou zprávou bez uznávaného elektronického podpisu a dodatečně je do 5 dnů potvrzovat v listinné formě tzv. e-tiskopisem. Končí totiž přechodné období, kdy finanční správa e-tiskopisy těmto podnikatelům uznávala. Týká se to přihlášek k registraci, oznámení o změně registračních údajů, žádostí o zrušení registrace, řádných daňových přiznání a dodatečných daňových přiznání, hlášení a vyúčtování.
Čtěte také: Stovky podnikatelů dostaly pokutu, že nepodaly daňové přiznání elektronicky
Na DPH už jen elektronicky, a to bez výjimky
Možnost využití e-tiskopisů zůstane jen u podání na DPH, kde jej budou moct podnikatelé se zpřístupněnou datovou schránkou i nadále využít. U daně z přidané hodnoty současně dochází k rozšíření okruhu subjektů povinných činit podání elektronicky, a to bez výjimek na všechny plátce DPH. Tato povinnost se vztahuje již na daňová přiznání k DPH za zdaňovací období prosinec 2015 nebo 4. čtvrtletí 2015, která budou předkládána na finanční úřad nejpozději do 25. ledna 2016,
doplnila Petra Petlachová, mluvčí GFŘ.
Čtěte také: Přiznání k DPH budou muset všichni podávat elektronicky, prvně už za prosinec
Za nedodržení povinné elektronické formy u podání, jejichž seznam je zveřejněn na internetových stránkách finanční správy a na úředních deskách finančních úřadů, dostanou podnikatelé automatickou pokutu 2 000 korun. Pokud daňový subjekt nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztěžuje správu daní, může mu správce daně uložit pokutu až do výše 50 000 korun.