Přispěji troškou do mlýna.
Nadávat na něco umí každý, ale pojďme si projít fakta z praxe a ty jsou následující:
A) zavedení EET
Toto budu demostrovat na jedné prodejně potravin (potažmo firmě s 10 prodejnami potravin).
Ale musíme začít tak o cca 3 roky nazpátek. Před cca 3 roky byla prodejna potravin donucena úřady (asi FU) si koupit nové pokladny (říkalo se tomu prý Fiskální pokladny). Cena pokladny byla cca 25 000 Kč (v případě 10 pokladen jste tam byli za 250 000 Kč) - majitel to zaplatili ze svého. Tímto to vše začalo.
Po cca 3 letech přijde na řadu zavedení EET, takže tyto "staré pokladny" za 250 000 Kč strčíte jako majitel do sklepa nebo do nějaké místnosti, protože jsou vám na nic. Jediné co vám zbude, jsou plné krabice kotoučků o průměru 80 mm. A v tomto případě už máte mímus 250 000 Kč.
Musíte zavést EET a lámete si hlavu, kolik vás to ale bude stát? Někteří znalci tvrdili, že se tzv. vlezete do 5 000 Kč za jedno pokladní místo. Pojďme si to spočítat, jak je to s pořízením vybavení. Jaké vybavení k tomu potřebujete, abyste splnili povinnost EET?
1. tzv. železo (PC nebo nějakou sestavu).
V případě PC potřebujete bednu s min. W10, jinak vám to nebude šlapat (cena cca 3 500 Kč s licencí W10, plus program Excel a k tomu ještě běžný monitor, za 3,5 hodně dobrý - pokud chcete dotykový tak se připravte na cenu za monitor 4 až 12 tis. Kč podle velikosti)
2. Software na EET se na trhu pohyboval od 500 Kč až po nesmyslné částky 250 000 Kč vč. měsíčních licencí 890 Kč a jiných podobných paušálů. Prodejna si koupila software za 1 000 Kč jednu licenci bez paušálu, aby ušetřila.
2. Paragonová tiskárna (ceny těchto tiskáren se pohybovaly od 1 500 Kč do 15 000 Kč, a to podle počtu předpokládaných vytisknutých účtenek v našem případě se jedná o 4 700 účtenek měsíčně tzn. že musíte koupit tiskárnu za min 4 až 6 tis. Kč při tomto počtu účtenek vydrží 11 až 13 let) Ty levné tiskárny za 1 500 Kč vám vydrží sotva 3 až 5 let a potom vám odejdou a budete nuceni pořídit nové.
3. Připojení na internet se pohybovalo a pohybuje v průměru od 125 Kč do 350 Kč měsíčně.
Výsledek:
PC za 3 500 Kč + program na EET za 1 000 Kč + paragonová tiskárna 4 000 Kč (pro začátek kotoučky vlastní). Tedy CELKEM 8 500 Kč
K tomu musíte připočítat další náklady na instalaci programu (2 hodiny po 450 Kč, školení prodavačky (2 hodiny 1 000 Kč), pořízení internetu 300 Kč tj. celkem 2 200 Kč.
Po sečtení těchto dvou položek jsme na 8 500 + 2 200 = 10 700 Kč
Z tohoto je jasně vidět, že těch 5 000 Kč na pořízení jednoho prodejního místa ANI NÁHODOU!!!
Pokud si koupíte druhou variantu, tak se dostanete s náklady na pořízení EET někde kolem 12 až 25 tis. Kč za jedno prodejní místo.
A to ještě není vše, protože tím to ještě nekončí.........
1x měsíčně musí někdo zajet na prodejnu a stáhnout soubor účtenek na Flasku (dá se to řešit i vzdáleným přístupem, ale ten už musíte zase zaplatit, pokud ho chcete mít legálně.
Tyto data si např. ekonom stáhne na svoje PC a musí je tzv. zkontrolovat a potom předat účetní k zaúčtování. V případě 10ti prodejen jsem kontroloval takto 47 000 účtenek skoro 4 hodiny (program (např. při aktualizaci slavných W10) nebo taky někdy pani pokladní občas něco chybně zadá a vy to musíte pravidelně kontrolovat, abyste měli stejná čísla z EET a v účetnictví. Jinak máte problém s FU.
Takže práce navíc pro pokladní, ekonoma a účetní a popř. ještě pracovníka IT, který řeší propojení EET s účetním programem. Takže paní pokladní chce přidat, ekonom a účetní to taky nebudou dělat zadarmo. Takže když každému přidáte 1 000 Kč měsíčně za zajištění EET, tak jste tam za 3 000 Kč a celkově už budete na 13 700 Kč.
Pro mě osobně je to:
1. Velké náklady a spousta starostí při zavedení EET
2. Velká administravní zátěž malých firem, podnikatelů a OSVČ
3. Velký finanční byznys softwarových firem a jim podobných za legální podpory státu
Podle mě by všichni, kdo zavedli EET, měli předložit takovýto ekonomický rozbor na FU a ten by měl toto vyhodnotit..........a takový jako 10 miliard sem a 7 miliard tam a že spousta podnikatelů si toto zavedení pochvaluje, tak to jsou keci..............
A to nás ještě čeká zavedení GDPR
B) zavedení GDPR od 5/2018
Udělal jsem si vlastní průzkum na trhu, jaká je situace a dospěl jsem k následujícím číslům:
Informace pro ty, kteří se rozhodli na zavedení GDPR si najmout odbornou firmu (bod 2).
Nejdříve se podíváme na současnou situaci v oblasti nabízených služeb na zavedení GDPR na trhu. Ceny nabízených služeb a produktů byly zjištěny na základě mých osobních požadavků od 6 společností a byly zprůměrovány. Tyto ceny služeb byly zjišťovány pro organizace a společnosti do 50 zaměstnanců.
Služba/produkt Počet dnů/počet kusů Cena v Kč Poznámka
Školení GDPR 1 1 900 doporučuji
Školení DPO 2 18 000
Analýza GAP 1 120 000 až 250 000 Dle rozsahu
Implementace GDPR 1 350 000 až 450 000 Dle rozsahu
Evidence smluv - Program na evidování smluv 1 48 000 Licence na 5 let
Právní servis - Program na sledování právní legislativy 1 45 000 Licence na 5 let
Manager datových schránek - Program na ovládání datových schránek 1 35 000 Licence na 3 roky
Najmutí externího pracovníka DPO 1 8 000 a výše Měsíční částka
Vlastní pracovník 1 3 000 a výše Měsíční navýšení mzdy vlastnímu pracovníkovi
Z tabulky je vidět, že pokud si najmete firmu na zavedení GDPR a zakoupíte si od ní programy zaměřené na GDPR, tak se jednorázové náklady na toto zavedení GDPR můžou pohybovat min. 600 000 Kč a výše.
Dále je nutné k tomu připočítat měsíční náklady na správu těchto dat, což může podle mého odhadu činit tak min. 3 000 Kč a výše za práci jednoho pracovníka.
Se zavedením a zabezpečením dat budou připadat do úvahy ještě další práce navíc a náklady tipu:
a) práce IT (cloudová úložiště, šifrování disků, výměna staršího software za novější, nákup externích disků na ukládání dat apod.)
b) práce právníka
c) práce ekonoma
d) práce finančníka
A to zavedení GDPR má prý stát podle ekonomů 5x až 15x více než zavedení EET.
Z mého rozboru to bude asi FAKT PRAVDA, že to tak BUDE!!!
Ať žije podpora malého a středního podnikání v ČR.
Přeji vám hezký příjemný den. Ať se vám daří.