Malí podnikatelé hledají ve vzdělávání řešení konkrétních problémů

12. 6. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 291931
Malí podnikatelé se chtějí vzdělávat. Bariérou pro ně je omezená personální kapacita, finance a problém najít kurz, který by pasoval na jejich míru. Vyplývá to z výsledků pilotní fáze projektu ROZAM, který podnikatelům umožňuje školit se za evropské peníze.

Skončila pilotní fáze vzdělávacího projektu ROZAM, kterou realizovalo stejnojmenné sdružení složené ze společností Sodexho Pass ČR a Trexima. Jednalo se o veřejnou zakázku realizovanou v rámci projektu Ministerstva práce a sociálních věcí Vzdělávání pro malé a střední podniky. Finance do projektu proudily z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu.

Evropské peníze pro nejmenší na dosah ruky

Myšlenka je jednoduchá – místo aby každý podnik podstupoval složitou administrativu související se získáním evropských peněz, sáhlo pro tyto peníze jedno sdružení. To pak peníze v podobě poukázek na školení přelilo mezi podnikatele. Ti mohli absolvovat školení, jehož cenu z 50 – 80 % pokryly evropské peníze. Zbytek platil sám podnikatel. K tomu, aby kurz získal, mu stačilo přihlásit se do projektu, klikem myší vybrat kurz a uhradit svoji 50 – 20% část nákladů. Možnost měli zatím od prosince 2007 do května 2008 podnikatelé v Ústeckém, Zlínském kraji a na Vysočině.

Podnikatelé nemuseli po kurzech nikde pátrat – sdružení je totiž oslovovalo samo. Největší zájem měli malí podnikatelé. To podle Evy Svobodové, generální ředitelky Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, potvrzuje, co před dvěma lety asociace zjistila v průzkumu – podnikatelé mají o vzdělání velký zájem. Jejich vzdělávání má ale určitá specifika:

  • malí podnikatelé upřednostňují krátká efektivní školení, protože si nemohou dovolit být delší dobu z práce
  • zajímá je pouze určitá výseč vzdělávání, nic obecného, ale konkrétní věci těsně související s jejich praxí

Podle Karla Pelána, ředitele pro rozvoj ve firmě Sodexho Pass ČR, narážejí malí podnikatelé ve vzdělávání na dvě zásadní bariéry:

  • finance
  • složitost najít kurz šitý na míru právě pro ně

Svobodová i Pelán proto vidí jako klíčový krok, že vzdělavatelé v rámci projektu vyrazili do terénu, zjišťovali potřeby malých a středních podnikatelů a školili je právě v tom, co podnikatele nejvíc pálí.

Jaké kurzy podnikatelé preferovali?

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

  • kurzy zaměřené na informační technologie
  • kurzy řemeslného a technického zaměření
  • jazykové kurzy

Trocha statistiky

Od prosince do května se proškolilo 565 lidí z 111 malých a středních firem. Až 20 % kurzů vzniklo nově na míru konkrétního podniku. Celkem tak zaměstnanci malých a středních podniků absolvovali kurzy za 1 200 000 korun.

Ministerstvo zatím projekt považuje za úspěšný. Je tedy velká naděje, že bude pokračovat na národní úrovni a šanci vzdělávat se za evropské peníze tak dostanou malí a střední podnikatelé ve všech regionech.

Podrobnosti business server Podnikatel.cz připravuje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).