Maloobchod hledá nové cesty ke svým zákazníkům

12. 10. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Pozice obchodních řetězců bude stále silnější. Do dvou let by jejich podíl měl dosáhnout až sedmdesáti procent. Na druhou stranu existuje stále možnost, jak v maloobchodu prorazit. Cílem jsou malé obce a alternativní formáty prodejen. Pro malé podnikatele to znamená nasadit osobní přístup v prodeji a specializaci.

Počet obchodů z produkce obchodních řetězců bude stále vyšší. Růst by měl navíc pokračovat několik dalších let a zároveň s tím by měly přibývat nové produkty a služby. Konkurovat tak bude stále těžší. I přesto si malí obchodníci svou pozici udrží. Tvrdí to alespoň prognóza analytické firmy Incoma Research, podle které si desítka největších obchodníků do své kasy přidá v roce 2010 celkem sedmdesát procent maloobchodního obratu. Jejich počet se však sníží. Pozice silné pětky, tedy Schwarz (Lidl, Kaufland), Ahold (Hypernova, Albert), Makro, Tesco Stores a REWE Group (Billa a Penny Market) bude tak i nadále posilovat a vzájemná konkurence se přiostřovat. Dokládá to zájem obchodníků o nové oblasti a také o nové služby, společně s produkty, které jsou vesměs založeny na zdravém životním stylu.

Mění se velikost prodejen, bude přibývat těch nejmenších

Změna bude také v prodejní ploše jednotlivých obchodů. Například společnost Ahold, která ve druhé polovině příštího roku přejmenuje všechny své hypermarkety Hypernova na Albert Hyper, bude nabízet celkem tři formáty prodejen. Ta nejmenší z nich bude s prodejní plochou 200 až 500 m2. „Nákupy tzv. na druhý den budou moci zákazníci pořídit v Albertech s prodejní plochou 500 až 1800 m2 a třetí formát o velikosti 1800 do 5000 m2 bude nabízet navíc také sezónní a nepotravinářské zboží,” řekl business serveru Podnikatel.cz Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold. Právě třetí formát bude nově pod značkou Albert Hyper. Od jednotného názvu si ostatně společnost slibuje výrazné odlišení od konkurence.

Ta však nelenila a již s předstihem soustředila svůj zájem na nové typy prodejen. Společnost Tesco Stores představila v srpnu svůj malometrážní obchod Tesco Expres. První prodejna tohoto typu o velikosti přibližně 300 m2 byla otevřena v Praze v blízkosti stanice metra I. P. Pavlova. Podobných typů prodejen bude přibývat, a to nejen v centrech velkých měst. Velkou expanzi ve větších obcích či menších městech chystá rovněž podnikatel Pavel Flosman. V Česku chystá otevřít až 150 nových potravinářských prodejen o velikosti do 200 metrů čtverečních pod názvem Česká nebo Moravská chalupa. První z nich se už objevily v Nové Včelnici a Studené na Jindřichohradecku.

Bitva o venkov bude ostatně stále ostřejší. Markety si uvědomují potenciál těchto oblastí už jen z toho důvodu, že populace migruje směrem z centra do okrajových částí měst a právě malých obcí. Z obchodníků však největší zájem projevují diskonty a uspět mohou právě i velké řetězce se svými nejmenšími formáty prodejen.

Zdraví a ekologie mají zelenou

Změna velikosti prodejen a lokace není ale jediná změna, kterou maloobchod čeká. Jedná se především o širší nasazení bioproduktů a potravin patřících do tzv. zdravého životního stylu. Tímto směrem se vydávají všechny řetězce. „V letošním roce jsme našim zákazníkům zpřístupnili výrobky pro zdravější životní styl Tesco Healthy Living, sportovní doplňky a potřeby pod značkou Tesco One Body a novou řadu biovýrobků Tesco Organic,” říká Jana Matoušková, mluvčí společnosti Tesco Stores. Orientaci na zdravý životní styl potvrdila i společnost SPAR, která má rovněž svou vlastní řadu biopotravin pod názvem Spar Natur*pur. „Pod touto značkou je nabízeno více než 100 výrobků,” uvedla pro business server Podnikatel.cz Pavlína Prášilová, mediální zástupkyně společnosti. Trochu pozadu je společnost Ahold, která své portfolio o biopotraviny rozšíří až v příštím roce.

Kromě biopotravin se velcí obchodníci zaměřují také na ekologii. V nabídce jsou nově recyklovatelné nákupní tašky a začínají se stavět také nízkoenergetické markety. V letošním roce je začala otevírat společnost Tesco Stores, která prozradila, že po Žatci a Dvoře Králové bude další „zelený” market otevřen do konce roku v Říčanech u Prahy. Stát bude paradoxně vedle dalších dvou obchodů Lidl a Billa. Ty se ale titulem nízkoenergetický zatím chlubit nemohou. Podle analytiků je ale zájem o ekologii a životní prostředí spíše chytrý marketingový tah než skutečný zájem.

Konkurovat těm největším bude těžší

I když z prognóz vyplývá, že malé obchody si svou pozici udrží, malí podnikatelé si tím tak jistí nejsou. Pokud půjde expanze řetězců skutečně směrem na „venkov”, budou právě oni tím ohroženým druhem. „Velcí obchodníci bohužel u spotřebitelů bodují svojí dostupností, možností pohodlného nákupu, velkým výběrem a otevírací dobou,” řekl business serveru Podnikatel.cz Karel Havlíček, místopředseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Podle něj šance na životaschopnou firmu malí podnikatelé stále mají. Nesmějí však soupeřit s cenou nebo univerzálností sortimentu. „Jejich hlavním posláním v maloobchodu by měla být specializace, nadstandardní služby a podmínky, personál, osobní přístup a nízkoobrátkový sortiment,” dodal Havlíček.

Lokalizace prodejny je ovšem stále nezbytnou podmínkou pro dobré fungování firmy. U malých obcí obzvláště. Malí podnikatelé by se měli díky chystané expanzi obchodních řetězců orientovat především na centra obcí s dobrou dostupností, slušným turistickým ruchem nebo alespoň dobrou spádovostí. „Vždy platilo a platí, že to závisí rovněž na kupní síle regionu, zaměstnanosti a vybavenosti obyvatelstva z pohledu zbytných potřeb,” uzavřel své doporučení pro malé podnikatele Karel Havlíček.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Český maloobchod je dravý a živý

Za poslední léta zažil maloobchod v České republice mnoho velkých milníků. Na trh vstoupily nové značky, některé odešly, zlepšily se služby směrem k zákazníkům, rozšířila se nabídka sortimentu a celkově se rozrůstá objem obchodů realizovatelných prostřednictvím nejsilnějších obchodníků. Budoucnost maloobchodu bude ze strany řetězců především v nových formátech prodejních ploch, hlavně těch nejmenších pro rychlý nákup ve středu měst, zvýšení počtu prodejen v menších obcích, rozšíření sortimentu o bioprodukty a zájem o ekologii. U drobných podnikatelů pak půjde hlavně o lidštější přístup k zákazníkům, který v marketech chybí, a specializace v oboru.

Milníky v českém maloobchodu

2003

  • novela občanského zákoníku prodlužuje záruční dobu na spotřební zboží na dva roky a důsledněji odděluje vnímání vady výrobku od jeho opotřebení běžným užíváním
  • na českém trhu se objevila první čipová platební karta
  • na český trh vstoupila společnost H&M a společnost Lidl
  • pražská ulice Na Příkopě obsadila v žebříčku nejdražších nákupních zón na světě 18. místo

2004

  • schváleno povinné kolkování lihovin
  • v Praze na Václavském náměstí byla otevřena největší prodejna společnosti New Yorker v Evropě

2005

  • výrobci a dovozci elektro zařízení jsou podle novely o odpadech povinni zajistit zpětný odběr spotřebičů
  • Tesco představilo novou obchodní koncepci, podle které by se mělo stát širokosortimentním diskontním řetězcem
  • Tesco otevřelo svoji první čerpací stanici v ČR
  • Společnost Ahold koupila síť prodejen Julius Meinl
  • Společnost Kika vstoupila na český trh a v červnu otevřela v Praze – Čestlicích největší obchodní dům s nábytkem
  • Carrefour vyvolal velký rozruch, když v novoroční kampani nazvané „výprodej století” nabízel zboží až s 90% slevou

2006

  • vstupuje v platnost zákon o regulaci reklamy
  • výrobci pracích prášků spolupracovali na kampani propagující přechod ke kompaktním pracím práškům, které jsou šetrnější k životnímu prostředí
  • Tesco převzalo síť obchodů Carrefour a EDEKA a uvedlo na český trh značku Cherokee
  • hypermarkety Globus svým zákazníkům začaly umožňovat dobíjení mobilních telefonů na pokladnách

2007

  • schváleno nařízení o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin
  • Tesco představilo nové maloformátové prodejny Tesco Express
  • Ahold oznámil, že přejmenuje hypermarkety Hypernova na Albert a zároveň zmenší jejich plochu
  • první Delvita se přeměnila na Billu potom, co Billa na podzim roku 2006 odkoupila síť prodejen Delvita
  • V České republice se poprvé spustil cash-back

Zdrojem dat milníků: GE Money Multiservis

Mají malí podnikatelé šanci uspět proti velkým řetězcům?

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).