Vendor marketing se zaměřuje na vztahy s dodavateli – slovo vendor znamená právě dodavatel a vychází z francouzského vendre, což znamená prodat. Je tedy součástí marketingu mnoha e-shopů.
Co vendor marketing přináší
Dodavatelé jsou nedílnou součástí všech obchodů, nejen těch internetových. Je však důležité si uvědomit, že nemusí být jen těmi, kteří dodávají potřebné materiály a služby. Mohou být také důležitými zdroji informací, které vám pomohou zhodnotit potenciál nových produktů, sledovat akce konkurentů a identifikovat slibné příležitosti. Dodavatelé se mohou stát partnery, kteří vám pomohou snížit náklady, zlepšit návrhy produktů, a dokonce financovat nové marketingové aktivity,
popisují v článku Entrepreneur.
Cílem vendor marketingu je vybudovat s dodavateli takový vztah, který bude prospěšný pro obě strany a přinese tak takzvané win-win řešení. Nejde jen o to sjednat si s dodavateli nižší cenu, ale dojít k takové spolupráci, která oběma pomůže dosáhnout svých cílů. Například pro internetový obchod Kasa.cz patřící pod skupinu HP TRONIC tvoří vendor marketing značnou část jejich marketingových aktivit. „Díky vendor marketingu mohou internetové obchody využívat synergie celého trhu, kdy vendor má roli jakéhosi spojovacího článku mezi konkurenty na trhu. Úspěch vendorské kampaně je poté mnohem vyšší,“ popisuje Andrea Jankovcová, marketingová manažerka Kasa.cz.
Přečtěte si, jaké trendy čekají internetové obchody v tomto roce, v článku E-commerce v roce 2019 čeká propojování s offline světem
Partnerství obchodů s vendory bývá většinou spíše dlouhodobého charakteru, protože neustále se měnící dodavatelé, kteří občas firmě ušetří peníze, budou z dlouhodobého hlediska stát více peněz a mohou mít dopad také na kvalitu. Vendoři tak mohou být součástí strategických jednání a přinést internetovým obchodům jiný pohled a know how nebo další odborné znalosti. Jedná se o vzájemnou spolupráci mezi námi a vendorem, kdy dochází k růstu prodeje daných produktů a také k marketingové podpoře značky Kasa.cz a značky vendora. Zájem je tedy oboustranný,
doplňuje dále Andrea Jankovcová.
Dobře řízený vztah s dodavateli může navíc vést ke zvýšení spokojenosti zákazníků, snížení nákladů a lepší kvality a lepšího servisu od dodavatele,
vyjmenovává další výhody v článku James Bucki. Navíc se v rámci dlouhodobých vztahů posiluje důvěra a zlepšuje zacházení. Právě vzájemná důvěra a porozumění obou partnerů je při vendor marketingu velmi důležité, jak zdůrazňuje Iva Pavlousková, tisková mluvčí Datartu.
Vendor marketing není jen pro velké obchody
Do vendor marketingu se opravdu může pustit jakýkoliv internetový obchod. Jde jen o správný výběr dodavatelů a nastavení správné a smysluplné spolupráce. Menší e-shopy se navíc mohou ze začátku zaměřit na spolupráci jen s jedním dodavatelem. To jim umožní se na něj lépe soustředit a vynaloží jak méně finančních prostředků, tak i času na monitorování a další kroky. Také mezi nimi může vzniknout silnější pouto.
Dodavatelé mohou být přímo z řad výrobců nebo nezávislých řemeslníků, ale také distributorů nebo dovozců. Při výběru byste se neměli orientovat jen na nejnižší cenu, ani na vendora v tomto ohledu netlačit. Mohla by tím trpět kvalita nebo dojít ke skončení spolupráce. Důležitým faktorem je spolehlivost a stabilita vendora – zda plní to, co má, a jakou má reputaci u ostatních. V neposlední řadě pak jde o to, jaký k vám má dodavatel postoj. Nezapomínejte také analyzovat vaše obchodní požadavky a úspěšně vyjednat s vendorem smlouvu se všemi náležitostmi. Zde se vyplatí být flexibilní a také otevřený návrhům dodavatele.
S dodavateli byste jednali také v případě kamenného obchodu. Přečtěte si 10 věcí, na které si dejte pozor, pokud chcete kamenný obchod rozšířit o e-shop
Velké obchody mají oproti těm menším nebo méně známým tu výhodu, že jsou známou značkou a pro dodavatele jsou tak sázkou na jistotu. Rizika spojená s vendor marketingem se snažíme minimalizovat, spolupráce mezi Kasa.cz a našimi vendory je založena na vzájemné důvěře a společném cíli,
dodává v této souvislosti Andrea Jankovcová. A přesně tak by to mělo být. Dalším klíčem k úspěšnému vztahu s vendory je také pravidelná komunikace. Ta nemusí vždy probíhat osobně, ale jejím smyslem by mělo být sledování výkonnosti a kontrola toho, že jsou dodržovány priority obou stran. Navíc se tím posilují vzájemné vztahy, což vede k lepší spolupráci.
Vendor marketing je tedy o vztazích a kampaních, které jsou výhodné jak pro vendory, tak pro e-shopy. Je také o komunikaci, a ač vyžaduje určitý čas, přináší relevantní výsledky a není tak divu, že je u internetových obchodů oblíbený. Předpokládáme, že vendor marketing se u nás bude rozvíjet a poroste na důležitosti i nadále,
uzavírá Iva Pavlousková.