Marketingové soutěže už nespadají pod hazard. Platí: Slíbíte výhru? Vyplaťte ji

17. 1. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek.
Ilustrační obrázek.
S příchodem nového roku si spousta marketérů hlasitě oddechla. Přispěl k tomu nový zákon o hazardních hrách.

Ten totiž (konečně) propouští ze své moci marketingové soutěže a ty tak nyní spadají pod režim zákona o ochraně spotřebitele. Co to znamená v praxi? Zjednodušeně řečeno to, že můžete dát sbohem složitým pravidlům soutěží. Už nemusíte kouzlit s výší výher, ani s „prvkem náhody“ tak, jak vás to učili právníci. Od letoška platí jediné: Slíbili jste výhru? Vyplaťte ji. Nejdřív ale raději dočtěte do konce…

Na co si dát u marketingových soutěží pozor

1) Na nekalé obchodní praktiky

Pokud se vám nechce prokousávat paragrafy, pak ve zkratce: v soutěžních pravidlech nelžete, nedávejte zavádějící informace, nemanipulujte se spotřebiteli, vydejte výhry tak, jak jste v soutěžních pravidlech slíbili. Pokud by se vám přece jenom paragrafy prokousávat chtělo, tak hledejte v § 5, 5a, 5b zákona o ochraně spotřebitele (z. č. 634/1992 Sb.).

2) Na ochranu osobních údajů

Zákon o ochraně osobních údajů je všudypřítomný – zpracováváte-li jména, emailové adresy, telefonní čísla, fotografie účastníků kampaně, nezapomeňte, že musíte dotyčné informovat o následujícím:

  • kdo jste,
  • jaké údaje zpracováváte (kdo je pro vás zpracovává – třeba marketingová agentura),
  • za jakým účelem je zpracováváte (za účelem zasílání zařazení do soutěže, kontakt vítěze, zasílání obchodních sdělení…),
  • jak dlouho údaje uchováváte (třeba po dobu 3 let),
  • zda údaje zpracováváte na základě zákona (například na základě zákona o ochraně osobních údajů, zákona o službách informační společnosti…) nebo na základě souhlasu účastníka (a chtít tento souhlas),
  • že je případně možnost souhlas odvolat,
  • že je možnost zpřístupnit a opravit zadané údaje,
  • že je zde možnost kontaktovat Úřad pro ochranu osobních údajů v případě, že se účastníkovi něco nepozdává.

Souhlas se zpracováním osobních údajů je na místě tam, kde si údaje o soutěžícím chcete ponechat i za jiným účelem, než je zařazení do soutěže a kontaktování soutěžícího, případně zasílání obchodních sdělení na získanou emailovou adresu. Buďte prozíraví a myslete dopředu.

Souhlas oddělte od ostatních ustanovení soutěžních podmínek, napište jej lidskou řečí bez právních složitostí, informujte v něm, co s osobními údaji budete dělat, jak dlouho si je ponecháte, vysvětlete soutěžícím, co se stane, pokud vám souhlas nedají (zda je přesto zařadíte do soutěže, nebo ne) a souhlas si archivujte. Bude potřeba ho doložit, pokud vám přijde kontrola z Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Pokud si nejste s osobními údaji jistí v kramflecích, konzultuje kampaň raději s právníkem. Dobrý právník vás v téhle oblasti jednoduše zorientuje tak, abyste ho pro další soutěže už vlastně nepotřebovali.

skoleni_8_1

3) Na děti

Máte-li v hlavě vymyšlen koncept a cílovou skupinu, zamyslete se také nad tím, jestli je vaše cílovka z právního hlediska schopná dát souhlas s účastí v soutěži. Každý člověk s tím, jak dospívá a nabírá zkušenosti, zároveň nabývá schopnost sám za sebe jednat. Šestileté dítě, kterému prodáte zmrzlinu, má pravděpodobně už tolik rozumu, aby vědělo, co kupuje a kolik za to zaplatí. Je potřeba však zvážit, jestli je totéž dítě rozumově natolik vyspělé, aby vám koupí zmrzliny a vyfocením se s ní u vašeho billboardu udělilo souhlas se zařazením do soutěže o předplatné zmrzlinové nadílky na rok dopředu. Že dítě doprovází starší sourozenec? To právníky až tak nezajímá…je potřeba mít s sebou rodiče.

Co se ještě hodí vědět?

  • Účast v soutěži jde nyní podmínit koupí zboží nebo účastí v kampani.
  • Vyhněte se finančním vkladům, sázkám do soutěže – spadli byste rovnýma nohama zpět do zákona o hazardních hrách.

Tak směle do soutěžení. A držme si palce, ať není tohle zjednodušení života marketérů ze strany zákonodárců jen ojedinělou vlaštovkou.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).