MfD: Investice slábnou, firmy vyvážejí zisk

14. 8. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Letos či příští rok si cizí firmy podnikající v Česku více vyzvednou peněz ze zisku, než do Česka zpětně investují. Podle dnešní Mladé fronty Dnes to odhadují ekonomové. Jak řekl deníku analytik Raiffeisenbank Aleš Michl letos bude stále platit, že jedna koruna ze zisku odchází na dividendách a jedna koruna zůstává v ČR. V přepočtech jeho odhady rozkrývají skutečnost, že kolem 150 miliard si firmy vyvezou a jen 144 miliard zpětně v tuzemsku investují.

Jak připustil další z analytiků Jaromír Šindel ze Citibank, je možné že právě tento poměr se překoná už letos. Jak MfD upozorňuje, mnohé zahraniční firmy mají potíže s penězi kvůli finanční krizi v zahraničí. Podle deníku se hojí českými zisky. To může být případ bank jako Société Générale, jejíž Komerční banka je jednou z jejích tří nejziskovějších zahraničních poboček na světě. Ta letos posílá do francouzské centrály na dividendách 6,4 miliardy korun, píše dnešní Mladá fronta Dnes.

HN, PR: Agrární komora zvažuje regulace produkce mléka

Mléka se bude produkovat méně. Tvrdí to alespoň Agrární komora, podle níž současné výkupní ceny mléka nepokrývají náklady zemědělců na výrobu. Ceny klesly už začátkem srpna. Vše odstartovala největší tuzemská mlékárna Madeta, která stanovila výkupní cenu mléka pod hranicí osmi korun. Následovali ji další producenti. Píšou o tom Hospodářské noviny a Právo.

Vyjádření komory se podle deníků nezamlouvá antimonopolnímu úřadu. Z pohledu soutěžního práva není přípustné, aby Agrární komora vydávala jakákoliv cenová doporučení, popřípadě výzvy k omezení produkce, a to ani v situaci klesající výkupní ceny, uvedl pro Hospodářské noviny Robert Neruda z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten si přitom posvítil na samotné mlékárny. Šéf antimonopolního úřadu Martin Pecina například slíbil prošetření kroku Madety, která avizovala snížení cen přes média.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).