Jedná se o citlivé téma, které se týká celé Evropy. Máslo se vozí i ze zahraničí, jde o komoditu, která se může dlouho skladovat a zásoby se pak prodávají za levnější ceny. Toho navíc využívají i zákazníci mající máslo v mrazácích.
Co se dozvíte v článku
Ceny másla se stále vyvíjejí
Jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu, v loňském roce se ceny másla pohybovaly v průměru od 42,34 Kč do 56,53 korun s tím, že k vrcholu došlo v říjnu. Jiří Kopáček, předseda představenstva Českomoravského svazu mlékárenského, uvádí, že před Vánoci stálo máslo 60–65 korun a dnes stojí kolem 40 a klesající trend bude pokračovat. Dále vysvětluje, že mléko stojí přes 13 korun, což nákladově odpovídá ceně za máslo ve výši 55 až 60 Kč s marží. Když bylo mléko za 9 Kč, byla cena másla kolem 40–45 Kč s přiměřenou marží obchodníků. Ceny budou klesat, a to výrazně. Na trhu je přebytek, poptávka nefunguje. Jak rostla poptávka před Vánoci, lidé si udělali zásoby a nyní mají máslo v mrazácích. Při velkém přebytku je tlak na cenu dolů,
dodává. Také Jan Teplý, ředitel obchodu, marketingu a MTZ v Madetě, si je téměř jistý, že cena másla pro tuto chvíli dosáhla vrcholu a dá se předpokládat, že bude spíš klesat. Kam a jak rychle neumím říct,
doplňuje.
Když se podíváme na letáky obchodních řetězců z loňského a letošního začátku roku, uvidíme, že se ceny, až na jednu výjimku, zvyšovaly, a to o 6 až 20 korun.
Supermarket | Produkt | Akční cena 2022 | Akční cena 2023 |
---|---|---|---|
Albert | Jihočeské máslo | 46,90 Kč | 59,90 Kč |
Billa | Jihočeské máslo | 46,90 Kč | 59,90 Kč |
Globus | Jihočeské máslo | 46,90 Kč | 52,90 Kč |
Kaufland | Máslo/Máslo Laktos | 36,90 Kč | 36,90 Kč |
Lidl | Krajanka máslo | 34,90 Kč | 54,90 Kč |
Penny | Máslo Boni | 34,90 Kč | 44,90 Kč |
Tesco | Jihočeské máslo | 46,90 Kč | 54,90 Kč |
Podle Jana Teplého k ceně blížící se 100 korunám za kostku (250 gramů) dříve nebo později dojde, ale nemyslí si, že v dohledných měsících či letech. Vysvětluje, že máslo je přírodní surovina a její zdroj je omezený a současná „ekologická“ politika Evropské unie slepě preferuje rostlinnou výrobu před živočišnou, i když je prokazatelně méně ekologická a méně udržitelná než kombinovaná, to znamená společně s rostlinnou. To povede podle mých odhadů ještě k mnoha drastickým a nezdravým výkyvům na trhu. Nicméně většinou to budou spíš následky eko šikany a eko demagogie než racionálního chování trhu nebo vývoje,
podotýká.
Pro mlékárny jde o citlivé téma
Server Podnikatel.cz v souvislosti s cenami másla oslovil několik tuzemských mlékáren, ale většina z nich se k tomuto tématu nechtěla vyjadřovat s tím, že se jedná o palčivou problematiku a citlivé téma, které by se mohlo obrátit proti nim. Například Pavel Heřmanský, PR manažer a tiskový mluvčí společnosti Agrofert za společnost Olma, uvedl, že ceny jsou otázkou individuálních jednání s konkrétními obchodními partnery. Ostatně ani supermarkety z konkurenčních důvodů neprozrazují informace o maržích. Řetězce ví, že když na jedné věci prodělají, lidé stejně přijdou a zaplatí marži jinde. Není pravda, že jsou všechny marže ve výši 20–25 %, něco má 60 %, jiná věc třeba 5 %,
popisuje Kopáček.
Měnila se poptávka v obchodech?
Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny Marketu, říká, že vzhledem k tomu, že máslo je jednou ze základních surovin, nedošlo u nich ze strany zákazníků k poklesu poptávky. Zákazníci jsou ovšem, a to nejen v případě másla, daleko citlivější na cenu než v minulosti. Proto v případě, že máslo zařadíme do akční nabídky, jejich zájem roste a nakupují více,
dodává s tím, že v souvislosti s nárůstem ceny másla sledují v posledních několika měsících nárůst prodejů sádla. V Lidlu podle tiskového mluvčího Tomáše Mylera v poptávce jejich zákazníků registrují pouze obvyklé změny a o máslo, coby jednu ze základních komodit, je stálý zájem.
Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu, uvádí, že se u nich poptávka po másle zvyšuje zejména v období, které je spojeno s pečením, jako jsou například Vánoce či Velikonoce. A stejně tak zvýšený zájem pozorují v případě slevových akcí. Jak potvrdila Renata Maierl z firemní komunikace obchodního řetězce Kaufland, tam v současné době lehce klesá poptávka po másle a ze zákaznického chování je možné pozorovat, že stoupá prodej alternativ másla na úkor másla samotného. Jedná se převážně o produkty Zlatá Haná, Creme Bonjoure, Madeta AB a margaríny rodinné balení (Rama 950g/ Flora 1 kg),
upřesňuje.
Supermarkety nabízí různá másla i alternativy
V Lidlu nabídku másla neupravovali a na prodejnách tak i nadále nabízí másla od různých dodavatelů. Podobně v Kauflandu se nachází široká nabídka jak másla, které mají i pod jejich privátní značkou K-Classic, tak i jeho alternativ. V nabídce Globusu lze nalézt másla jak od tuzemských výrobců, tak od těch zahraničních. Vzhledem k tomu, že pro společnost Globus je z důvodu udržitelnosti dlouhodobě důležitá podpora tuzemských producentů potravin, mají másla české výroby nezastupitelné místo v naší nabídce. Pro část zákazníků je však důležitější cena a v té bohužel nejsou většinou zdejší producenti schopni konkurovat těm zahraničním,
dodává Aneta Turnovská.
Alternativní výrobky jsou pro mlékárny konkurencí, a to ať už jde o roztíratelné tuky, nebo rostlinné tuky. Jak zdůrazňuje Jiří Kopáček, mají místo na trhu, ale i v tomto případě jsou suroviny pro jejich výrobu drahé, a tak například i Hera byla před Vánoci dražší. Podle Jana Teplého je to zákon nabídky a poptávky. Když je donutí náklady na komerční cenu smetany zvýšit prodejní cenu tak vysoko, že už to lidi nekupují nebo kupují méně, a je tedy poptávka nižší, logicky poptávají méně smetany z volného trhu. A protože jde často o přebytkovou komoditu daných mlékáren, které se toho kvůli nižší poptávce potřebují zbavit, musí snížit cenu. Je to tedy podle něj dočasný problém. Jako když máte například zásobu másla vyrobeného z drahé smetany, které už nejde prodat za nákladové ceny, ale jen za podnákladové. To je v mlékárenském segmentu velmi časté zejména u komodit, jako je máslo, trvanlivé mléko, eidamský sýr, případně sušené mléko,
upřesňuje dále.
Nejdražší při výrobě jsou suroviny
Nejnákladnější při výrobě másla je čerstvá smetana. V případě Madety nesmí být starší než 24 hodin a musí mít specifické organoleptické vlastnosti. Madeta nemá dostatek smetany z vlastních zdrojů, a protože jsou česká mlékárna a vyrábí máslo pouze z české smetany, musí ji poptávat – jen špičkovou a kontrolovanou – u prověřených mlékárenských podniků v republice. A jak vysvětluje Jan Teplý, ty určují cenu smetany podle světových, respektive evropských cen. Takže když je v Evropě nedostatek smetany, cena jednoho litru smetany, jíž je potřeba 2,1 až 2,2 litru na jeden kilogram másla, dosahovala i téměř 100 korun.
Když to přepočteme, jeden kilogram másla jenom v nákladech na kostku je přes 50 korun. A k tomu tu ještě máme obalový materiál, náklady na mzdy, na stroje, na chlazení, dopravu atd. Pak tu je také DPH, pochopitelně a logicky obchodní přirážka, protože i řetězce mají své zaměstnance a nástroje, a když podnikáte, potřebujete mít také nějaký zisk,
vyjmenovává a dodává, že zisk většinou slouží jako rezerva na průšvihy v budoucích obdobích anebo na investice, aby bylo možné vyrábět a prodávat za pět i deset let.
Jiří Kopáček v této souvislosti doplňuje, že smetana je předmětem zahraničního obchodu a záleží tedy na chování trhu a velkých hráčů na něm. Ceny tak někdy neodráží realitu a tato komodita je pak předmětem spekulací. Přebytkovou smetanu mohou mlékárny také vyvážet do zahraničí, kde se z ní může vyrábět kromě másla také například sušené mléko,
uvádí.
Slevové akce na máslo jsou samozřejmostí
Aneta Turnovská potvrdila, že slevové akce na másla do nabídky zařazují pravidelně a budou tak činit i nadále a podobně jsou na tom i ostatní řetězce. Máslo za výhodnější ceny zařazujeme v rámci našich akčních nabídek pravidelně. V příštím týdnu plánujeme například nabídku zahrnující 170 g máslo za 24,90 Kč. Našim zákazníkům se totiž vždy snažíme nabídnout nejnižší možné ceny,
uvedl Tomáš Myler. Prodejní akce na máslo mají pravidelně také v Kauflandu, kde v rámci té poslední bylo máslo za akční cenu 36,90 Kč. Našim zákazníkům se snažíme vycházet vstříc a máslo, stejně jako další produkty denní spotřeby, do akční nabídky pravidelně zařazujeme,
připojil v závěru Tomáš Kubík.