Máte zaběhnutý e-shop? Nebojte se s dopravci handrkovat o ceně

12. 12. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
V řadě oblastí platí, že pokud podnikatel platí ceníkové ceny, zbytečně prodělává, jelikož se dají usmlouvat slevy. Týká se to i e-shopů a cen přepravců.

Žádný e-shop se neobejde bez nabídky dopravy zboží k zákazníkovi. Určitě byste neměli v internetovém obchodě nabízet pouze jeden typ doručení, nýbrž nechat zákazníkovi vybrat z několika možných druhů. Pokud přemýšlíte, kterého dopravce zvolit, nebojte se jich oslovit několik a nechat si od nich udělat nabídku. A hlavně smlouvejte, z ceníkových cen se totiž dají srazit až desítky procent.

Čtěte také: Zapomeňte na oficiální ceníky operátorů, ceny lze srazit o desítky procent níže

Zákazníkům nabídněte více druhů přepravy

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

S přepravci se nebojte o ceně jednat.

Ačkoli se nedá univerzálně říci, že by měl každý e-shop nabízet tolik a tolik druhů přepravy, rozhodně by jich mělo být několik. Nic určitě nezkazíte Českou poštou, která má rozsáhlou síť poboček a pro řadu zákazníků je pořád volbou číslo jedna. Českou poštu máme od začátku a myslím si, že bohužel, i když služby nejsou ideální, ji musí mít každý e-shop. Lidé jsou na ni prostě zvyklí a stále dělá více jak 50 % balíků, komentoval Václav Bouška, majitel obchodu Bike-Eshop.cz.

Čtěte také: Poštomaty přežily klinickou smrt a bojují nyní o druhou šanci

Nepsanou povinností se též stává možnost osobního odběru, alespoň ve formě různých externích odběrných míst. Tuto nabídku by měl doplnit alespoň jeden soukromý přepravce a případně také kurýrní služba. Nezáleží na počtu dopravců, ale na možnostech doručení – od expresního pro nejlevnější standardní. Zde jistě platí, že čím více, tím lépe. Nakupující si pak vybere, co je pro něj pohodlné, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Čtěte také: Black Friday po česku: zatím nepochopen a tak trochu zbytečný

Nebojte se o cenu smlouvat

Při výběru soukromého dopravce hraje samozřejmě roli několik faktorů. Obchodník by neměl vybírat přepravce, který se vyplatí pouze zákazníkům a nikoli jemu. Kromě ceny, která je klíčová a které se budeme věnovat za chvíli, by e-shopaři neměli hlavně podceňovat vymezení odpovědnosti za poškození zboží a podmínky reklamací při poškození. Je také potřeba si uvědomit, že zodpovědnost nelze přenášet na zákazníky. Obchodník by se také měl zajímat o časy svozů či nadstandardní služby, které dopravce nabízí, upozornil Jan Vetyška. 

Jak již však bylo řečeno, tím nejdůležitějším zůstává cena, jelikož je hlavním kritériem i pro zákazníky. U většiny přepravců najdete na webu ceník, pokud ale nejste začínající obchod s nejistým počtem zásilek, určitě o ceně jednejte. Jestliže dokonce patříte mezi zaběhnuté e-shopy s jistým pravidelným objemem zakázek, smlouvání o ceně by pro vás mělo být povinností. Jak totiž potvrzují zkušenosti zkušených e-shopařů, s cenou se dá dostat o desítky procent níže, než mají přepravci uvedeno na webu, a také získat některé další výhody.

Zajímavější podmínky vám navíc klidně může poskytnout i Česká pošta. Na základě osobních  jednání jsme vyjednali výhodnější podmínky. Využíváme služeb České pošty, která na základě zajímavého množství zásilek nabízí svozy. V rámci zprocesování zásilek využíváme jejich online podání na jejich webových stránkách, tedy nemusíme čekat na poště a je zde sleva na online podání. Fakturace probíhá měsíčně, tj. jednodušší proces v rámci zasílání, upřesnila serveru Podnikatel.cz Gabriela Filoušová, provozovatelka e-shopu MyAstre.cz. Úplně nejlepší a o více než 30 % lepší nabídku jsme dostali od České pošty, kterou v současné době zavádíme jako alternativního přepravce, jehož služby nabídneme jako levnější variantu k DPD, připojil se Michal Jirek, majitel e-shopu Cerstvakava.cz.

Že ceníkové ceny tvoří jen základ pro vyjednávání, potvrzují i další e-shopaři. Ceníkové ceny v podstatě neplatíme od začátku, bez jednání o ceně každý rok to nejde. Když přinesete výhodnější cenu od konkurence, všechny přepravní služby se dnes snaží, aby si vás udržely. Ale vždy záleží, kolik balíků se posílá, dodal Václav Bouška, majitel obchodu Bike-Eshop.cz. Ten svým zákazníkům nabízí kromě České pošty rovněž doručení od PPLDPD.

Čtěte také: Doručit zboží z e-shopu není problém. Na první pohled je vše zalité sluncem

Začínající e-shopy to mají se slevami těžší

Ne vždy se ale mohou přepravci “přetrhnout”, aby e-shopaře získali. Například Michal Jirek z e-shopu Cerstvakava.cz nabízel na začátku pouze dopravu DPD. Se vzrůstajícím počtem balíků zkusil oslovit i další přepravce typu GLS, InTime či PPL. Lepší podmínky mu ale nabídla pouze společnost PPL, a to zhruba o 15 %. Nicméně vzhledem ke spokojenosti se službami DPD a vlastními horšími zkušenostmi s PPL jsme se rozhodli u DPD zůstat, rozdíl 15 % pro nás nebyl zajímavější než hrozba výrazného poklesu kvality služeb. Letos se nám podařilo vyjednat u DPD ještě zajímavější podmínky, nelituje svého rozhodnutí Jirek.

Stejně tak platí, že s výhodnějšími cenami to mají složité začínající e-shopaři. Například internetový obchod Nejleginy.cz funguje lehce přes rok a zatím odesílá zboží prostřednictvím České pošty a za ceníkové ceny. V současné chvíli hledáme vhodnou zásilkovou společnost, která bude alternativou k České poště, uzavřel Martin Krupička, provozovatel e-shopu.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).