Zákon Lex voucher (185/2020 Sb.) umožňoval cestovním kancelářím v případě zrušení zájezdu z důvodu pandemie vydat klientovi poukaz na zájezd. Jednalo se o náhradu za zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020. Poukaz mohli odmítnout například senioři nad 65 let věku, zdravotně postižení lidé, těhotné ženy, lidé na mateřské nebo rodičovské dovolené nebo nezaměstnaní, kteří tak měli právo získat ihned peníze zpět.
Co se dozvíte v článku
Lex vouchery pomohly, ale…
Jak vysvětluje Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR, na Lex voucher lze nahlížet z mnoha úhlů pohledu. Lidé vzali své peníze a rozhodli se je využít pro svou dovolenou, vybrali si svůj zájezd a ten zaplatili. Cestovní kancelář jejich požadavek přijala a zajistila podle něj všechny služby. Pak do toho zasáhla vyšší moc – covid. Když se ukázalo, že dovolené nebudou realizovány – například pro uzavření hranic státem – neměly cestovní kanceláře žádnou možnost získat peníze zpět. Pokud by v tu chvíli nastala povinnost všechny peníze 100% vrátit klientům, pro naprostou většinu cestovních kanceláří a agentur by to znamenalo konec činnosti. Nastoupil by institut pojištění insolvence a pojišťovny by část peněz uhradily. Rozhodně ne 100 %, protože by na to neměly prostředky. Musel by nastoupit stát a zbytek peněz by musel vyplatit.
Stát ovšem takovou alternativu nechtěl připustit a zvolil alternativu „odložení problému do budoucna“. Odložení dávalo šanci na to, že po skončení covidu budou lidé cestovat a peníze na dovolenou využijí na dovolenou. Covid ovšem trvá mnohem déle (a zřejmě ještě potrvá) a stát, prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví ČR, hází cestování pod nohy jeden klacek za druhým. Lidi, kteří by na dovolenou cestovali, nakonec neodcestují, protože je velmi omezený počet zemí, kam se může bez velkých restrikcí. Tím se ovšem zhoršuje možnost uplatnění Lex Voucherů,
dodává s tím, že Lex voucher především pomohl státu. Je ale třeba přiznat, že pomohl stabilizaci trhu, dal čas na vyjasnění situace a dal čas na komunikaci. Škoda, že je stát pochopil jako všespásnou věc a na další pomoc cestovním kancelářím a agenturám úplně abdikoval,
shrnuje dále.
Také podle Kamily Rivy, jednatelky CK Italia Travel, Lex vouchery ve své době cestovnímu ruchu pomohly a určitě zachránily spoustu cestovních kanceláří, protože vyplatit najednou všechny zrušené rezervace nebylo možné. Nikdo neměl takovou likviditu, protože zaplacené zálohy zůstaly v zahraničí. Oni v letošním roce část zaplacených záloh ze zimy vyčerpali na léto (někteří provozovatelé fungují jak na horách, tak i u moře), takže se snížily pohledávky, které měly u italských partnerů. Zcela určitě byly Lex vouchery přínosem, nyní se uvidí, jestli bude jejich vyplácení administrativně a finančně náročné,
doplňuje.
Ilona Topolová, tisková mluvčí Blue Style, si myslí, že se zákonem 185/2020 Sb., přišla vláda až po měsíci od uzavření hranic, tedy poměrně hodně pozdě. Navíc byl celý zákon koncipován tak, aby ochránil cestovní kanceláře, nikoliv samotného klienta. Pro ně je klient na prvním místě, a proto během toho měsíce přišli s vlastním řešením, aby klientům uchovali všechny jejich uhrazené prostředky, včetně peněz utracených za služby třetím stranám. Toto řešení si následně zvolila převážná část klientů, a to i v době, kdy si již mohli zvolit mezi našimi vouchery a státními vouchery. Tedy, nám konkrétně, a podle množství zvolených státních voucherů, ani klientům, Lex vouchery příliš nepomohly. Na druhou stranu, z pohledu stabilizace trhu a zklidnění situace to svůj význam mělo,
dodává.
Jak to vypadá s uplatněním?
V EXIM tours u voucherů vydaných ještě před schválením zákona zpětně upravili a sjednotili podmínky a tím pádem všichni jejich klienti bez rozdílu mají nárok na vrácení peněz. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdil tiskový mluvčí Petr Kostka, v rámci celé skupiny DER Touristik Eastern Europe celkově vydali vouchery za vyšší stovky milionů korun a zhruba 60 % z nich klienti uplatnili při nákupu nového zájezdu. V CK Italia Travel je aktuálně využití Lex voucherů cca 50 %. Těm, kteří si u nás nechali Lex vouchery a využili je, jsme navýšili hodnotu poukazu o 5 %. Dostali tak od nás jednorázovou slevu,
uvádí Kamila Riva.
Cestovní kancelář Blue Style vydala řádově tisíce voucherů dle zákona 185/2020 Sb., z čehož více než třetina je uplatněna. Jejich cílem je, aby si všichni klienti užili svoji zaslouženou dovolenou, a to v bezpečí. Majitele Lex voucherů pravidelně informují o novinkách i slevách a výhodách, které se k jednotlivým produktům váží, a jsou schopni velice pružně reagovat na stále se měnící ochranná opatření a hledat s klienty vhodnou destinaci, hotel i služby, které si v podstatě zaplatili již v minulém roce. Na druhou stranu, je plné právo každého klienta našich nabídek nevyužít a počkat na vypršení ochranné lhůty, tedy do 31. srpna, kdy následně peníze neprodleně zašleme klientovi samozřejmě zpět,
říká Ilona Topolová.
Lidé vyčkávali
Jak jsme již psali, podle Jana Bezděka, tiskového mluvčího z cestovní kanceláře FISCHER, zájem o cestování mezi lidmi určitě je a je zřejmé, že chuť cestovat se neztratila. Naopak lidé, kteří si třeba dovolenou loni odepřeli, chtějí letos vycestovat o to víc. V Blue Style mají část klientů, která své nákupní chování nijak dramaticky nezměnila, tedy nakupují i s větším časovým předstihem, rozhoduje u nich především nabízený produkt a cena. Část klientů je ale opatrnější a vyčkává s objednáním zájezdu, nikoliv ale úplně na poslední chvíli. Ilona Topolová popisuje, že je jejich cílem zajišťovat klientům jejich zasloužené, bezproblémové dovolené, a proto nabízí jako součást ceny zájezdu pojištění, které klientům v případě pozitivního testu v destinaci zajišťuje úhradu veškerých výloh spojených s ubytováním, stravou, případnými léčebnými výlohami a transferem zpět do České republiky.
Podle Kamily Rivy lidé čekali na poslední chvíli. Dále uvádí, že v letošním roce se začaly prodávat zájezdy až ve druhé polovině května. Největší zájem byl zřejmě v červnu s objednávkami na červenec a i nyní v srpnu chodí velké množství poptávek na poslední chvíli. V Itálii už je ale vše obsazené, protože Italové letos neodjeli do zahraničí (nemají tam zdarma testy a jsou velmi opatrní vzhledem k pandemii), proto již není co prodávat,
prozrazuje.
Na Facebooku bylo hodně reakcí:
Co když máte poukaz?
Jan Papež doporučuje, aby lidé zvážili, zda mohou své peníze na dovolenou využít opravdu na dovolenou. Je to možné i po 31. srpnu 2021, protože zákon neřeší, kdy se dovolená koná a lidé tak mohou cestovat na podzim, na Vánoce nebo na jaře 2022. Situaci nezpůsobili klienti, ani cestovní kanceláře a hledání kompromisu podle něj k takovým krizovým situacím prostě patří. Pokud mohou cestovat jindy, ať si dohodnou pravidla se svou cestovní kanceláří (třeba včetně závazku vrácení peněz k nějakému pozdějšímu datu). A pokud cestovat nechtějí, měli by písemně požádat o vrácení peněz – včetně uvedení svého účtu, potvrzení trvalé adresy a dalších údajů,
popisuje.
V EXIM tours držitele zbývajících voucherů začali v červnu aktivně kontaktovat a těm, kteří dali přednost vyplacení, začali posílat peníze. Od konce června jsme už klientům poslali přes 100 milionů korun a předpokládáme, že zbývající nižší stovky milionů ještě vyplatíme do konce srpna letošního roku. Vztah s klientem budujeme na vzájemné důvěře, proto jsme se rozhodli vyplácet peníze ještě před zákonem danou lhůtou,
dodává Petr Kostka. CK Italia Travel už několik lidí psalo, že poukaz nevyužijí a budou chtít vrátit peníze. Některým klientům už jsme peníze vrátili. Lidem, kteří peníze chtějí, pochopitelně platbu vrátíme,
doplňuje Kamila Riva.
CK Blue Style včera odeslala držitelům Poukazu Lex Voucher e-mail s linkem, skrze který si klienti mohli nechat vrátit celý zůstatek Poukazu Lex Voucher, a to bez jakéhokoliv zbytečného prodlení. Systém je nastaven tak, aby klienti pouze zadali číslo účtu, na který chtějí peníze vrátit, potvrdili svoji identitu a následně obdrželi konkrétní zůstatek na zvolený bankovní účet. CK Blue Style tímto způsobem již včera vrátila desítky miliónů korun,
prozradila závěrem Ivona Topolová.