Až tří procent tržeb činí manko v důsledku krádeží a poškození v případě maloobchodních firem. Řada společností se přitom domnívá, že tyto ztráty snížit nelze. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu KPMG International Global Retail Loss Prevention Survey 2009.
Ten ostatně ukazuje, že část ztrát způsobují nenechaví zákazníci a zaměstnanci a část jde na vrub poškození při přepravě či skladování. Další příčinou ztrát jsou chyby, tzn. „úbytky“ zásob, v důsledku procesních či jiných chyb.
Dosavadní průzkumy hovořily o tom, že chyby maloobchodních firem se na ztrátách zásob podílejí jen malou měrou. Opak je pravdou. Podle KPMG mohou za více jak třetinu ztrát ve firmách pravděpodobně jejich vlastní chyby.
Řada maloobchodních firem se soustředí na krádeže, i když hlavním problémem často bývá procesní selhání. Jde mimo jiné o nekompletní evidenci, nedostatky v organizaci práce při inventurách a jejich personálním zabezpečení, o neúmyslné záměny zboží, odlišné ocenění zboží v různých evidenčních systémech apod.,
upozorňuje Marie Konečná, partnerka společnosti KPMG Česká republika.
Průzkum KPMG také varuje, že v důsledku současné hospodářské recese počet ztrát v maloobchodě pravděpodobně vzroste. Jak doplňuje Marie Konečná, s recesí se však také pojí snaha neutrácet peníze, což by vzhledem k závažnosti ztrát mohlo v některých maloobchodních firmách vést k falešným úsporám.