Stávka odborářů kvůli zdaňování benefitů se včera nakonec neuskutečnila. Představitelé odborových svazů zareagovali na aktivitu vlády a poslanecké sněmovny, která ve stavu legislativní nouze schválila novelu zákona o DPH. Jenže nebezpečí stávky definitivně zažehnáno není, jelikož pravicové strany hrozí tím, že senát, ve kterém mají většinu, zákon nepodpoří. Proti se navíc staví i prezident Václav Klaus, který avizoval, že novelu DPH rozhodně nepodepíše.
Odbory proto zůstávají ve střehu a jsou připraveny stávku kdykoli znovu vyhlásit. Podle nich se totiž nová úpravu zdanění benefitů negativně dotkla prakticky všech skupin zaměstnanců a zaměstnavatelů. Jenže většina reálných dopadů, kvůli kterým odbory hrozí stávkou, zatím nenastala a nastat ani nemusí. V případě režijních jízdenek železničářů není jisté, že by se jejich cena musela zvýšit, jelikož ji stanovuje tarif ministerstva dopravy. Odboráři z pražského dopravního podniku zase mají kolektivní smlouvou garantovány benefity na další dva roky.
Oč vlastně jde?
Vzhledem k velké medializaci a politizaci stávky se mnohdy z debat a článků vytratila samotná podstata problému, tedy novela zákona o DPH. Tato norma nabyla účinnosti 1. ledna letošního roku a v oblasti základu daně, která se úzce dotýká zaměstnaneckých benefitů, zavedla jednu významnou změnu. Zatímco do loňského roku odváděl zaměstnavatel DPH z ceny, za kterou poskytoval benefity zaměstnanci, od roku 2010 musí zaměstnavatel odvádět DPH z ceny, která je u daného benefitu tzv. cenou obvyklou, tedy cenou tržní.
Novelu DPH vláda předložila poslancům už v polovině loňského roku a ta tak netvořila součást Janotova balíčku. Hlavním smyslem nové úpravy byla podle vlády harmonizace s legislativou EU, zavedení stejných pravidel pro všechny a zamezení zvýhodňování některých osob. Sazba DPH zdanění zaměstnaneckých benefitů se novelou zákona nijak nezměnila. V případě některých benefitů je rozdíl značný (režijní jízdenky), ve většině jiných případů je rozdíl zanedbatelný (obědy v závodní jídelně),
upřesnil Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády.
Zaměstnavatelé mají několik možností, jak na změny v oblasti benefitů zareagovat. Buď mohou vyšší DPH za zaměstnance sami zaplatit, avšak tím jim vznikne daňově neuznatelný náklad. Podnikatelé také mohou dodatečné DPH přenést na zaměstnance, kterým by tím však prodražily cenu benefitů. Nejasnosti ovšem panují kolem termínu „obvyklá cena“. Například pracovníci Českých drah (ČD) dostávali doposud režijní jízdenky za 200 Kč (a z této částky se odvádělo DPH), pokud by se však brala za cenu obvyklou cena roční jízdenky pro běžné cestující, činil by daňový základ pro DPH více než 20 000 korun. Čtěte také: ČD: Lepší služby na železnici nikdo jiný nenabídne.
Zdražení režijek pro zaměstnance nemusí nastat
Samotné České dráhy v současnosti nevědí, jak mají cenu obvyklou definovat, a proto jejich zaměstnancům (a rodinným příslušníkům) stále platí loňské režijní jízdenky. Cena režijek se podle Českých drah stanovuje na základě tarifu ministerstva dopravy, který kvůli nejasnostem kolem zákona o DPH zatím na letošní rok nevyšel. Zaměstnanci nemají na letošek nové jízdenky a jezdí na loňské až do chvíle, kdy bude vyhlášen prodej jízdenek na rok 2010. Doufáme, že se vše vyjasní během března,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.
Není tak vůbec jisté, zda nová úprava výpočtu DPH by režijní jízdenky skutečně zdražila. Režijky pobírají kromě zaměstnanců také jejich rodinní příslušníci. Celkový počet osob, které využívají režijní jízdenku, přesahuje 200 000, což je skoro sedmkrát více než počet zaměstnanců Českých drah. Ministerstvo financí v souvislosti s tím však vydalo stanovisko, ve kterém uvádí, že rodinní příslušníci nespadají pod definici osob spojených a tedy zaměstnavatel nemusí v těchto případech odvádět DPH z ceny obvyklé,
připomněla Jaroslava Hanková, daňová konzultantka ze společnosti APOGEO Accounting & Payroll.
Souhlasili byste se stávkou odborů kvůli zákonu o DPH?
Odbory však upozorňují, že nejde pouze o režijní jízdenky, nýbrž o desítky až stovky dalších zaměstnaneckých benefitů napříč prakticky všemi odvětvími. Mnoho zaměstnanců ani zaměstnavatelů si možná neuvědomuje, že DPH z ceny tržní je od ledna 2010 zatíženo závodní stravování, ubytování, ale i jakékoliv jiné plnění ve službách nebo ve zboží,
dodal Luboš Pomajbík, předseda Odborového svazu dopravy.
Stávkovat se ovšem chystali právě členové Odborového svazu dopravy. Nejhlasitěji se projevovali zaměstnanci Českých drah, jejichž režijní jízdenky může nový zákon postihnout. K nim se plánovali připojit také zaměstnanci veřejné dopravy. Jak však uvedly Hospodářské noviny, například zaměstnanci pražského dopravního podniku mají benefity zajištěny díky kolektivní smlouvy na další dva roky, a to nehledě na změnu způsobu výpočtu DPH.
Odboráři se chovají zcela zodpovědně a uvážlivě, pokud i v případě, že mají vlastní řešení, zúčastňují se solidárně společných akcí a výrazně podporují své kolegy. Navíc platnost každé kolektivní smlouvy má svůj časový rámec a co se podařilo sjednat a financovat nyní, nemusí být dohodnuto v budoucnu,
obhajuje důvody stávky pražských dopravců Luboš Pomajbík. Čtěte také: Pracovník nedorazil kvůli kolapsu dopravy? Dejte mu neplacené volno.
Podnikatelé: Změna ano, ale stávka není řešení
Za zrušení nové úpravy plateb DPH se postavily také některé podnikatelské asociace a vláda, které podpořily návrh odborů i na jednání tripartity na začátku únoru. Někteří zaměstnavatelé mají totiž kvůli novému způsobu výpočtu DPH obavy, že zvýšení nákladů je přinutí řadu významných benefitů zrušit. Ty jsou však povětšinou předmětem kolektivních smluv a jejich renegociace (v důsledku zrušení benefitů) bude znamenat zase tlak na růst mezd ze strany zaměstnanců,
vysvětlil Roman Prorok. Čtěte více: Jak na osekání zaměstnaneckých benefitů v krizi?
Přesto řada podnikatelů s návratem před rok 2010 nesouhlasí a najdou se i tací, kteří by zaměstnanecké benefity zrušili zcela. Naše Asociace benefity jako takové zcela odmítá, jelikož je považujeme za zcela nesystémovou záležitost. Prosazujeme rovné podmínky pro všechny občany České republiky a proto chceme zrušení benefitů jako jsou například stravenky apod., zároveň však místo toho prosazujeme plošné snížení daní, které by tak ztrátu benefitů systémově vyvážilo,
sdělil serveru Podnikatel.cz Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Takřka všem zaměstnavatelům však vadí způsob, jakým se odbory snažily svůj požadavek prosadit. Na jednání tripartity se totiž zúčastněné strany shodly, že situaci v oblasti zdanění benefitů je třeba změnit a odboráře v tom podpořila vláda i zaměstnavatelé. Zároveň se účastníci shodli, že by se vše mělo rychle legislativně vyřešit a zbytečně problém nemedializovat. Jenže už za necelé tři týdny vydaly odbory do médií zprávu, že chystají kvůli zákonu o DPH stávku.
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR nesouhlasí, aby při protestní odborové akci, která údajně není namířena proti zaměstnavatelům, byly brány milióny cestujících jako rukojmí,
komentoval Jan Wiesner, předseda Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR.
Odboráři se ale brání, že se s politiky snažili jednat, avšak nedostalo se jim pozitivní odezvy. K jednání jsme vyzvali kluby ODS v senátu i v poslanecké sněmovně, zatím bez pozitivní odezvy. Senátní klub TOP09 nám zaslal negativní stanovisko k návrhu zákona, k legislativní nouzi i ke společnému jednání před 16. schůzí senátu,
dodal serveru Podnikatel.cz Luboš Pomajbík. Hrozba stávky tak podle odborářů byla poslední možností, jak na problém upozornit. Čtěte také: Nevolali jsme po vyšších daních, vadilo nám ale jejich prudké snižování, říká šéf odborů.
Hrozba stávky stále existuje
Před třemi dny poslanecká sněmovna podpořila ve stavu legislativní nouze příslušnou úpravu zákona o DPH a odboráři na to zareagovali zrušením stávky. Jenže Damoklův meč v podobě stávky se nad politiky (a především cestujícími) vznáší stále. Senát, ve kterém má pravice většinu, totiž zřejmě zákon neschválí. Proti ústupku odborům se postavil v bilančním interview na televizi Nova také prezident Václav Klaus, podle kterého politici uvnitř odborů bojují proti státu, ne za zaměstnance.
Zůstává tak otázkou, zda se poslanecké sněmovně podaří veto senátu a prezidenta přehlasovat. Pokud by se situace nevyvíjela podle představ odborů, hrozba stávky, nebo dokonce stávek se může vrátit na pořad dne. Pokud zahájený legislativní proces bude nějak způsobem negativně ovlivněn či narušen, Koalice dopravních odborových svazů se sejde a bude na danou situaci reagovat. několikrát jsme veřejně deklarovali, že změnu zákona očekáváme v tomto volebním období,
podotkl na závěr Luboš Pomajbík. Čtěte také: Stávky odborů se zúčastnil takřka milion lidí