McDonald´s ČR se zbavuje vlastních provozů, staňte se franšízantem třeba vy

30. 10. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shuttertock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
McDonald´s ČR převádí své zbylé vlastní provozy do formy franšízy. Podnikatelé v Česku si nicméně mohou vybrat z několika stovek různých franšízových konceptů.

Přestože je síť restaurací McDonald´s v Česku již takřka ze tří čtvrtin provozována na bázi franšíz, firma chce tento podíl ještě navýšit. Podle vyjádření McDonald´s ČR je cílem předat většinu tuzemských restaurací právě do soukromých rukou franšízantů, protože jim prý svědčí individuální přístup českých podnikatelů.

Čtěte také: Chcete franšízu Ambiente, The PUB nebo Výtopny? Zjistili jsme podmínky

McDonald´s jako rodinná firma

Ilustrační obrázek
Autor: www.shuttertock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Aktuálně má McDonald´s v Česku 93 restaurací, přičemž 72 procent z nich funguje jako franšíza. Nově se k nim připojí prosperující pobočka v obchodním centru na Černém Mostě v Praze, kterou povede Silvia Muranská z Prahy, která se tak stane osmnáctou tuzemskou franšízantkou. Aktuálně připadá na jednoho stávajícího franšízanta v Česku v průměru více než tři restaurace. Podporujeme české podnikatele a doufáme, že se řady našich franšízantů budou i nadále rozšiřovat. Vidíme totiž, že franšízanti přistupují k restauracím jako k rodinnému podniku, což je nespornou výhodou pro každou provozovnu, zaměstnance i zákazníky, říká Tomáš Rogacz, generální ředitel společnosti McDonald´s ČR. Že nejde jen o planá slova, dokazuje i to, že už dvě z restaurací se dočkaly předání druhé rodinné generaci.

Této strategie se McDonald’s drží i při výběru nových franšizantů, kdy hledá jednotlivce, kteří se podnikání zhostí právě formou rodinného byznysu. Žadatelé musí kromě manažerských schopností projít i roční praxí v provozu na každé pozici od servisu zákazníkům až po řízení pobočky. Abyste mohli franšízu McDonald’s provozovat, měli byste mít vlastní kapitál alespoň přes 7,5 milionu korun. Na počátku totiž musíte složit kauci ve výši 300 000 korun, vstupní franšízový poplatek na 20 let ve výši 900 000 korun a zaplatit vybavení restaurace (kuchyň, jídelna, dekorace, hračky, dětský koutek a vybavení parkoviště), které vyjde přibližně na 18 milionů korun. McDonald ́s ČR a SK požaduje u nové restaurace minimálně 40 % investice krýt vlastním nezatíženým kapitálem, zbytek je možno dofinancovat bankovním úvěrem, upřesňuje se v informační brožuře.

Další prostředky pak stojí provoz franšízy. McDonald's totiž vybuduje, popřípadě zrekonstruuje prostory pro restauraci a platí nájem v dané nemovitosti. Tyto náklady jsou účtovány franšízant ovi jako měsíční poplatek a činí 9 – 16% čisté tržby (tržba bez DPH). Je stanoven minimální měsíční poplatek, tzv. základní poplatek, uvádí se v informační brožuře. Franšízový poplatek McDonald's ČR pak činí 5 % čisté tržby restaurace. Franšízanti navíc musí platit 5 až 5,5 % čisté tržby do marketingového a reklamního fondu Mimo to, 1 % čisté tržby restaurace by mělo být použito na lokální marketingové aktivity.

Čtěte také: Franšízing není pro kreativní lidi, nápady po vás nikdo nechce

Franšízových konceptů jsou v Česku stovky

McDonald's ale samozřejmě není jediným franšízovým konceptem u nás. V České republice je aktuálně na výběr okolo 250 franšízových konceptů a většina z toho jsou koncepty tuzemské. Zájem ze zahraničí je však stále větší.

Čtěte více: Začněte podnikat s franšízou. Máte na výběr až ze 246 konceptů

Z tuzemských franšíz se nabízí například:

  • Lékárny Benu
  • Koncept kaváren CrossCafe
  • Realitní kancelář Evropa
  • Kamenné farmářské prodejny Náš grunt
  • Fresh bary pod značkou Ugova čerstvá šťáva
  • Síť prodejen Oxalis čaj&káva

Ze zahraničních franšíz můžete sáhnout například po: 

skoleni_8_1

  • Restaurace Subway
  • Natuhouse, služby a produkty pro výživu a dietu
  • Francouzská kosmetická společnost Yves Rocher
  • Hudební školy Yamaha
  • Century 21

Na tuzemský trh navíc míří i další zahraniční koncepty. Jedná se například o restaurační koncept Denny's, světovou franšízovou jedničkou v oblasti školení managementu Crestcom International nebo o koncept sportovních barů v keltském stylu Tilted Kilt.

Čtěte více: Američané hledají další franšízanty. Víme, jaké firmy k nám chtějí proniknout

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).