Mějte lepší „píárko“ než prezident. Budujte si dobré jméno

4. 11. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
O „píár“ se často mluví negativně, ale nezaslouženě. Public relations neboli vztahy s veřejností přinášejí podnikání dlouhodobé efekty. Seznamte se, jak na to.

S despektem o P.R. často mluví politici, když sami něco pokazí a potřebují svoji špatnou vizitku vylepšit. Pan prezident tím má četné zkušenosti – od nepaměti častuje novináře označeními jako „žumpa“ nebo „póvl“, nemůže se pak divit, že si novináři s oblibou všímají jeho společenských přešlapů, ačkoli třeba v jiných případech by jim možná nevěnovali tolik pozornosti.

Ale nechme hlavu státu stranou, nás zajímá, co všechno vlastně P.R. nabízí a jak je může využít i docela malá firma. Zdaleka to totiž nejsou jen tiskové zprávy a komunikace s novináři, jak si řada lidí myslí.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Dobré P.R. pomůže i vašemu byznysu. 

Dneska PR nezávisí jen na novinářích a množství proinzerovaných peněz. Při troše snahy a času si ‚píárko‘ může dělat i drobný živnostník, říká marketingový odborník Michal Halmeš.

Na dobré „píár“ potřebujeme tužky

Nejde doslovně o tužky potřebné na psaní. Marketingový guru Philip Kotler vymyslel mnemotechnickou pomůcku, jak si snadno zapamatovat, co všechno jsou nástroje public relations. Zkratka PENCILS (publications, events, news, community, identity media, lobbying, social responsibility) shrnuje arzenál zbraní, které by každý podnikatel měl nasadit do budování dobré pověsti svého podniku.

Doporučuji zaměřit se především na práci s komunitou zákazníků a obchodních partnerů a na dobrou interní komunikaci. Nezbytné je věnovat se i budování dobré pověsti v oblasti sociální odpovědnosti. Pokud jde o média, sázel bych na osobní vazby s regionálními novináři, které musejí být budovány nenuceně, citlivě a dlouhodobě, radí Robert Hladil, spolumajitel agentury Epic PR.

Pište, sdílejte, publikujte

Publikace jsou všechno, co vydáváte. Nemusí přitom jít o tlusté katalogy na křídovém papíře, každý leták, nebo i vaše osobní vizitka vypovídají o vaší firmě. Právě tištěný leták bývá často řešením, jak efektivně oslovit spoustu zákazníků za rozumnou cenu. Je to určitě správná volba, jenom zapomeňte na výrobu na koleně, xeroxovaným inzerátem si vytvoříte maximálně pověst levné firmy.

Přečtěte si k věci: Distribuce vašich letáků. Na kolik to vyjde a kdo takovou službu nabízí?

Velkým trendem dneška je online publikování. Využijte toho – není třeba nic přikrášlovat nebo krkolomně vymýšlet. Doba přeje autenticitě, na sociálních sítích oblíbené fotografie jsou běžně focené mobilem, doporučuje Michal Halmeš.

Publikujte na webu. Budovat vztahy s veřejností prostřednictvím vlastního obsahu na webu nebo Facebooku neznamená příliš velké časové zatížení. Ať už jde o architekty, prodejce světel nebo kol, všichni mají možnost sdílet zajímavý obsah ze svého podnikání s lidmi, kteří se o obor zajímají, připomíná Halmeš výhodu takové komunikace.

Podporujte a organizujte

Podílejte se na různých akcích. Být sponzor zdaleka nemusí znamenat „nalít“ někam hodně peněz. Zajímavé sportovní utkání nebo hudební koncert můžete podpořit propagací na svém webu, informovat o nich v newsletteru, poskytnout se slevou nebo zcela zdarma některé své produkty – třeba vzorky, které dostáváte od dodavatelů. To všechno se cení a přitom budete vidět na místě, kde se scházejí vaši potenciální zákazníci.

Můžete takovou akci ale i sami zorganizovat – pokud prodáváte knížky nebo hudební nosiče, sportovní potřeby nebo třeba hračky pro děti, můžete vymyslet vlastní „křest“, odborný seminář, nebo prostě jen setkání fanoušků. Lidé milují, když se mohou setkat s jinými nadšenci, a v dnešní době sociálních sítí o takové akci i s nadšením dají vědět: na twitteru nebo i na blogu. Rozhodně si pořiďte fotodokumentaci a zkuste ji nabídnout místní redakci – možná se dostanete i do novin.

Buďte čitelnými partnery

Tím jsme nakousli hned dvě složky public relations – novináře a komunity. Nebojte se jich, jsou to taky jenom lidé. Buďte otevření a féroví, možná s překvapením zjistíte, jak moc vám dají dobré vztahy s médii a lidmi, kteří tvoří komunitu vašich fanoušků a zákazníků.

Je na každém majiteli firmy zamyslet se, kdo v jeho regionu píše do novin, mluví do rozhlasu nebo televize a kdo píše na internet. Je dobré je oslovit a nabídnout, jestli by nechtěli navštívit zajímavou firmu, která dává práci místním lidem a která podporuje v regionu sport, umění nebo něco podobného, vybízí Robert Hladil.

Mohlo by vás také zajímat: 6 rad, jak svým podnikatelským příběhem zaujmout média

Identita firmy by měla být srozumitelná a zřejmá ze všeho, s čím zákazník přijde do styku. Rozhodně to nekončí jenom logem a razítkem. Zamyslete se třeba nad tím, jestli by váš personál nemohl nosit jednotná trička, do čeho balíte zásilky nebo jak vypadají účtenky a faktury, které vystavujete.

Pomáhejte, získáte také větší podporu

Společenská odpovědnost a lobbing jsou další dva nástroje, které spolu dost dobře souvisejí. Jednou z věcí, kterou může firma dělat vlastními silami, jsou dobré vztahy s místní správou a samotnými občany. Stačí naslouchat a podporovat společensky prospěšné věci. Jde často o maličkosti, které ovšem mají v dlouhodobém horizontu cenu zlata, potvrzuje expert na public relations Robert Hladil.

Nejenom, že lidé ocení vaši podporu užitečným projektům – ale až vy sami budete potřebovat nějakou podporu od radnice, bude pro vás lobbování snadnější. Jako zodpovědný a důvěryhodný podnikatel máte totiž docela jinou pozici, než jako někdo, komu vždycky záleží jen na vlastním prospěchu.

Nebuďte kovářova kobyla

Na jednu věc je dobré nezapomínat: nekomunikujte jenom směrem ven, se svými zákazníky, dodavateli, novináři. Také vaši zaměstnanci jsou hodně důležitou skupinou veřejnosti – vždyť obsluhují vaše zákazníky, ale také se svými blízkými mluví o vaší firmě, mohou vám snadno přinést nové klienty, ale také od vašich služeb lidi odradit.

Komunikace uvnitř firmy je velmi důležitá. Někdy stačí i dobře řešené a aktualizované nástěnky, radí Hladil z Epic PR. Nejhorší je šíření interních informací šeptandou. U mnoha firem to znamenalo často i naprostý rozvrat a kolaps, varuje PR odborník.

Nic (moc) to nestojí

Často podnikatelé říkají: na píár nemám čas a peníze. Což je velká chyba, obraz, jaký zákazníci o firmě mají, je buď jejím velkým plus, nebo naopak přítěží. Komunikace by měla být považována za stejně důležitou věc, jako třeba účetnictví – na to si také málokdo dovolí nemít čas. Public relations není náklad, ale investice, vysvětluje Robert Hladil, jinými slovy, vložené peníze se vám vrátí.

Navíc, když jste aspoň trochu nápadití, zvládnete se o vlastní dobré jméno postarat sami. Tedy „zadarmo“, jen za cenu vlastního času, nebo nákladů na někoho ze zaměstnanců.

Přestože se dá public relations řešit i po vlastní ose, doporučoval bych minimálně v počátcích zapojení profesionálů, radí nicméně Hladil.

Odborník už něco stojí, pokud ale máte perspektivní produkt, zkuste oslovit agenturu, možná se dohodnete na překvapivě rozumné ceně. Zajímavý pro mě může být i klient, který je ochotný investovat jen pár tisíc, protože budu očekávat jeho růst a tím pádem i navýšení své odměny, vysvětluje Robert Hladil.

Autor článku

Většinu profesního života je rozkročený mezi obchodem a marketingem či jako psavec, ať už jako novinář, jako bloger nebo jako copywriter.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).