Manažeři začínají ztrácet důvěru v euro a Evropu

22. 7. 2011
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Takřka jedna čtvrtina vrcholových manažerů v Evropě pochybuje o budoucnosti eura. Třetina tuzemských manažerů si pak není jistá, jestli jednotná evropská měna přežije ve stávající podobě příštích pět let. Vyplývá to z aktuálního průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG.

Manažeři neztrácí důvěru pouze v evropskou měnu ale i v ekonomickou pozici Evropy jako takové. Skoro dvě třetiny (63 %) respondentů uvedly, že Evropa ztrácí na hospodářském a politickém významu a že se tento trend nezastaví ani v dalších desetiletích. V případě Česka má tento postoj dokonce 73 procent dotazovaných.

Průzkum dále ukázal, že manažeři vnímají pokračující přesun sil směrem k rozvíjejícím se trhům. V rámci globálního růstu by posilování rozvíjejících se trhů mohlo Evropě pomoci, říká Jan Žůrek, řídící partner společnosti KPMG Česká republika. Podle Žůrka však Evropa musí zásadně změnit svůj přístup. Měla by se naučit žít střídměji, více zvažovat efektivitu a úspory. Změny se tak patrně nevyhnou ani jednotné evropské měně, ani formě poskytování dotací v eurozóně, tvrdí Žůrek.

Zhruba polovina evropských manažerů uvedla, že za za klíčový prvek považují změnu struktury obchodních aktivit. Ještě v minulém průzkumu se přitom manažeři vyjadřovali, že se především soustředí na snížení provozních nákladů. Firmy musí jít hlouběji do své struktury, aby dokázaly v období dalšího ekonomického růstu generovat větší zisk při zachování stávajících nákladů. Jinými slovy, aby bylo více muziky za stejné množství peněz, domnívá se Žůrek.

V této oblasti však panuje rozdíl u tuzemských manažerů, kteří považují za nejdůležitější přizpůsobit se změnám chování zákazníků. České společnosti proto v současnosti spíše řeší jak navýšit své prodeje bez větších investic a snaží se lépe porozumět stávajícím zákazníkům a jejich dynamicky se měnícímu chování.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).