Malí zaměstnavatelé zasílají své dokumenty na Českou správu sociálního zabezpečení zpravidla v listinné podobě, velcí pak už v naprosté většině případů využívají elektronickou komunikaci. Takové je zjištění pár týdnů před tím, než vstoupí v platnost zákon č. 470/2011 Sb., který nařizuje povinnost komunikovat ve stanovených případech s Českou správou sociálního zabezpečení výhradně elektronicky. A to zaměstnavatelům, osobám samostatně výdělečně činným i lékařům. Poslední dvě zmíněné skupiny si ale ještě mohou od této povinnosti rok ulevit. Server Podnikatel.cz o tom informoval už v minulosti v článcích Živnostníkům se ulevilo, bez datových schránek se obejdou i příští rok a Lékaři si vydupali odklad eNeschopenek, tentokrát o dva roky.
Ale zpátky k firmám. Malí zaměstnavatelé s celkovým počtem asi 650 000 zaměstnanců tvoří v evidenci České správy sociálního zabezpečení zhruba 80 %. Na druhé straně 9 % velkých zaměstnavatelů s více než 25 zaměstnanci zaměstnává přes 3 miliony lidí. Znamená to, že většina podání se bude i příští rok zpracovávat v listinné podobě.
Především skupina zaměstnavatelů s malým počtem zaměstnanců není prozatím připravena na povinné zavedení elektronické komunikace s Českou správou sociálního zabezpečení. Řada z nich je současně v postavení osob samostatně výdělečně činných nebo lékařů, kterým již výjimka udělena byla, proto jsem roční odklad připustil,
konstatuje ministr práce a sociálních věcí František Koníček.
Prvořadým úkolem ČSSZ je ale povinnou elektronickou komunikaci zavést a průběžně vyhodnocovat přechodné období, zda ho povinné subjekty využívají efektivně k přechodu z papírové na elektronickou komunikaci. Hlavně v posledních dvou měsících pracovníci okresních správ sociálního zabezpečení elektronickou komunikaci intenzivně prosazovali a vysvětlovali. Je třeba chápat, že udělení výjimky je výrazem porozumění k početné skupině zaměstnavatelů, která by jen s velkými obtížemi plnila zákonné povinnosti v oblasti sociálního zabezpečení. V žádném případě mé rozhodnutí neznamená, že Česká správa sociálního zabezpečení ustupuje od elektronické komunikace a výjimky bude udělovat donekonečna,
zdůrazňuje Vilém Kahoun, ústřední ředitel České správy sociálního zabezpečení.
ČSSZ je na elektronickou komunikaci připravena už několik let. Jako první ze státních institucí například umožnila takzvané e – Podání formulářů. Systém pro elektronickou komunikaci funguje od roku 2005 a elektronicky se přijímají miliony formulářů. Teď je potřeba, aby se připravila i druhá strana. Více o tom čtěte v článku Připravte se na povinnou elektronickou komunikaci včas.