Mějte úspěšný a správný affiliate program. Tady je pár tipů od odborníků

23. 5. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Affiliate marketing je zajímavým marketingovým kanálem, který může pomoci mnoha e-shopům. My vám přinášíme návod, jak jej dělat správně a v souladu s GDPR.

Affiliate marketing je výkonnostní online kanál, který by měl být součástí marketingového mixu každého většího e-shopu. Vše se točí kolem provizí za uskutečněnou akci a e-shop je tak v pozici inzerenta a platí jen za nákup, který se uskuteční díky affiliate partnerovi, takzvanému publisheru. V affiliate e-shop neplatí provizi partnerovi, který zobrazuje reklamu, pokud zákazník zboží nevyzvedne, nezaplatí nebo vrátí, upřesňuje Robert Studený, COO ze společnosti VIVnetworks.com. Cílem affiliate marketingu je tedy přivádět e-shopu nové zákazníky. Často přitáhnete právě takové, kteří se nedají lehce zasáhnout standardními kanály, doplňuje Ondřej Martinek, affiliate manažer a partner.

K dalším výhodám kromě minimálních vstupních nákladů, férovosti a transparentnosti patří také setrvačnost a dlouhodobost. Provizní program totiž stále roste a přibývají také webové stránky, které vytváří partneři. Tím poskytují další a další zpětné odkazy, které mohou pomoci v SEO, budování brandu a v tom hlavním – přivádění nových zákazníků, popisuje Mário Roženský zabývající se provizním prodejem a vyděláváním na internetu, který vyvíjí software AffilBox. Do affiliate se můžete jako e-shop pustit také tehdy, když máte pocit, že máte nasycené ostatní kanály a hledáte něco dalšího. Pokud už máte zaběhnutý e-shop, který generuje stovky objednávek měsíčně, využíváte běžné marketingové kanály jako PPC, remarketing a sociální sítě, tak affiliate marketing je ten správný způsob, jak prodat více, dodává Júlia Ferancová, Country Manager z Dognet Czechia.

Co si na začátku rozmyslet

V prvé řadě si musí provozovatelé uvědomit, zda mají pro affiliate dobrý e-shop a umí pracovat s jeho návštěvníky. Ideální je, aby byl daný internetový obchod už zaběhnutý, organický a měl určitou objednávkovou základnu. Kromě toho je dobré, aby byl web pěkně zpracovaný, měl přehledný nákupní proces a dobré jméno. Podstatné také je, aby se celý nákup uskutečňoval online, dodává Júlia Ferancová. Dále je nutné počítat, a to jestli má e-shop dostatečnou marži, ze které by mohl odměňovat partnery. Ideálně by měly mít e-shopy spočítané průměrné peněžní náklady na 1 objednávku přes jednotlivé marketingové kanály – díky tomu budou moci jednodušeji vybrat tu správnou provizní odměnu pro partnery, doplňuje Ondřej Martinek.

Jak affiliate marketing ovlivní GDPR

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) by nemělo do affiliate marketingu přivést žádné zásadní změny. Odborníci radí nepanikařit a případně se o konkrétním případu krátce poradit s právníky. Za prvé, affiliate sledovací technologie je jen zčásti tvořena cookies nevyužívající žádné osobní údaje. Díky tomu by tyto cookies měly dle vícero právníků spadat pod tzv. oprávněný zájem, upřesňuje Ondřej Martinek. A za druhé, ti, kteří využívají affiliate síť, mohou starosti nechat na nich. Například affiliate síť Dognet využívá celosvětovou technologii Post Affiliate Network, což je nezávislé řešení, které používají stovky sítí i samostatných programů na světě. Jejich právní oddělení řeší GDPR celkově pro všechny programy a sítě využívající jejich technologii, dodává Júlia Ferancová. Podobně je na tom VIVnetvowrks.com s celosvětovou affiliate sítí CommisionJunction.com, kde inzerenti nemusí nic měnit a pro partnery je třeba získat souhlas s uložením cookie CJ. To se děje na stránkách partnera nebo v rámci prokliku z partnerského webu do e-shopu. Pro partnery CJ připravil 2 možnosti: widget pro získání souhlasu a automatický widget pro sběr souhlasu, popisuje Robert Studený.

Mário Roženský upozorňuje partnery, aby si přidali na stránky informace o zpracování osobních údajů, a to hlavně tehdy, pokud na webech sbírají kontakty, na které dále rozesílají affiliate nabídky. K formulářům je třeba přidat zaškrtávátko pro udělení souhlasu a vhodné jsou také informace o cookies. Z pohledu e-shopu je to také řada věcí, zejména potom podpis zpracovatelské smlouvy s poskytovatelem softwaru či jiného typu smlouvy s affiliate sítí, coby správcem údajů, dodává. Nutné je také informovat o cookies třetích stran a předávání osobních údajů zpracovateli. Také Ondřej Martinek zdůrazňuje, co provozovatel musí: Zajistit bezpečné uchovávání osobních údajů partnerů, nepředávat osobní údaje zákazníků a zajistit si případně souhlasy se zpracováním těchto osobních údajů.

MM 25 baliček

Rady závěrem

Affiliate marketing nabízí skvělé příležitosti, ale vyžaduje také péči. Navíc jeho obsluhování není pro každého. Je potřeba vyhledávat nové zajímavé partnery, motivovat je ke spolupráci a potom je podpořit k lepším výkonům. A také je nutné vyhodnocovat, co provizní program přináší a zda vodí relevantní zákazníky, dodává Mário Roženský. Vyplatí se také stále pracovat na samotném e-shopu, protože každé zlepšení konverznosti obchodu pomůže i partnerům a tím pádem na tom vydělají všichni.

Velmi důležitá je také komunikace s partnery – například dávat jim informační servis, což znamená s předstihem je informovat o nových akcích, trendech, bestsellerech a novinkách na e-shopu. Díky tomu může publisher efektivněji propagovat a přinášet citelně větší objem objednávek, doplňuje Ondřej Martinek. S komunikací úzce souvisí také budování vzájemného vztahu s partnery, kde se vyplatí být pečlivý a vyplácet peníze dle domluvy. Inzerenti by opravdu neměli affiliate partnery opomínat, jsou to stejní obchodní partneři jako všichni ostatní a měli by jim proplácet faktury dle běžné splatnosti, upozorňuje dále Ondřej Martinek. Na to klade důraz také Júlia Ferancová, která zdůrazňuje, že celý affiliate stojí a padá na publisherech. Podpořte ty, kteří vám vytváří největší objemy, a pokud je to ve vašich možnostech, na provizích nešetřete, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).