Ten totiž (konečně) propouští ze své moci marketingové soutěže a ty tak nyní spadají pod režim zákona o ochraně spotřebitele. Co to znamená v praxi? Zjednodušeně řečeno to, že můžete dát sbohem složitým pravidlům soutěží. Už nemusíte kouzlit s výší výher, ani s „prvkem náhody“ tak, jak vás to učili právníci. Od letoška platí jediné: Slíbili jste výhru? Vyplaťte ji. Nejdřív ale raději dočtěte do konce…
Na co si dát u marketingových soutěží pozor
1) Na nekalé obchodní praktiky
Pokud se vám nechce prokousávat paragrafy, pak ve zkratce: v soutěžních pravidlech nelžete, nedávejte zavádějící informace, nemanipulujte se spotřebiteli, vydejte výhry tak, jak jste v soutěžních pravidlech slíbili. Pokud by se vám přece jenom paragrafy prokousávat chtělo, tak hledejte v § 5, 5a, 5b zákona o ochraně spotřebitele (z. č. 634/1992 Sb.).
2) Na ochranu osobních údajů
Zákon o ochraně osobních údajů je všudypřítomný – zpracováváte-li jména, emailové adresy, telefonní čísla, fotografie účastníků kampaně, nezapomeňte, že musíte dotyčné informovat o následujícím:
- kdo jste,
- jaké údaje zpracováváte (kdo je pro vás zpracovává – třeba marketingová agentura),
- za jakým účelem je zpracováváte (za účelem zasílání zařazení do soutěže, kontakt vítěze, zasílání obchodních sdělení…),
- jak dlouho údaje uchováváte (třeba po dobu 3 let),
- zda údaje zpracováváte na základě zákona (například na základě zákona o ochraně osobních údajů, zákona o službách informační společnosti…) nebo na základě souhlasu účastníka (a chtít tento souhlas),
- že je případně možnost souhlas odvolat,
- že je možnost zpřístupnit a opravit zadané údaje,
- že je zde možnost kontaktovat Úřad pro ochranu osobních údajů v případě, že se účastníkovi něco nepozdává.
Souhlas se zpracováním osobních údajů je na místě tam, kde si údaje o soutěžícím chcete ponechat i za jiným účelem, než je zařazení do soutěže a kontaktování soutěžícího, případně zasílání obchodních sdělení na získanou emailovou adresu. Buďte prozíraví a myslete dopředu.
Souhlas oddělte od ostatních ustanovení soutěžních podmínek, napište jej lidskou řečí bez právních složitostí, informujte v něm, co s osobními údaji budete dělat, jak dlouho si je ponecháte, vysvětlete soutěžícím, co se stane, pokud vám souhlas nedají (zda je přesto zařadíte do soutěže, nebo ne) a souhlas si archivujte. Bude potřeba ho doložit, pokud vám přijde kontrola z Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Pokud si nejste s osobními údaji jistí v kramflecích, konzultuje kampaň raději s právníkem. Dobrý právník vás v téhle oblasti jednoduše zorientuje tak, abyste ho pro další soutěže už vlastně nepotřebovali.
3) Na děti
Máte-li v hlavě vymyšlen koncept a cílovou skupinu, zamyslete se také nad tím, jestli je vaše cílovka z právního hlediska schopná dát souhlas s účastí v soutěži. Každý člověk s tím, jak dospívá a nabírá zkušenosti, zároveň nabývá schopnost sám za sebe jednat. Šestileté dítě, kterému prodáte zmrzlinu, má pravděpodobně už tolik rozumu, aby vědělo, co kupuje a kolik za to zaplatí. Je potřeba však zvážit, jestli je totéž dítě rozumově natolik vyspělé, aby vám koupí zmrzliny a vyfocením se s ní u vašeho billboardu udělilo souhlas se zařazením do soutěže o předplatné zmrzlinové nadílky na rok dopředu. Že dítě doprovází starší sourozenec? To právníky až tak nezajímá…je potřeba mít s sebou rodiče.
Co se ještě hodí vědět?
- Účast v soutěži jde nyní podmínit koupí zboží nebo účastí v kampani.
- Vyhněte se finančním vkladům, sázkám do soutěže – spadli byste rovnýma nohama zpět do zákona o hazardních hrách.
Tak směle do soutěžení. A držme si palce, ať není tohle zjednodušení života marketérů ze strany zákonodárců jen ojedinělou vlaštovkou.