Měli plátci DPH rok na přípravu na kontrolní hlášení? Ne, jde o Babišův mýtus

9. 2. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Babiš rád tvoří texty o mýtech a pravdách. Sám je ale občas zaměňuje. Naposledy tím, že plátci DPH prý měli rok času na přípravu na kontrolní hlášení.[KOMENTÁŘ]

Podnikatelé měli rok na to, aby se připravili na kontrolní hlášení, tvrdí svorně poslední dobou představitelé ministerstva financí včetně ministra Andreje Babiše. Škoda, že nedoplňují, jak to měli podnikatelé udělat, když první předběžné informace k hlášení zveřejnila finanční správa v půlce května 2015 a formulář na testovacím serveru byl dokonce zprovozněn až na začátku prosince loňského roku.

Podnikatelé prý měli na přípravu rok

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Podnikatelé rok na přípravu na kontrolní hlášení neměli.

Že neměli podnikatelé dost času na přípravu na kontrolní hlášení, ministerstvo financí neustále odmítá. Naposledy se tak stalo před necelými dvěma týdny v pořadu České televize Máte slovo, kdy Andrej Babiš i jeho náměstkyně Alena Schillerová zopakovali, že zákon byl schválen již na konci roku 2014 a že podnikatelé tak měli rok na přípravu. Jde však jen o poloviční pravdu. Ano, novela, která hlášení zavedla, byla schválená již v roce 2014. Pravdou je i to, že platná byla od roku 2015, přičemž účinnost kontrolních hlášení byla posunuta na 1. ledna 2016. Jenže tato fakta ani zdaleka neznamenají, že podnikatelé měli rok na přípravu.

Jak už jsme, a nejen my, upozorňovali při schvalování novely, návrh (ani posléze schválený zákon) neobsahoval konkrétní informace, co všechno má kontrolní hlášení obsahovat. V zákoně je totiž pouze vágně řečeno: V kontrolním hlášení je plátce povinen uvést předepsané údaje potřebné pro správu daně. To, jaké jsou potřebné údaje, si určuje sama finanční správa. Jediné, co ze zákona bylo jasné, bylo kdy a jak hlášení podat a přísné automatické sankce za nesplnění povinností. Podnikatelé se tak maximálně mohli připravovat psychicky na to, až budou za drobné zpoždění při reakci na výzvu správce, že mají vše správně, dostávat pokutu 30 tisíc korun.

První předběžné informace, co má hlášení obsahovat, přišly v květnu

První konkrétnější informace pak finanční správa zveřejnila 12. května 2015, kdy se též na jejích stránkách objevil ukázkový vzorový formulář kontrolního hlášení. Teprve v těchto dokumentech se mohli podnikatelé dozvědět, co všechno bude finanční správa zřejmě chtít a v jaké struktuře. Důležité je však slovo “zřejmě”. Zveřejněný dokument se totiž nazýval “Předběžné informace k vyplnění kontrolního hlášení” a ještě před samotným textem bylo kapitálkami uvedeno “pouze pro informační účely. Zároveň na stránkách finanční správy vznikla podstránka věnující se kontrolnímu hlášení, kde se začaly informace ke kontrolnímu hlášení postupně rozšiřovat a aktualizovat.

K upgradu předběžných informací a vzorového formuláře došlo 17. července 2015, kdy finanční správa rovněž konečně zveřejnila Informace o příslušném formátu a struktuře kontrolního hlášení (.XML) a odpovídajícím XSD schématu. Teprve zveřejnění těchto informací znamenalo, že firmy mohly začít upravovat své interní systémy (v případě softwarových účetních firem i externí systémy) na strukturu kontrolního hlášení. Zároveň však finanční správa stále upozorňovala, že do okamžiku zveřejnění formuláře Kontrolního hlášení DPH v aplikaci EPO může v XML struktuře dojít ještě ke změnám a úpravám.

Testování bylo umožněno až od prosince

Hned v srpnu pak došlo k první aktualizaci XML struktury, a jak ukázaly následující měsíce, nešlo o aktualizaci poslední. Budiž ke cti finanční správy, že v listopadu začala plátce DPH o kontrolním hlášení aktivně informovat a statisíce z nich oslovila pomocí SMS, e-mailů či datových schránek. Nicméně teprve až na začátku prosince dala finanční správa k dispozici pro veřejnost na otestování formulář na testovacím serveru Daňového portálu. Komunikace byla šifrovaná pomocí samopodepsaného SSL certifikátu a uživatelům se tak zobrazovala upozornění na nedůvěryhodné připojení.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

V polovině prosince se pak předběžné informace změnily na “Pokyny k vyplnění kontrolního hlášení DPH” a pár dní na to se objevilo i instruktážní video. Na začátku letošního roku zveřejnila finanční správa formulář kontrolního hlášení v ostrém prostředí Daňového portálu a od února se již první kontrolní hlášení začínají podávat. Termín pro podání prvních hlášení vyprší 25. února. Dobrou zprávou pro podnikatele je, že vláda schválila návrh novely, která má sankční režim zmírnit. Ta však nabude účinnost nejdříve v červnu. Finanční správa nicméně ujistila, že do nabytí účinnosti novely bude postupovat benevolentně. Pokutu ve výši 1000 Kč za pozdní podání hlášení nebude udělovat vůbec a vyšší pokuty jen ve výjimečných případech.

Rok na přípravu neměli podnikatelé ani zdaleka

Ministerstvo financí rádo informuje v souvislosti s chystanými novinkami o různých faktech a mýtech, které se s nimi pojí, a kontrolní hlášení není výjimkou. Nutno ale poznamenat, že samo ministerstvo šíří jeden velký mýtus o tom, jak podnikatelé měli rok na přípravu na kontrolní hlášení. Jak totiž ukazuje výše uvedený přehled, na nachystání měli rozhodně méně času než tolikrát zmiňovaných 12 měsíců. Zda ho bylo dostačující množství, nechť rozhodnou jiní.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).