Máte nápad na online podnikání? Bez těchto základních kroků se neobejdete

19. 9. 2019
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Startujeme seriál, který má ambici poskytnout svým čtenářům pomocnou ruku na cestě od úvodní myšlenky po života a rozvoje schopný online byznys.

Založit si vlastní online byznys je jistě pro mnoho lidí zajímavou myšlenkou. Ono to slovíčko „online“ totiž umí poměrně dobře evokovat jednoduchost a rychlost postupu od úvodní myšlenky k prvním ziskům. 

Nicméně pryč jsou doby, kdy se za perfektní podnikatelský záměr dal považovat i prostý přeprodej cetek z Alibaby. Dnes už byste byli s dodací lhůtou „cca měsíc“ svému potenciálnímu zákaznictvu akorát k smíchu a touha stát se internetovým velkopodnikatelem by vyústila do reality poníženého návratu do hlavního pracovního poměru.

Co to je vlastně „online byznys“

Předtím, než se pustíme do konkrétních doporučení do začátku vašeho podnikání v online prostoru, by bylo fajn si definovat, co to vlastně ten „online byznys“ je.

Partner seriálu Jak rozjet online byznys

Ignum

IGNUM zajišťuje technologické zázemí pro vaše webové stránky a e-mailové služby. Protože IGNUM myslí na své uživatele, každý nový produkt pečlivě testuje, od počáteční myšlenky přes funkční prototyp po výsledný produkt. Inspirujte se ve svém podnikání designovými postupy společnosti IGNUM, hrdého partnera tohoto seriálu.

V České republice máme aktuálně přes 43 000 funkčních e-shopů, což z nás při našem celkovém množství obyvatel činí evropského leadera. Nicméně za online byznys rozhodně nepovažujme jen elektronické obchody. Dá se říci, že online podnikatelem se stáváte ve všech případech, ve kterých se dá očekávat, že hlavní zdroj poptávky od vašeho budoucího zákazníka bude někde na webu. Následující řádky by tedy měly dobře posloužit jak těm z vás, kteří se chystáte online prodávat zboží, tak těm, kterým bude sloužit web a další online kanály generování důležitých obchodních kontaktů.

Jak tedy začít?

Přemýšlejte. A kupte doménu. Pro jistotu.

Počátkem každého úspěšného byznysu je nápad. Ten může být stimulován několika různými způsoby.

1) Máte koníček

Máte rádi muziku a jste schopní poskládat zajímavý track. Máte cit pro design, rozumíte si s grafickými programy. Baví vás fotit a máte k tomu dobrou zpětnou vazbu. Baví vás sociální sítě, rádi je zkoumáte z hloubky. Máte rádi technologické vychytávky. To a milion dalších motivátorů se dá přetavit v prapočátek podnikatelského plánu.

2) Máte neukojenou potřebu

Mnoho z úspěšných online podnikatelů začalo svou cestu velmi prostě, chybělo jim na trhu něco, co by jim usnadnilo nebo zpříjemnilo život.

3) Objevili jste díru na trhu

Umíte se koukat kolem sebe a občas si kladete otázku, „proč tohle ještě nikdo neprodává?“. Možná tím objevujete prostor pro vaše budoucí úspěšné podnikání. Nemusí to být samozřejmě o produktech. I jiný druh komunikace, jiný styl pro léta zavedený byznys model může být tou správnou cestou.

Optimálním případem samozřejmě může být kombinace výše zmíněných způsobů. Ono se totiž dá poměrně jednoduše předpokládat, že díru na trhu objevíte v oblastech, které vás přirozeně baví a naplňují daleko jednodušeji než v těch, kterým nerozumíte a jsou vám nesympatické.

Řekněme tedy, že už delší čas ve vás uzrává nápad. Čím dál více věříte, že to dává smysl, že by to mohlo mít naději na úspěch. To je ten správný čas udělat první trochu viditelnější krok a pořídit si patřičnou doménu, pod kterou budete případně svůj nápad dále šířit a monetizovat. Není to velký náklad a funguje to jak psychologicky (nápad jste posunuli do roviny, ve které je už o něco více hmotný, sami sobě dokazujete, že to myslíte vážně), tak jako pojistka pro případ, kdyby náhodou podobný nápad vznikal na druhém konci republiky.

Připravte si „elevator pitch“. Ověřujte

Nápad již máte? Teď následuje fáze, která vás buď vrátí zpátky na zem, nebo vám naopak dodá patřičnou dávku sebevědomí.

Jestli to s vaším podnikáním myslíte skutečně vážně, mělo by hned dalším krokem být ověření dopadu vašeho nápadu na co nejširším spektru potenciálních zákazníků. Ono se totiž dost často stává, že to, co ve vaší hlavě zní jako rajská hudba, může být okolím přijímáno lhostejně.

Pro tyto účely dobře poslouží příprava tzv. „elevator pitch“. Viděli jste někdy pořad Dragon´s Den? Respektive jeho českou mutaci pojmenovanou Den D? Jestli ano, tak vězte, že elevator pitch je víceméně ona krátká a úderná prezentace, kterou uchazeči o investici oslňují skupinu investorů a přesvědčují je, že právě jejich nápad je ten, do kterého má smysl vložit své know how a peníze.

Tím, že si připravíte takovouto formu prezentace, svůj nápad de facto dále tříbíte a dodáváte mu tvář. Od začátku musíte být tím největším ambasadorem své myšlenky a jak jinak této pozice dosáhnout, než že o ní dokážete plynule a zajímavě mluvit (a psát) jak před sebou, tak před publikem.

K definici onoho publika se dostaneme v dalším díle tohoto seriálu, kdy budeme trochu šířeji psát o personách a výzkumných metodách. Pro tuto chvíli vězte, že vám určitě pomůže, představíte-li svůj nápad co nejpestřejší skladbě lidí, u nichž očekáváte, že by mohli mít o vaše řešení (produkt / služba) v budoucnu zájem. Zároveň vám jistě pomůže názor expertů či lidí z oboru. Jednou z ploch, kde se s takovýmito mentory setkat, může být některý z podnikatelských inkubátorů, kterých je v poslední době jako hub po dešti.

Počítejte a shánějte peníze

Od začátku je samozřejmě důležité řešit peníze. I nejgeniálnější nápad se stává zbytečným ve chvíli, kdy nejste schopni financovat jeho realizaci, respektive vám nevychází matematika a „má dáti/dal“.

Každý rozjezd podnikání je ze začátku olemován čistým nákladem, i kdyby se mělo jednat pouze o váš čas, který věnujete přípravě projektu do jeho spuštění. V návaznosti na náročnost projektu posléze rostou i očekávané startovní náklady. Co je tedy všechno třeba brát v potaz?

  1. Máte dostatečnou finanční rezervu pro rozjezd vašeho podnikání?
  2. Máte spočítané náklady na marketing? (tvorba webu, e-shopu, propagační kampaně..)
  3. Budou potřeba nějaké licenční náklady?
  4. Pracujete s realistickou ROI?
  5. Budete už na začátku potřebovat investici do rozjezdu projektu? Je pro vás lepší investice z veřejného prostoru (např. evropské fondy), nebo soukromá (zde je opět prostor pro přemýšlení o některém z inkubátorů, kde je možnost získat startovní investici poměrně realistická).
  6. Počítáte s náklady na zaměstnance?
  7. Jak nákladná bude tvorba skladových zásob?
  8. Umíte si naplánovat, kdy budete s vaším záměrem schopni generovat černá čísla?

Napište si to celé na papír. Verifikujte

Ruku v ruce s počtářským cvičením dále rozvíjejte svou myšlenku na papíře. Hledejte vhodné slogany, originální popisky toho, co se chystáte prodávat, či precizně formulujte svou přidanou hodnotu. Zkrátka a dobře dejte se do práce na copywritingu a přizpůsobte psanou stránku věci očekáváním vaší klientely. To očekávání byste ostatně měli již mít poměrně dobře nastudované v předchozích krocích, tudíž to pro vás bude hračka. 

Role kvalitního produktového a doprovodného textu je jistě neoddiskutovatelná, proto copy nepodceňujte, dost dobře se může stát jedním z vašich klíčových diferenciátorů oproti případné konkurenci.

Pakliže máte sepsáno, opět se bude hodit, poskytnete-li výsledné dílo k nahlédnutí relevantnímu vzorku vašich budoucích zákazníků a zároveň vašim mentorům. V začátcích není zpětné vazby nikdy moc.

Web

Myslíte-li to se svým záměrem vážně, musí tomu odpovídat i to, jak vypadá váš web a jak se na něm cítí vaši potenciální klienti. K problematice tvorby webu se dostaneme v dalších dílech našeho seriálu. Vězte však, že web je vaší výkladní skříní, která musí být pro koncového zákazníka atraktivní. A atraktivita rozhodně nespočívá pouze v designu. Chceme-li, aby web plnil své obchodní účely, musí být také zdařilý z hlediska uživatelské přístupnosti a použitelnosti.

Každý detail má svou roli, nic by se nemělo odfláknout. Tvorba obchodně úspěšného webového řešení je rozhodně činnost hodná hlubokého rozmýšlení na svém počátku a precizní práce v celém jejím průběhu.

Buďte vidět

Mít web samo o sobě nestačí. Už ve fázi ověřování dopadu vašeho záměru je nutné zamyslet se, co je pro vás potenciálně nejefektivnějším prezentačním prostorem. Ano, web je skutečně klíčovou vizitkou a dost často prostorem, kde probíhá finální rozhodnutí, jestli si od vás zákazník něco koupí, nebo ne. Na ten web se ale ten člověk bude muset nějak dostat. 

Bude to primárně přes vyhledávače na základě hledání klíčových slov? Nebo to bude na základě silné kombinace vizuálu a textu na sociálních sítích typu Instagram? Případně je pro vás klíčové mít vyladěné produktové popisky pro zbožové vyhledávače typu Heuréka? Můžeme se také bavit o Google mapách, výukových platformách, oborových katalozích, diskusních fórech. Každý má svůj klíčový prostor někde jinde. Důležité je vědět dopředu kde a přizpůsobit to své komunikaci.

Nespěte, generujte obsah, budujte svoji expertizu

V tomto bodě vycházejme z předpokladu, že je váš podnikatelský záměr od počátku motivován také trochu vyšším cílem než jen vydělat rychle peníze.

Úspěch vašeho online byznysu bude dost pravděpodobně navázán na vaši schopnost odlišit se od konkurence. Jednou z dobrých metod, jak toto činit, je tvorba k vašemu podnikání relevantního obsahu. Pište, točte videa, mějte pravidelný podcast a informujte tak vaše klienty, a nejenom je, o novinkách z vašeho oboru. O tom, co se vám v poslední době povedlo. Hodnoťte trh. Klidně se postavte do role nezávislého poradce, máte-li na to potřebný vědomostní kredit a patřičné publikum.

Pozor ale na to, že se nejedná o činnost, která by měla vznikat za běhu. I to, jakým způsobem budete kontinuálně šířit povědomí o vaší značce, musí být zakotveno v úvodních úvahách o startu vašeho digitálního byznysu.

Mějte rádi své zákazníky

V neposlední řadě je potřeba rozmyslet se, jakým způsobem si vašeho zákazníka udržíte. Jak a s jakou intenzitou s ním chcete komunikovat poté, co u vás vytvoří první objednávku. Nabízí se přemýšlet o tvorbě mailing listů stejně jako o sofistikovanějších možnostech vztahového marketingu (Uzavřené skupiny na Facebooku? Komunikace skrz Whatsapp? Speciální eventy pro zákazníky?). V některý moment vašeho podnikání jistě zabrousíte do úvahy o věrnostních programech. Opět by to mělo být něco, co je součástí přípravy na váš úspěšný projekt.

První díl našeho šestidílného seriálu o rozjezdu online podnikání je tímto u konce. V dalších dílech, které budou následovat s týdenním odstupem, se můžete těšit na rozvedení několika oblastí, kterých jsme se už dotkli v tomto článku, a to: výzkumné metody a identifikace vašeho zákazníka, možnosti online prezentace, řízení procesu tvorby webu, uživatelské testování v praxi, SEO a analytika.

Autor článku

Obchodní a marketingový ředitel digitální agentury Sherpas se sedmnáctiletou praxí v digitálním světě, manažer projektu WebTop100, autor WebTop100 podcastu o digitálním marketingu a osobnostech kolem něj.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).