Masáže nejsou nezbytné a lidé jsou opatrní. Někteří maséři rozjeli jiný byznys

24. 6. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Maséři mohli otevřít své provozovny na začátku května. Podobně jako u dalších služeb u nich nebylo dlouho jasné, jak to bude s opatřeními.

Podmínky pro provoz holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, kosmetických, masérských a obdobných regeneračních nebo rekondičních služeb byly od 3. května stanoveny tak, že osoba poskytující službu ji v jeden čas poskytuje vždy jen jednomu zákazníkovi, mezi místy, kde jsou zákazníkům poskytovány služby (např. křesla v holičství a kadeřnictví), je vzdálenost alespoň 2 metry a neprovádí se činnosti, při kterých dochází k narušení integrity kůže. Zákazník také nesměl mít klinické známky onemocnění COVID-19 a při vstupu do provozovny se musel prokázat negativním testem. V rámci rozvolnění od 26. června končí povinnosti pro kadeřníky a podobné podnikatele obsluhovat v režimu jeden na jednoho a vést evidenci zákazníků.

Co se dozvíte v článku
  1. Návrat klientů je pozvolný
  2. Řešilo se testování
  3. Masáže jsou otázkou relaxace
  4. Podívejte se na příspěvky na sociálních sítích:
  5. Nové příležitosti

Návrat klientů je pozvolný

Barbora KarešováCvičení a masáže Praha přiznala, že nával nepociťuje, spíše u některých klientů opatrnost. S tím, že největší zájem je o odpolední a podvečerní termíny. Nejhorší podle ní byly vždy zprávy o uzavření. Všichni se snažili maximálně dodržovat pravidla ochrany a dezinfekce a doufali, že to tentokrát bude stačit. Investovala jsem do reklamy na internetu a začíná se to vyplácet, doplňuje. Relaxační studio Dotekem rozkvétat Masáže – Relax – sebepoznání v Mladé Boleslavi, kde působí Hanka Vybíralová, má na červenec už jen několik volných termínů.

Jak jsme psali, podobná situace nastala i v loňském roce. Podle zkušeností Veroniky mající svou masérskou praxi 15 let se po první vlně lidé vraceli velmi opatrně a pozvolna a až koncem léta se vrátila na původní výdělky. Masérka Vladimíra měla naopak tehdy pořád plno a nabírala stále nové lidi na doporučení. „Záleží také, jak budou lidé ochotni utrácet v této době za služby, jako jsou masáže, protože ostříhat se půjde každý, tam pokles nevidím jako reálný, ale masáž si může člověk odpustit,“ myslel si po loňském rozvolnění masér Pavel Dinčák.

Řešilo se testování

Služby jsou rozvolněny, ale jejich klienti musí prokazovat jejich zdravotní stav. To je častým tématem nejen na sociálních sítích. Například Eva se ve skupině podnikatelů zajímala, jak kdo bude v praxi kontrolovat, zda kadeřnice, pedikérky, masáže a jejich klienti mají správný test, očkování nebo 90denní imunitu? Bude tedy před provozovnou stát policajt a dohlížet na to ? Nebo jak? Jsem masérka a toto mi tedy není jasné, ptala se. Michal jí odpověděl, že má v okolí dvě kadeřnice a jednoho maséra, kteří si za dobu lockdownu udělali solidní klientskou základnu, ke které pravidelně docházejí po objednání domů. Všichni jednohlasně prohlašují, že se za těchto podmínek již do svých provozoven nevrátí a pojedou tímto stylem i nadále. Je to především o osobní zodpovědnosti. Myslím, že primárně kadeřník, holič nebo moderně barber by měl především ve svůj prospěch vyžadovat test, především pokud není očkován. Nedívejte se na situaci, zda to někdo kontroluje nyní, vezměte v úvahu, že právě při tomto styku by se někdo nakazil, až se bude správní orgán ptát a kontroloval jste test, odpovídá Ondřej.

Kristýna uvádí, že v Rakousku tak kadeřnictví a salony fungují už dávno. Bez testu vás kadeřník prostě neostříhá a kontroluje si to sám. Každý má svědomí své, nikdo z malých podnikatelů nechce riskovat pokutu a kdo se chce ostříhat, nemá problém zaběhnout si na antigen, popisuje. Také podle Petra je to v první i poslední řadě o zodpovědnosti jednotlivce. Samozřejmě nikdo nebude ověřovat, jestli je test prošlý, falešný nebo bleděmodrý, stejně jako to v podstatě neověřuje nikdo nikde. Ale je na každém, když nachcípanej vleze na křeslo, doplňuje. Barbora Karešová dodává, že je nyní pořád trochu nesvá z dotazování se klientů na plnění podmínek návštěvy a jejich evidenci pro hygienu, ale naštěstí je podle ní zatím vše bez problémů.

Masáže jsou otázkou relaxace

Jakub Chylek, masér a trenér, vysvětluje na webu, jak často by měli lidé chodit na masáž. Jednou týdně by ji měl podstoupit aktivní nebo vrcholový sportovec, případně ten, kdo má bolesti. Jako nejrozumnější variantu doporučuje jednou za dva až tři týdny s tím, že rozmasírovaný sval vydrží v dobrém stavu cca 14–21 dnů, poté se začne opět dostávat do své původní fáze. Jednou za čtyři týdny by měl na masáž vyrazit ten, kdo nemá žádné problémy a bere masáž jako prevenci a regeneraci. Když se na ni vydá po dvou a více měsících, tak z hlediska krátkodobého pozitivního účinku, relaxace a momentálního uvolnění proč ne, ale o jakýchkoliv terapeutických či preventivních účincích nemůže být ani řeč, zdůrazňuje Jakub Chylek. Také podle Barbory Karešové je u většiny klientů masáž spíše otázkou relaxace, ale například pro některé je masáž šíje způsob, jak předcházet bolestem hlavy, takže byli nuceni užívat více analgetik. Jindy může i drobné stažení narušit stranovou symetrii a ovlivnit pohybový stereotyp, podotýká.

skoleni_8_1

Podívejte se na příspěvky na sociálních sítích:

Nové příležitosti

Dobu, kdy museli mít zavřeno, trávili maséři různě. Například Hanka Vybíralová ji využila ke zvelebení jejího studia, především k jeho vymalování. Obrovsky se na vás už těším v mém studiu, které si samo řeklo o nový kabátek (ještě teď jsem od barvy), psala na svém Facebooku. S první vlnou přišel šok, ale také rozhodnutí zůstat v oboru a postavit se na vlastní nohy. Další etapy jsem využívala hlavně k samostudiu, prozradila Barbora Karešová. Na Facebooku se našli takoví, kteří však změnili zaměstnání. Sestra přešla z OSVČ (masér) na pás do fabriky, uváděla Petra. Masérka Darja si zase našla brigádu v obchodním řetězci, což dorovnalo kompenzační bonus. Teď, když můžu mít otevřeno, se na mě sesypali klienti a urvali by mi ruce. S Kaufem jsem „spolupráci“ neukončila, tak půjdu zas tam, až mi zavřou masáže. Snad budou potřebovat brigádníky. Sedět doma a plakat mi moc nejde, svěřila se.

Masér Petr na Facebooku popisoval, že na neblahou situaci zareagoval už minulý rok, když lidé dostali strach a přestali z větší části chodit na masáže. Klesly mu příjmy o 80 %, tak hledal řešení, a to se našlo samo. Založili s přáteli klub pro podnikatele. Takže dnes mám existenční záležitosti vyřešené a klientům, kteří vyhledají mé služby, se už mohu věnovat proto, že mne to baví a ne, že potřebuji vydělat, dodává. Lenka v jedné podnikatelské skupině sdílela zkušenost, kdy poprvé zažila odmítnutí termínu masáží od její blízké kamarádky. A těch odmítnutí bude víc. Ze strachu z testování, z důvodu nepodporování systému nebo jiných. Bylo mi to strašně líto a střihla jsem si poctivý hodinový brekot a lítost a žal, zmiňuje. Pak si však uvědomila, že taková situace pro ně může být i darem. Co když teď máme možnost, všechno, co umíme využít i tam, kde jsme to před koronou nestíhali? A najít si nové zdroje energie, radosti, zkušenosti a tím vlastně zlepšit svou profesní kvalitu a třeba získat i další finanční zdroj. Jsme tu jeden talent vedle druhého a nebojíme se projevit, motivovala ostatní. Nyní má tak v plánu, až jí někdo objednaný nepřijde a bude mít nečekaný prostor, psát na svou nově založenou stránku.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).