Uživatelé internetu sledují poslední dobou videa velmi často a například mladá generace je velmi úzce spjata s portálem YouTube.
Není proto divu, že video patří také k e-commerce, i když e-shopy nevyužívají jeho potenciál naplno, a tudíž se jedná o velkou konkurenční výhodu. Video totiž dokáže významně ovlivnit rozhodování zákazníka a také umožňuje během několika málo sekund předat myšlenku slovem i vizuálně. Jako prodávající tak snadno dokážete uživatele upoutat řešením jeho problému, vyvoláte v něm potřebu a zbavíte ho případných obav z nákupu,
dodává Pavel Tlapák, odborník na online marketing.
Pomocí videa mohou internetové obchody prezentovat výhody prodávaného zboží a služeb, a navíc zapůsobit na emoce zákazníka. Díky videu může e-shop také alespoň částečně smazat jednu z nevýhod online nakupování – omezenou možnost si kupovaný produkt prohlédnout naživo. Videem u produktu v e-shopu můžeme lépe ukázat jeho přednosti, funkce a vhodným komentářem i přesvědčit zákazníka ke koupi,
doplňuje Zdeněk Hrabálek, internetový marketér se zaměřením na e-shopy.
Právě o rozmachu kamenných prodejen jako doplněk k internetovým obchodům jsme psali zde: Mít k e-shopu vlastní kamennou prodejnu se stává otázkou prestiže.
Využijte video v celém nákupním procesu
Způsobů, jak konkrétně video v e-commerce využít, je celá řada a záleží také na tom, jaké zboží e-shop prodává. Pokud prodává módu, využije videa s příběhem či s emocí, pokud prodává elektroniku, použije videa představující přednosti produktů, nebo videonávody, jak namontovat příslušenství apod,
popisuje Vladimír Přichystal, obchodní ředitel agentury BESTETO. Zdeněk Hrabálek také upozorňuje, aby e-shopy kladly důraz na vhodný výběr produktů, pro které budou videa točit. Je vhodné vybrat například ty produkty, kterou jsou v současné chvíli oblíbené a často hledané. Rozhodně bych se soustředil na produktová videa dražších produktů, které má e-shop v nabídce,
dodává.
Odborníci radí začít s produktovými videi, tedy s prezentací produktů, protože ty se většinou zobrazují přímo na stránkách produktu a mohou přesvědčit návštěvníka webu, že daný produkt potřebuje. Pro e-shopy mají smysl také videa s recenzemi produktů nebo návody “Jak vybrat….”, protože mohou oslovit ty, kteří produkty teprve vybírají a hledají ten nejlepší. Video recenze by měl však e-shop nabízet až ve chvíli, kdy dokáže zaručit jejich dostatečnou kvalitu. Je potřeba si dávat pozor i na to, jak video vypadá v kontextu s nabídkou zboží. Špatné video může vyloženě poškodit danou značku,
upozorňuje Daniel Lupinski, z firmy NetDIRECT tvořící e-shopy.
Pavel Tlapák zdůrazňuje využití videa v celém nákupním procesu. Video může uživatelům, kteří zatím o produktu nepřemýšlí, ukázat, že existuje řešení jejich problému a těm, kteří už o nákupu přemýšlí, zase ukázat výhody toho produktu, ukázat reference a podobně. Všechny informace potřebné k rozhodnutí k nákupu poskytnete zase zákazníkům, co už vědí, že produkt chtějí a jen vybírají, kde jej nakoupí. Cílem je zbavit je obav a přesvědčit je, že je pro ně nejlepší nákup právě ve vašem e-shopu. Tím to ale nekončí. Video patří i do tzv. pečovací fáze, kdy po nákupu můžete uživatelům poslat video, jak produkt složit, jak s ním pracovat, jak jej udržovat anebo jak řešit případné časté komplikace,
doplňuje.
Nehledejte složitosti – začněte a laďte
Internetové obchody mohou využít už hotových videí například z YouTube. Není to ideálním řešením a nese to určitá rizika, ale jak říká Vladimír Přichystal: S využíváním videí je to podobné jako s využíváním popisů. Je lepší použít již hotové, které mají všichni k dispozici, než je nemít vůbec.
U těchto videí se vám může například stát, že video vložíte do svých stránek a později bude z YouTube vymazáno kvůli problémům s autorskými právy. Další možností je, že si to autor prostě rozmyslí a video znepřístupní nebo rovnou smaže,
dodává Lupinski.
Také si dejte pozor na to, že hotová produktová videa obvykle bývají vytvořena jinými e-shopy nebo výrobci a mohou tak obsahovat jejich logo nebo odkaz na web. Nicméně pokud nechcete vytvářet vlastní videa a získáte práva k již hotovému videu, často jej stačí jen předabovat nebo dodat české titulky. To je obzvlášť fajn, když je video dobře zpracované pro účely, na které ho chceme využít,
říká Pavel Tlapák.
Vlastní videa jsou sice dražší a jejich výroba je také časově náročná, ale vzbuzují větší důvěru a jsou autentická. Navíc jde o nástroj prezentace e-shopu a měla by nést jeho rukopis. Každý e-shop by měl znát svého typického zákazníka a podle toho komunikovat skrz videa s divákem/případným zákazníkem,
doplňuje Zdeněk Hrabálek.
Podle Hrabálka v dnešní době není potřeba drahá technika ani software, protože přínosné a kvalitní video se dá natočit i pomocí moderního mobilního telefonu. S tím souhlasí také Pavel Tlapák, který apeluje na to, aby se lidé nebáli s videem pracovat, protože výsledek nemusí být úplně dokonalý. Podle něj tedy stačí mít po ruce třeba iPhone, který zvládne natočit poměrně kvalitní video a který má aplikaci, kde to celé nastříháte. Pak už jen stačí video nahrát na YouTube, zase v mobilu, a je to. Tedy doporučuji v tom nehledat složitosti. Prostě začít a postupně ladit,
dodává.
Dejte si záležet
Na druhou stranu odfláknuté, amatérské video může návštěvníka internetového obchodu odradit a on už se pak nikdy nevrátí. Z toho důvodu je nejlepší variantou najmout si profesionála, který má s tvorbou produktových videí zkušenosti. Dovolím si tvrdit, že velká část e-shopů v ČR takové finanční možnosti nemá, a přesto mohou produktová či jiná videa pro svůj e-shop úspěšně publikovat,
dodává Hrabálek.
Daniel Lupinski tvůrcům videí doporučuje, aby se inspirovali u filmařů a tvůrců dokumentů, protože v dnešní době neuspěje video, kde někdo jen dlouze mluví. Lidé jsou zvyklí na sestřihy, detailní záběry na produkt a dobrou kvalitu zvuku. Pamatujte na to, že video je vaše vizitka,
doplňuje. Pavel Tlapák k tomu dodává: Dnes máte ani ne 5 sekund na to, abyste uživatele zaujali a on zůstal sledovat a pak ještě ideálně provedl požadovanou akci (návštěva webu, nákup).
Nezapomínejte také na to, že by video mělo obsahovat logo e-shopu a být provázané se samotným e-shopem odkazy, a to nejen v popise videa, ale i přímo v něm.
Péči si kromě videí zaslouží také web samotný. O tom, na co byste si na něm měli dát pozor, najdete v článku Mějte uživatelsky přívětivý web aneb Myslete hlavně na uživatele.
Videa musí zapadat do strategie
Každý e-shop by měl znát svou cílovou skupinu a podle toho mít nastavenou marketingovou strategii, do které by měla zapadat i produktová a další prezentační videa. A to včetně způsobu komunikace s divákem. Například pokud v textech na e-shopu návštěvníkům vykáte, dodržujte to i ve videu. Nebo když máte v hodnotách firmy humor, tak buďte vtipní i tam. Měli byste také vědět, co je přesně cílem videa. Předáváte lidem informace o vašem produktu? Nezabíhejte do podrobností o firmě. Lákáte na konferenci? Mějte video v tomto duchu,
dodává Lupinski.
O tom, jak se připravit ve vašem e-shopu nejen na Vánoce, ale i další svátky, si můžete více přečíst v našem článku 4 kroky pro naplánování výnosné sezónní kampaně ve vašem e-shopu
Využít u videí můžete také remarketing, například zobrazit uživatelům videoreklamu poté, co si přečetli určitý článek. Nebo po zhlédnutí videa na dané uživatele cílit bannery. Uživateli tak můžete informace dávat v bodech, postupně, stravitelně. A tak si ho krásně dovést až k rozhodnutí u vás nakoupit,
uzavírá Pavel Tlapák.