Maloobchod následoval průmysl. Jeho tržby stáhly dolů automobily

24. 3. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Tržby maloobchodu následovaly průmysl a taktéž se v lednu propadly. Oproti rekordnímu poklesu v tuzemské průmyslu se však tržby maloobchodníků meziročně snížily méně. V případě sezónně neočištěných tržeb „pouze“ o 3,3 % a v případě sezónně očištěných tržeb pak o 1,8 %. Oproti předchozímu měsíci pak tržby reálně vzrostly o 0,8 %.

Na negativním výsledku se především podepsal motoristický segment, který po očištění o pracovní dny meziročně poklesl o 10,9 %. Bez sezónní úpravy by dokonce došlo ke snížení o 14,2 %. Výsledky reflektují jak nejistotu u domácností tak možná i čekání na nový zákon o DPH u firem, vysvětlil Martin Lobotka, analytik České spořitelny.

Výsledek směrem dolů stáhly také tržby z prodeje nábytku a dalších věcí pro domácnost. Tržby maloobchodníků naopak vzrostly u potravin, nápojů a tabákových výrobků. Vzrostly také příjmy prodejen s farmaceutickými, zdravotnickými a drogistickými výrobky a maloobchod s výrobky pro kulturu a rekreaci. U tohoto segmentu došlo ke zvýšení tržeb o 11 %. Čtěte seriál Ekonomická recese.

Podle analytiků se v nejbližších měsících rozhodně nedočkáme zlepšení. Ačkoliv klesající inflace pomáhá, rychlý nárůst nezaměstnanosti a stagnace nominální mzdy podkope výdaje domácností. Za celý rok čekáme jenom malý nárůst spotřeby domácností, což se nevyhnutně projeví i na maloobchodě. V minimálně první polovině roku tak bude maloobchod slabý, domnívá se Martin Lobotka.

Podobný názor sdílejí i další odborníci. Letos očekáváme pokles celkových tržeb včetně prodeje aut o 1 %. Celková spotřeba domácností zahrnující i výdaje za různé druhy služeb zůstane těsně nad nulou a bude tak brzdit spolu se spotřebou vlády pokles české ekonomiky, připojila se Helena Horská z ekonomického výzkumu Raiffeisenbank.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).