Pro české spotřebitele je při rozhodování co nakoupit důležitá spotřebitelská značka. To dokazuje i aktuální průzkum agentury STEM/MARK, jehož součástí bylo osm značek. Poslední z nich, značka Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR, byla registrována na jaře letošního roku.
Z osmi značek je jednoznačně nejdůvěryhodnější značka Klasa. Tuto značku zná téměř osmdesát procent respondentů a zhruba polovina z nich se touto značkou řídí při nákupu výrobků. Na dalších místech se ve znalosti výrobků umístily značky Czech Made (zná ji 29 % respondentů), Bio – produkt ekologického zemědělství (27 %) a Český výrobek (26 %). Nejnovější značku, a to Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou, zná pětina respondentů. Zbývající tři značky (Regionální potravina, Fairtrade, Ekologické zemědělství) zná méně než desetina populace. Dvanáct procent oslovených dokonce nezná žádnou ze zmiňovaných značek.
Z průzkumu vyplynulo, že naopak nákupní chování není zdaleka tak silné jako znalost značek. S výjimkou Klasy nepředstavuje ani jedna z osmi uvedených významný rozhodovací faktor. Téměř polovina respondentů se při rozhodování o nákupu neřídí ani jednou z nich.
Důvěryhodnost v české značky tedy není nijak vysoká. Přitom devadesát procent populace se domnívá, že označovat dobré výrobky spotřebitelskými značkami je správné a tři čtvrtiny z nich se přiklání k názoru, že tyto značky pomáhají zlepšovat kvalitu výrobků v českých obchodech. Jednoznačně mohou ovlivnit spotřebitelské chování. Téměř tři pětiny populace totiž při nákupu potravin dává přednost výrobkům označeným spotřebitelskou značkou (kvalita a původ).