Malá firma v ČR „zabije“ papírováním 226 hodin ročně, je to o 7 méně než loni

2. 10. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Sice se počet hodin, které podnikatelé stráví papírováním a byrokracií snížil, stále je to však počet příliš vysoký.

Index byrokracie znázorňuje všechny známé povinnosti, které má typická malá firma během jednoho provozu v České republice. Největší zátěž se pojí s administrací provozu a administrací zaměstnanců. 

Počet hodin vynaložených na papírování klesl

Výsledky představil Liberální institut ve spolupráci se slovenským think tankem INESS. Průměrná malá firma v České republice vynaloží na účely byrokracie a papírování 226 hodin ročně, uvádí analytik Centra ekonomických a tržních analýz Pavel Peterka, který se na výpočtu Indexu byrokracie podílí. V porovnám s loňským rokem jde o zlepšení o 7 hodin. Výsledek 226 hodin je ale stále příliš vysoký, dodává Peterka. 

Psali jsme: Ministerstvo financí tvrdí, že v posledních letech snižuje administrativu spojenou s placením daní. Zapomíná ale říct, že předtím ji zvýšilo. Přečtěte si komentář na toto téma redaktora Podnikatel.cz Daniela MorávkaByrokratická zátěž se prý snižuje. Ano, ale poté, co se předtím výrazně zvýšila

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Jaké je mezinárodní srovnání? 

V mezinárodním srovnání se ČR umístila na druhém místě za vítězným Slovenskem, kde průměrný malý podnikatel tráví byrokracií 221 hodin. O poznání hůře dopadla Litva s 244 hodinami a např. Španělsko s 363 hodinami. Ve zmíněném Španělsku pouze kategorie administrace provozu zabírá 256 hodin.

Státní byrokracie, která požaduje úkony nad rámec toho, co by vyžadoval trh zvyšuje takzvané náklady mrtvé váhy. Jde o zdroje vynaložené ve prospěch aktivit, které nikomu nic nepřinášejí, ale společnost jako celek o ně stejně přichází, říká Jiří Nohejl, hlavní ekonom Liberálního institutu. 

Podle jeho slov existuje možnost, jak docílit omezení byrokracie a tak ulehčení života podnikatelům. Digitální technologie dnes uvnitř firem snižují administrativní náklady rychleji než kdykoli v minulosti a odstraňují tím neefektivitu. Není důvod, proč by stát nemohl využít tyto technologie ke snížení státní byrokracie podobným způsobem, dodává Nohejl. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Index byrokracie pracuje při výpočtu s testem trhu. To znamená, že pokud stát ukládá povinnost podnikateli, kterou by podnikatel velice pravděpodobně plnil i bez existence zákona, není tato činnost považována za byrokracii. Vedení účetnictví je skvělým příkladem. 

Čtěte také: Díky elektronické evidenci tržeb, kontrolnímu hlášení nebo reverse charge došlo k zásadní redukci daňových úniků. A nyní se chystá snížení administrativy. Vybírání daní šlape a je v plánu jeho zjednodušení. Co podnikatele čeká?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).