Hlavní navigace

Marketplace na Facebooku může v budoucnu nabídnout nové příležitosti

7. 12. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Marketplace je místem, kde mohou uživatelé nakupovat i prodávat. Není vyloučeno, že se v budoucnu může stát dalším důležitým prodejním kanálem i pro firmy.

Marketplace je bazar určený pro uživatele Facebooku, tedy ne pro firmy a e-shopy. Tato sociální síť však neustále přichází s dalšími a dalšími novinkami, tudíž se vyplatí být ve střehu. 

Jak to funguje?

Lidé toto tržiště najdou buď na adrese www.facebook.com/Marketplace, nebo se na něj dostanou pomocí ikonky v levém menu. Prohlížet si jej mohou i nepřihlášení uživatelé, ale prodávat a nakupovat mohou jen uživatelé Facebooku. Když chce uživatel něco prodat, stačí založit inzerát, vyplnit, co prodává, cenu, lokalitu, zařadit produkt do kategorií a přidat popisek a cenu. Pak stačí počkat, až se ozvou zájemci, a to prostřednictvím soukromé zprávy přes Messenger. Způsob předání a placení záleží pak na domluvě mezi oběma stranami. Postup při nákupu je také jednoduchý – vyhledávání a prohlížení je podle kategorií a uživatelé mohou využít i filtry – cena nebo lokace. Pak si vyhlédnout dané zboží a kontaktovat prodávajícího. Co se týče bezpečnosti, tak je zde možnost nahlásit inzerát nebo prodejce, ale riziko zůstává na uživatelích samotných. 

Facebooku představil Marketplace v říjnu roku 2016 a o rok později se rozšířil také do naší republiky. Ze strany Facebooku jde o promyšlený tah vzhledem k počtu jeho uživatelů. Je postavený na tom, že si udrží uživatele přímo na jejich stránce a oni nepůjdou nikam jinam. PPC specialista z agentury Besteto Lukáš Kenja si myslí, že jedním z cílů Marketplace má být i zavedení online plateb na Facebooku a také to, aby z toho Facebook získal nějaký příjem, protože momentálně vydělává jenom z reklam. Takhle by mohl zavést třeba poplatky z posílání plateb, říká v rozhovoru na jejich blogu.  

Na sociálních sítích tráví uživatelé hodně času, ale v zaměstnání to není žádoucí. Připomeňte si náš článek Sociální sítě likvidují pracovní morálku. Zaměstnanec k nim utíká po půl hodině

S e-shopy se zatím nepočítá

Marketplace je tedy momentálně bazar určený pro uživatele Facebooku a ne pro komerční užití. To však nevylučuje, že se zde kromě klasického bazarového zboží nezačne v budoucnu objevovat i to z obchodů. Mohou toho využít například menší prodejci nebo e-shopy, protože se jedná o možnost prodeje zdarma. Osobně bych to ale jako nástroj pro obchody a e-shopy neviděl, rozhodně ne pro umístění většího množství zboží, říká v tipu věnovaném Marketplace odborník Daniel Dočekal. Podobně to vidí také specialista na facebookovou reklamu Pavel Mezihorák, podle kterého půjde o zajímavou platformu pro internetové obchody tehdy, když se v Marketplace budou automaticky zobrazovat produkty podobně, jako se českým e-shopům zobrazují například na Heurece.

Osobně však doporučuje podnikatelům spíše spuštění samotné facebookové reklamy, což může představovat testovací platformu pro zjištění zájmu o jejich zboží a není to o moc složitější než zveřejnění nabídky na Marketplace. Navíc jde o investici v řádu stokorun. Na rozdíl od Marketplace máte možnost ovlivnit, komu se váš inzerát zobrazí, a hlavně v případě kladné odezvy můžete tuhle investici dále rozvíjet tím, že ji podpoříte inzercí, aby se dostal k ještě více lidem, dodává.

O tom, jak je to s prodejem na Facebooku a zdravotním a sociálním, si přečtěte zde: Provozuje e-shop prostřednictvím Facebooku. Kdy musí řešit pojistné?

Nabízet zboží na Facebooku je možné také prostřednictvím prodejních skupin, což je však vhodné také spíše pro jednotlivce. Pokud má někdo produkt nebo službu, která je opravdu obohacením pro členy skupiny a není to jen reklama, tak to může fungovat, ale záleží na konkrétních produktech i skupinách. Těžko ale tvrdit, že by se každá firma měla zkoušet prosadit ve skupinách. Je to spíše případný doplněk k celkovému marketingu, doplňuje Pavel Mezihorák.

Novinky stále přibývají

Od března letošního roku mohou zadavatelé reklam rozšířit jejich dosah právě do Marketplace. Pokud tvoříte reklamu, tak se automaticky nyní zobrazuje i na Marketplace. Z celkového objemu zobrazení reklamy je tohle umístění ovšem marginální, dodává Pavel Mezihorák. Zadavatelé si mohou vybrat ze tří cílů Traffic, Conversions a Catalogue Sales. Reklamy se zobrazují v Marketplace v podobě obrázků, a to buď samostatně, nebo jako carousel. O pár měsíců později přišel Facebook ve Spojených státech, Kanadě, Austrálii a Novém Zélandu s reklamou, která zlepší uživatelům Marketplace pozici jimi prodávaných produktů. Nastavit si mohou rozpočet, dobu, cílení na uživatele starší 18 let a podle lokality. U těchto inzerátů se objeví nápis, že se jedná o sponzorovaný obsah. Cílit reklamu do Marketplace mohou od června letošního roku také firemní stránky. 

Ve stejnou dobu se v USA rozšířilo využití Marketplace směrem k vyhledávání firem. Vychází to z potřeby najít spolehlivé firmy nebo řemeslníky a přinést tak uživatelům cennou databázi kontaktů. V ní nebudou chybět hodnocení, recenze ani lokace a uživatelé si budou moci vytvořit jednoduchou poptávku, kterou pošlou odborníkům. Komunikace pak bude probíhat prostřednictvím Messengeru. Poslední novinky z listopadu souvisejí s umělou inteligencí a měly by usnadnit zadávání i vyhledávání. Při vkládání produktů Marketplace rozpozná jeho typ, zařadí jej do relevantní kategorie a také navrhne doporučenou cenu. Při nákupu zase aplikace vybere a zvýrazní podobné produkty těm, které jste hledali.  

WT100

O umělé inteligenci se bude hodně mluvit také v roce 2019, a to nejen v marketingu. Více o tom najdete v článku E-commerce v roce 2019 čeká propojování s offline světem

Rozšíření je tedy celá řada a nezbývá než sledovat, co dalšího přinesou, a to také k nám, do České republiky. Každopádně se jedná o zajímavé příležitosti, ale nezdá se, že by těmito kroky Facebook převálcoval ostatní platformy. Podle mě by podnikatelé měli sledovat aktuální trendy a vidět v tom spíš potenciál k růstu. Brát to jako další kanál, uzavírá Lukáš Kenja. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).