Vánoce začínají naplňovat kasy maloobchodníků. Lidé začínají utrácet, což se projevuje na postupném růstu tržeb. Ty přitom v říjnu klesly o 4,7 procenta po zářijovém snížení o 7,3 procenta. I když jsou podle analytiků obchody plné lidí, na loňské tržby maloobchodníci letos nedosáhnou. Z pohledu obchodníků je situace ještě slabší kvůli výraznějšímu zlevnění oproti loňskému roku,
připomíná Michal Brožka z Raiffeisenbank.
Jak upozorňuje Martin Lobotka z České spořitelny, na říjnovém poklesu měl největší podíl automobilový segment a nepotravinářské zboží. Což je jasným důkazem toho, že lidé oproti roku 2008 šetří na věcech, které nejsou tak důležité. Na zmírnění poklesu se podílely zejména nespecializované prodejny s převahou potravin – tam patří zejména supermarkety,
doplnil Lobotka.
Za celý rok 2009 pak analytici počítají s poklesem maloobchodu okolo 5 %. Na rok 2010 čekáme pokles o 2 %. Rostoucí míra nezaměstnanosti a reálný pokles mezd, se kterým na příští rok počítáme podrží maloobchodní tržby pravděpodobně v roce 2010 v minusu,
upřesnil Michal Brožka.
To bude podle podle Jana Bízika z PricewaterhouseCoopers ČR stimulovat kamenné obchody k překlápění své nabídky na internet. Zavedení internetoví prodejci se tak brzy dočkají vážné konkurence v podobě on-line mutací klasických kamenných obchodů,
předpovídá Bizík.