Máte mobilní aplikace spojené jen se zábavou? Omyl, uplatňují se i ve firmách

2. 12. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Mobilní aplikace už neznamenají pouze zábavu či využití pro soukromé účely. Naopak se začínají čím dál více uplatňovat ve firemních procesech.

Přestože se české firmy s mobilními aplikacemi teprve učí zacházet, podle odborníků jejich využití raketově narůstá a zanedlouho se stanou standardním nástrojem řady společností. Věcí, ve kterých mobilní aplikace usnadňují život jak manažerům, tak běžným zaměstnancům, totiž existuje nespočet. Stejně jako u firemních počítačů ale platí, že společnosti nesmí zapomínat na bezpečnost svých dat. Tématu mobilních aplikací a jejich využití ve firmách se též věnovala nedávná akce Tuesday Business Network s názvem Mobilní aplikace B2B: výzva pro blízkou budoucnost.

Mobilní aplikace si teprve nacházejí cestu do firem

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Mobilní aplikace se začínají prosazovat ve firemních systémech.

Používání mobilních aplikací ve firmách se nachází zatím v plenkách. Míra jejich nasazení se odvíjí nejen od typu byznysu, ve kterém firma podniká, avšak do velké míry také od vztahu lidí z managementu k inovacím. Firmy teprve hledají cestu k využívání mobilních aplikací. V České republice se může jednat o jednotky procent firem, které již pochopily výhody a přínosy začlenění mobilních aplikací do jejich byznysu, upřesnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Čermák, spoluvlastník společnosti eMan, která se zabývá poskytováním mobilních řešení.

Čtěte také: Application Economy. Novinka, která posune vaše podnikání o level výš

Ačkoli mobilní aplikace systematicky využívá zatím pouze zlomek podnikatelů, v posledních dvou letech výrazně vzrostl zájem firem o jejich využití. Oblastí, kde se dají mobilní aplikace ve firmách uplatnit, existuje celá řada. Podle Tomáše Čermáka se mobilní aplikace, které firmy nejčastěji využívají, dají rozdělit do tří kategorií:

  • aplikace pro podporu řízení 
  • aplikace pro podporu obchodu 
  • podpora zaměstnanců “v terénu”

Aplikace na podporu řízení

Prostřednictvím aplikací pro podporu řízení může management například zadávat úkoly, schvalovat faktury, sledovat docházku svých podřízených, výsledky prodejů apod. Hodnota mobilní nebo tabletové aplikace manažerského reportingu, ačkoliv je většinou určena pouze pro několik málo jednotlivců, je právě v tom, že nejen na meetingu, ale i kdekoliv mimo pracoviště je odpovědný manažer schopen sledovat aktuální obraz o provozu, výrobě nebo výkonu a včas reagovat na případné výkyvy nebo nesrovnalosti, doplnil serveru Podnikatel.cz Ondřej Švihálek, Senior Consultant společnosti Unicorn Systems, která nabízí řešení z oblasti informačních a komunikačních technologií.

Aplikace na podporu obchodu

Jedná se o nejrůznější interaktivní prezentace nebo aplikace umožňující uzavírání smluv mimo kancelář. Obvyklé je napojení těchto aplikací na CRM a jiné součásti firemní IT infrastruktury. Některé firmy vybavily své obchodní zástupce tablety, přes které nově uzavírají smlouvy, a tím tak odstranily potřebu papírových formulářů. Přínosů existuje celá řada. Jsou to nižší náklady, zrychlení procesu, či třeba vyšší efektivita prodejců. Svět mobilních technologií vykazuje mimořádnou dynamiku, nové možnosti se objevují s vysokou frekvencí, vysvětlil Tomáš Čermák, spoluvlastník společnosti eMan.

Podpora zaměstnanců “v terénu”

Mobilní zařízení též tvoří ideální prostředek pro podporu pracovníků v takových oborech, jako jsou logistika, likvidace pojistných událostí, údržba zařízení, odečty měřičů energií apod. I v těchto oblastech se začínají mobilní aplikace pomalu a jistě prosazovat.

Využití mobilních aplikací se meze nekladou

Kromě těchto tří kategorií se mobilní aplikace uplatňují i v dalších dílčích činnostech ve firmě. Jedná se třeba o aplikace přinášející do mobilu celý intranetový portál s informacemi od seznamu kontaktů, po rezervaci zasedacích místností, přes informace o organizačních záležitostech firmy, produktové materiály nebo různé profesní a marketingové studie, dodal Ondřej Švihálek, Senior Consultant společnosti Unicorn Systems.

Čtěte také: 5 aplikací pro podnikatele, které pomohou přežít rok 2014

Nezapomínejte na bezpečnost

Stejně jako v případě firemních počítačů i v případě využití mobilních aplikací, respektive zařízení, hraje zásadní roli zabezpečení. Stále totiž platí, že informace patří mezi to nejcennější, čím firmy disponují. Zaměstnanci chodí do práce s mobily či tablety, přes které se běžně připojují do firemní sítě, což s sebou však nese nemalá rizika. Riziko plyne nejen z možnosti zanesení virů do vnitrofiremních systémů, ale hlavně z neřízeného přístupu k firemním systémům přinášející příležitost pro záměrné vynášení dat a informací samotnými zaměstnanci, vysvětlil Ondřej Švihálek.

Oproti počítačům je navíc u mobilních zařízení vyšší pravděpodobnost, že se dostanou do nepovolaných rukou. Zaměstnanci by proto měli dodržovat alespoň základní bezpečnostní zásady, mezi které patří například odemykání mobilního zařízení pomocí zadání hesla nebo alespoň PINu. Uživatel by se měl také dopředu seznámit s možností, jak může na dálku mobilní zařízení deaktivovat nebo smazat v případě ztráty či krádeže.

Čtěte také: 7 aplikací, které se hodí během vánočních svátků

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Řešení bezpečnosti též nabízí hromadná správa mobilních zařízení (mobile device management), která zajišťuje kontrolu nad různými mobilními zařízeními ve firmě, nad správou informací, nad toky dat a využíváním aplikací a eliminuje bezpečnostní rizika. Tyto nástroje umožňují například provádět instalace a aktualizace mobilních aplikací, vynutit používání hesel při odemykání mobilního zařízení, deaktivovat zařízení na dálku či omezit používání aplikací a webového prohlížeče, komentoval Tomáš Čermák.

Přestože by firmy neměly bezpečnostní rizika podceňovat, není důvod se podle odborníků mobilních aplikací obávat. Mobilizace firemních aktivit totiž patří mezi procesy, které nesou pozitivní výsledky.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).