Makronky se pečou v celé barevné škále, od bílé po tak tmavě hnědou, že přechází až do černa. V červené či zelené klidně mohou zazářit i na vánočním stole. V době, kdy už mnohé kavárny, pekárny a cukrářství inzerují prodej vánočního cukroví, nás zajímalo, jak pracují podnikatelky, které stoprocentně vsadily na pařížský esprit a francouzské makronky.
Co se dozvíte v článku
Nejdřív mlsali známí, teď zásobuje kavárny a chystá obchůdek
Irena Doležalová podniká pod značkou Království makronek. Vzpomíná, že první makronku ochutnala asi v roce 2012 a uchvátila ji. Záměr upéct si domácí makronky ale tehdy ještě vzdala. Vrátila se však k němu dva roky na to, když byla doma na mateřské. Volný čas, který jí hodné miminko dopřálo, vyplňovala pečením makronek. Nejdřív je chválila rodina, pak kamarádi, postupně jejich pečení Irena překlopila do podnikání. Nyní vymýšlí vlastní příchutě a v pečení uplatňuje svou puntičkářskou povahu – usiluje o dokonalý kulatý tvar i o to, aby slibovanou chuť zákazníci skutečně ucítili na jazyku. Dnes uz jsou mé makronky v Brně natolik známé a oblíbené, že dodávám do více než deseti kaváren po celém městě a sama se chystám u sebe ve výrobně v nejbližší době otevřít makronkový obchůdek,
říká Irena.
Sladkost z Francie
Makronka je francouzská cukrovinka vyrobená z vaječného bílku, z cukru a mandlové mouky podobná pusinkám. Od slova pro bílkové pusinky také makronky dostaly svůj název. Vždy dvě „pusinky“ jsou spojené náplní. Pravlastí makronek je konkrétně Paříž, kde mají dlouhou historii. Tu modernější část jejich dějin odstartovali před zhruba půl druhým stoletím v rodinné cukrárně Ladurée na Champs Elysées, kde dodnes „les macarones“ patří k jejich klíčové nabídce. Umění Ladurée je k vidění i ve firmu Marie Antoinetta režisérky Sofie Coppoly.
Makronky na svatby, večírky i jako firemní dárek
Na čem Ireně v podnikání záleží? Je pro ni důležité, aby zákazníkovi předala opravdu kvalitní výrobek. Proto jsem se zaměřila pouze na jeden produkt a nesnažím se nabídku rozšiřovat o jiné cukrářské výrobky. Podle mě, pokud chci něco dělat opravdu skvěle, je lepší se takhle specializovat na jeden druh produktu,
sdílí své přesvědčení. U makronek to podle ní jde, protože i když se jedná stále o jeden výrobek, je u něj vždy možné si vyhrát s náplněmi a se zdobením, takže její práce je vlastně s každou makronkou pokaždé jiná. Mám v nabídce kromě klasických makronek i maximakronky a makronkové dorty a v hlavě další napady,
dodává.
Sice to může vypadat, že nejvíc frčí makronky na svatbách, Irena ale upozorňuje, že to tak úplně není. Červenec a srpen, což je vrchol svatební sezóny, jsou pro ni nejslabší měsíce v roce. Což mi i vyhovuje, protože o prázdninách mohu trávit více času s rodinou,
směje se. Největší objem zakázek teď pro ni tvoří firemní objednávky. Firmy si makronky objednávají na výstavy nebo kongresy, kde je rozdávají. A nyní, před Vánocemi, je chtějí na firemní večírky i jako dárky pro zaměstnance a obchodní partnery.
Malinová klasika nebo experiment s tonka boby
Nejoblíbenější makronky z její dílny jsou přitom stálice: malina, pistácie a slaný karamel. Řekla bych, že zákazníci jsou pořád spíše konzervativnější a dávají přednost klasickým naplním. Ale stále častěji se najdou i ti, kteří chtějí experimentovat a jdou do chutí, které úplně neznají, nebo do různých kombinací chutí, které si pro ně vymýšlím,
upřesňuje podnikatelka, která si dlouho nejvíce pochutnala na čokoládové makronce. Nyní je pro ni neoblíbenější vždy ta nová, kterou momentálně vytvoří. Teď jsem podle jedné maďarské cukrárny připravila vlastní verzi náplně ochucené tonka boby a ta je teď u mě číslo jedna,
prozrazuje.
Chtěla se odreagovat, nakonec paní Makronková vydala i kuchařku
Za značkou Markronky Malý Princ z Černilova v Královéhradeckém kraji stojí Radka Luňáková. Vzpomíná na začátky svého makronkového podnikání: Před sedmi lety byl mému synovi diagnostikován autismus. Chvíli mi trvalo vstřebat tuto životní etapu a hodně mi v tom pomáhalo pečení. Makronky byly to pravé ořechové, neznala jsem v té době nikoho v ČR, kdo by je pekl, a mě na nich fascinovalo to, že se na ně musí člověk opravdu soustředit a nemyslet u nich na nic jiného.
Své podnikání pak Radka založila na dodržování původních postupů a receptů. Zakládá si na používání kvalitních surovin. Mám ráda komunikaci s lidmi skrze sociální sítě, dostane se k vám rychle zpětná vazba a vy se dostáváte do většího povědomí lidí,
říká k tomu, jak komunikuje se svými zákazníky a jak si ji najdou. Mezi její klientelou se tak objevují jak jednotlivci, lidé v seniorském věku, kdokoliv, kdo slaví narozeniny, svatebčané a tak dál. Myslím, že si u nás každý přijde na své, byť jsme zatím jen výrobna, nikoliv prodejna. Ale snažím se zavést prodejní pátky, kdy si u nás klienti mohou zakoupit dobroty i bez předchozího objednání,
vysvětluje Radka, která připravila i kuchařku Dobroty paní Makronkové, jak její byznys funguje.
Chutě také podle sezóny
Radka sleduje, že všeobecně nejoblíbenější chutí je u jejích makronek slaný karamel. Pak jsou tam příchutě, které buď milujete, nebo nemáte rádi, a to je třeba levandule, máta či pomeranč,
vyjmenovává s tím, že příchutě neustále přidává. Co se příchutí týče, řídí se i sezónami, takže třeba takové třešňové makronky nabízí právě jen v době sklizně českých třešní a jindy ne. Jak prozrazuje, jejím osobním chuťovým favoritem je u makronek levandule nebo jasmínový čaj. Ale klidně i ta makronka, kterou jsem nemusela péct já a je dělaná stejně poctivě a s láskou, jako ty moje,
dodává.