Rok 2010 vyhlíží maloobchod ve střední a východní Evropě s nadějí

18. 11. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Maloobchodní trhy se ve střední a východní Evropě začínají zvedat z ekonomické recese a během příštího roku by mělo opětovně dojít k jejich růstu. Přesto řada maloobchodníků nyní musí řešit existenční otázky, vyplývá to z průzkumu „CEE Retail in 3D“, který vydala společnost Jones Lang LaSalle.

Nelze popřít, že pro mnoho lidí v maloobchodu je dnešní doba těžká, avšak trhy CEE5 se již významně posunuly kupředu a očekáváme tak lepší budoucnost. Zákazník v zemích CEE5 je čím dál více sofistikovaný a touží po značkách a produktech dostupných na západoevropských trzích, uvedla Beatrice Mouton, ředitelka oddělení pronájmu maloobchodních nemovitostí pro střední a východní Evropu Jones Lang LaSalle.

Vzhledem k obtížné situaci maloobchodníků se do problémů dostávají také developeři a pronajímatelé, protože obchodníci se snaží ušetřit na nájmu či uzavírat ztrátové prodejny. Rovněž investice do nových maloobchodních nemovitostí vykazují nejnižší aktivitu za posledních několik let. Čtěte více: Z Čechů se stávají šetřílkové, ani Vánoce propadu maloobchodu nezabrání.

Věříme, že zájem investorů roste a že se investoři znovu rozhlíží po příležitostech v tomto regionu, avšak s jasným zaměřením na nezbytné parametry maloobchodních nemovitostí. Před oficiálním vyjádřením zájmu zkoumají lokalitu, spádovou oblast, nájemní mix, konkurenci, historický výkon centra, nájemné a udržitelnost nájemců. Se zpřístupněním financování některých bank lze během příštích 12 měsíců očekávat oživení maloobchodních investic v regionu střední a východní Evropy, uzavírá Agata Sekula, vedoucí investičního oddělení pro maloobchod ve střední a východní Evropě Jones Lang LaSalle.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).