Martin, Adam, Štěpán mají z koníčka podnikání. Vyrábějí kola a skejty

9. 2. 2012
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Ondřej Hošt / Iinfo
Martin chtěl koupit městské kolo. Nabídka ho neuspokojila, tak začal v oboru podnikat. Adam se Štěpánem chtěli skejty za rozumnou cenu, tak je začali vyrábět.

Značku Citybikes zaměřenou na prodej a stavbu městských kol založil Martin Říha se svými společníky v roce 2006. Z vlastní potřeby a vášně pro pohyb městem na kole, které je běžným dopravním prostředkem. Dnes je záběr firmy Citybikes opravdu široký. Provozuje kamenný obchod v Praze – Vršovicích, e-shop, přičemž funguje jako maloobchod i velkoobchod, kola dováží i s partnerskými společnostmi vyrábí pod vlastní značkou MyCity a poskytuje servis. Hodně času také věnuje propagaci městských kol a životního stylu, který s městskou cyklistickou souvisí. Aktivit je moc, možná až dost, směje se Martin Říha.

Podobná motivace, osobní vášeň, stála za zrodem nové české skateboardové značky Restartskateboards. Adam Pelc a Štěpán Malý jezdili na skejtu od třinácti. Časem ale zjistili, že na trhu nejsou kvalitní a zároveň cenově dostupná prkna, na kterých by je bavilo jezdit. Tak je začali vyrábět sami, s chutí vyvarovat se u svých výrobků všeho, co jim chybělo na prknech dovážených ze zahraničí. A jak věci přicházeli na kloub a získávali první zákazníky, z vášně se vyvinulo rozhodnutí začít v oboru také regulérně podnikat. Výrobě skejtů a průzkumu i vývoji technologie se teď věnují druhým rokem.

Na živnostenské oprávnění tyto obory zvlášť náročné nejsou. Jde o volnou živnost, pro niž není třeba zákonem předepsané vzdělání nebo délka praxe.

Nejen najít díru na trhu, ale také vytvořit poptávku

Firma Citybikes původně začínala jen s e-shopem, kde prodávala městská kola a příslušenství pro městskou cyklistiku. To se ukázalo jako ne zcela dobrý koncept. Dnes už se návyky mění, ale před šesti lety se kolo přes e-shop prodávalo velice obtížně. Je potřeba si na něj sáhnout, vyzkoušet ho, projet ho. Záhy jsme tedy otevřeli svůj první kamenný obchod, vrací se Martin k začátkům podnikání.

Firma nejprve začala dovážet kola ze zemí, kde má městská cyklistika tradici – například z Holandska nebo Německa. Kola ale byla dražší, což nás vedlo k tomu vymyslet vlastní značku kol, která by se vyráběla v Česku, aniž bychom ale dovoz přerušili. Hodně výrobců kol tu zaniklo, ale stále zůstalo pár výrobců, kteří jsou schopní dodávat dobrou kvalitu za poměrně dobrou cenu. A jednotlivé součásti kol dovážíme i ze zahraničí, vysvětluje Martin. Kola se montují a lakují v Česku, což umožňuje rozumnou výslednou cenu kol. To nám hodně pomohlo. MyCity už běží třetí rok a za tu dobu se kol prodalo poměrně dost, i když je to obecně vlastně neznámá značka. Na druhou stranu, v městských kolech tu není moc konkurence, dodává podnikatel, který se soustředí i na elektrokola. Čtěte také: Láká vás byznys s mobilními aplikacemi? David a Lukáš vědí, co obnáší

Na začátku 90. let zaznamenal trh boom horských kol a lidé si cyklistiku spojili spíše se sportem a volným časem než s běžnou každodenní dopravou po městě. Se společníky jsme si řekli, že městská kola jsou obrovská díra na trhu. Šli jsme tedy do podnikání. Ukázalo se, že to sice díra je, ale zpočátku zájem o kola vůbec neodpovídal tomu, co jsme očekávali. Trh tady totiž vlastně neexistoval, lidé nevěděli, proč by taková kola měli chtít, vrací se Martin k nelehkým začátkům. Je podle něj třeba odlišit díru na trhu ve smyslu neexistence výrobku nebo služby a niku ve smyslu skutečné poptávky. Proto se už od počátku hodně soustředili nejen na prodej, ale také na osvětu, na vysvětlování životního stylu, do něhož doprava na kole patří. A tomu přizpůsobili i svůj web. Obchod ani dnes neleží v místě, kde by procházeli lidé a spontánně se v něm zastavovali. Citybikes sem i na internet stále lákají lidi prostřednictvím různých akcí spojených s městskou cyklistikou. Pro potenciální konkurenci je dnes tedy mnohem jednodušší do oboru naskočit, uvažuje Martin.

3 tipy přímo od profesionálů

Martin Říha, Citybikes


Autor: Ondřej Hošt / Iinfo

Co je podle vás při rozjezdu podnikání nejdůležitější?

Lidé, na které se můžete spolehnout. A také vstupní kapitál.

Lze si nějak ulehčit začátky podnikání?

Začátky podnikání jsou otřesné. Kdo začíná, přesně netuší, jak se bude jeho podnikání a obor vůbec vyvíjet. Zpětně by možná leckdo ani do podnikání nešel. Náklady a režie jsou velké. Dnes se hodně tlačí na cenu. Můj společník se naštěstí zabýval oblastí financí. A také jsme od počátku měli účetní. Což je také moje rada: pokud se má člověk věnovat podnikání, neměl by se věnovat administrativě. Finanční plán je nutné nastavit tak, aby se dal rozjezd pokrýt i s těmito výlohami. Podnikání musí být hravé a zábavné. Jakmile to začne být rutina, papírování, nemá cenu podnikat.

Udělal byste ve vašem byznyse s dnešními zkušenostmi něco jinak?

Nic mě nenapadá. Sekli jsme se v případě některých dodavatelů, ale to jsou věci, které se stejně musí vyzkoušet. V některých věcech nemáme moc srovnání. Například nevíme, jak se nás dotkla krize, protože prakticky nemáme srovnání s jiným než „krizovým“ obdobím.

Podnikatelské tipy a zkušenosti Adama Pelce a Štěpána Malého, kteří stojí za značkou Restartskateboards, sledujte přímo ve videorozhovoru Michala Andery.

Adam se Štěpánem začínali bez kapitálu a bez kontaktů. Zjišťovali jsme, kde sehnat dřevo a lepidlo. Materiál přitom pro nás představoval největší investici, říká Štěpán. Vsadili na české dřevo, jasan, a jeho výběru se dnes po zkušenostech věnují osobně. Vyzkoušeli si totiž na jedné nekvalitní dodávce, z níž vyrobili prkna a pak řešili reklamace, že kvalitu je potřeba si stále hlídat. Jméno si budujete třeba pět let, zkazit si ho ale můžete během měsíce, konstatuje Štěpán.

Ze začátku přitom pracovali prakticky zadarmo, o víkendech, když neměli práci a školu. Říkali jsme si občas, že je to asi špatný byznys. Abychom se uživili a mohli fungovat jako značka, museli bychom prodat i dva tisíce skejtů měsíčně. Což je docela těžké, zamýšlí se Štěpán. Technologii a prostory na to však kluci mají už teď.

Co se týče řemesla, měl Adam základ ze školy, kde studoval tvorbu nábytku a designu a naučil se tu pracovat se dřevem. Samotná výroba skejtu se dá okoukat z videí na internetu. Ale technologická tajemství tam nenajdete, uvádí Adam. Mladí podnikatelé tak na všechny podstatné věci museli přijít sami.

Tlačit na co nejnižší cenu je cesta do pekel

Adam se Štěpánem začínali s myšlenkou vyhranit se vůči čínské konkurenci. Vsadili přitom na nízkou cenu svých výrobků. I cena tak, stejně jako u Citybikes, nakopla úvahy o vlastní značce. Ukazuje se ale, že je to cesta do pekel, uznává dnes Štěpán. V nové kolekci už plánují cenu navýšit. Nebudou tak ani nejlevnější na trhu, ale ani předražení. Svou konkurenční výhodu teď zakládají hlavně na české výrobě a kvalitě. Soustředí se i na to, aby svou činností rozvíjeli tuzemskou skateboardovou komunitu, ze které vyšli a pro kterou přímo vyrábějí. A pracují i na svém e-shopu a obchodních dovednostech. Všechno jsme se museli naučit. Neuměli jsme být zároveň výrobci, obchodníci a podobně. Všechno přinese čas, rekapituluje Adam.

Jde o růst a vize, kam se posunout dál

Inzerovat, účastnit se veletrhů, mluvit o městské cyklistice je podle Martina Říhy pro rozšiřování klientely stále třeba. Všechno, co vyděláme, reinvestujeme. Jak do produktů, tak do reklamy. Firma je však pořád v růstu, popisuje. Za dobu existence se už kolem firmy etablovalo i jádro stálých zákazníků. Někdy se až divím, co všechno si jsou někteří zapálení zákazníci ochotní koupit, směje se Martin. Šeptanda i v tomto oboru přináší nové klienty.

Konkurence je dnes sice větší, ale až tak silná stále není. Velké značky zařazují městská kola do své nabídky, mají i systém prodejců, čímž je pro ně distribuce jednodušší, městská cyklistika je ale pro ně stále okrajové téma. Což je naše výhoda. Kdykoliv se to ale může změnit a jejich potenciál pro změnu tu určitě je, popisuje mladý podnikatel, v jakém kontextu se na českém trhu Citybikes pohybují. Vznikají i specializované obchody pro městskou cyklistiku, ale těch je zatím pomálu.

fin 25 - early cena

Stálý růst firmy znamená v Citybikes i další vize. Letos chceme určitě vybudovat větší samostatnou montovnu, čímž posílíme vlastní výrobu. Posílení výroby a kontroly nad naším produktem je obecně směr, kterým se chceme dál ubírat. Tím se k nám více přesouvá marže, ale hlavně máme více v rukou kvalitu a výstupní kontrolu, díky čemuž víme naprosto přesně, co prodáváme. A to je důležité, nastiňuje Martin Říha nejbližší plány Citybikes. Říká, že kdyby chtěl rychle zbohatnout, vybere si určitě jiný produkt, kola ho ale baví. Finančně je tohle podnikání náročné neustále. Zlepšující se meziroční výsledky nám však ukazují, že má smysl pokračovat.

Restartskateboards plánují, jak říká Adam, hlavně proniknout do skateshopů na českém trhu. V tom jim paradoxně překážela hodně nízko nastavená cena – prodejci se báli, že díky jejich prknům budou obtížněji prodávat ty nejdražší. A dívají se i do ciziny, kde by se mohli jejich výrobky výhledově uplatnit. Individuální přístup a pružná výroba, shrnuje Štěpán budoucí směr, kterým se chce firma ubírat. Čtěte také: Kluci studovali vysokou a teď ručně vyrábějí dětský nábytek. Přečtěte si poutavý příběh

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).