Microsites. Malé weby, které vás zviditelní víc než ty běžné

20. 5. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Vyzkoušejte microsites. Je to elegantní a jednoduché řešení ve chvíli, kdy se potřebujete rychle a jasně zviditelnit.

Upozornění na jeden konkrétní produkt v široké nabídce, budování značky, speciální marketingová akce, uspořádání události, soutěže nebo průzkumu. Pro tyto účely je možné využít microsite – miniaturní webovou stránku, která je malá svým rozsahem, ale o to větší má zásah. Je totiž specializovaná na jedno úzké téma, je jednoduchá a kreativní a díky tomu dokáže přesně cílit na zákazníka. Microsite je skvělou cílovou stránkou, kam může mířit placená reklama. Pokud směřujete placenou reklamu na mikrostránku, dosáhnete o 30 % větší konverze. Uživatelé totiž dostanou jen ty informace, které chtějí, a v kontextu, který očekávají, vysvětluje Martin Dlouhý, marketingový specialista společnosti AITOM Digital.

Psali jsme: Jak poznat, zda máte špatný web, a jak získat dobrý

Malé, ale přesně cílené stránky

Nejtypičtějším využitím microsites je úzká propagace produktů. Sáhněte tedy po tomto řešení v případě, že je potřeba podpořit něco, co by jinak na vašem hlavním webu mohlo lehce zapadnout. Stává se to v případě širší nabídky. Stejně tak může být microsite dobrým řešením v situacích, kdy je potřeba konkrétní produkt nějak výrazně odlišit, ale zvolená prezentace se takzvaně bije s firemním a webovým layoutem a vyžaduje odlišný přístup. Tématické a hravé kampaně mají velký vliv na prodejnost. Na hlavním webu ale často nemají dostatečný prostor. Nejlepší jsou microsites laděné do neformálního stylu a moderní prezentace. Poskytují dostatek prostoru pro grafické zpracování i způsoby ovládání. Pozor ale na celoflashové řešení, které by nemuselo dobře fungovat v mobilních zařízeních.

Možnost vyladit kampaň podle stylu vybrané cílové skupiny zákazníků oceňují třeba bankéři, kteří takto dokážou své produkty nabídnout i mladé generaci. Takové prezentace mají i velký virální potenciál. Microsites ale mohou naopak posloužit i ke snazšímu přiblížení e-commerce a online služeb starší generaci. Můžete je jednoduše využít k zacílení na jakoukoli skupinu. Připravovali jsme například tři microsite stránky pro značky ponožek Boma, VoXX a Lonka. Primárním účelem bylo dát těmto značkám důstojné místo pro prezentaci, jelikož výrobce těchto ponožek má už starší e-shop Fuski.cz, kde taková prezentace produktů není prakticky možná, přibližuje možnosti využití Martin Dlouhý. Samotné názvy značek mají v organickém vyhledávání poměrně velkou hledanost, což byl podle něj další faktor pro tvorbu microsite. Tyto stránky tak proto velmi prospěly samotnému brandu značky.

A jaké byly konkrétní výsledky? Z microsite VoXX.cz přišlo za měsíc na hlavní web Fuski.cz 1470 návštěv, Boma.cz zaznamenala 958 návštěv a Lonka.cz celkem 109 návštěv. Za měsíc přišlo na e-shop Fuski.cz celkem 3079 návštěv a z toho 2537 bylo skrze uvedené microsites. Pořízení microsites samozřejmě něco stojí, ale při takových výsledcích se investice brzy vrátí. Pokud byste se rozhodli pro propagaci svého webu skrz PPC kampaň na Seznamu a Googlu, tak vás v průměru přijde jedna návštěva na 6 korun. Stejný počet zákazníků pro naše tři microsite by vás stál až 15000 korun měsíčně. Za čtyři měsíce se vám náklady do webů vrátí a jako bonus máte unikátní prezentaci svého produktu či služby, která má navíc pozitivní vliv na vyhledávače, vypočítává v případové studii Martin Dlouhý z AITOM Digital.

Chystáte speciální akci u příležitosti právě probíhajícího mistrovství světa v ledním hokeji nebo se chystáte podpořit své podnikatelské aktivity při jiné příležitosti? I pak je microsite ideálním řešením, protože se může zcela odlišovat od vaší hlavní prezentace a nebude nijak narušovat zaběhnuté pořádky vašeho webu. Tvorba microsite je ve srovnání s mnohem košatějším klasickým webem poměrně rychlá, takže se skrze ni dá téměř okamžitě reagovat na aktuální situaci.

Microsites mohou působit jako doplňky hlavní prezentace, ale stejně dobře fungují zcela samostatně pro menší prezentace. Typicky se to týká třeba živnostníků nebo malých firem, pro které by byl klasický web zbytečný. Jednoduchá a přehledná webová prezentace je vždy lepší. Příchozí totiž okamžitě ví, co je prezentováno a za jakým účelem.

Microsites jsou úspěšnější ve vyhledávání

Díky úzké tématické specializaci i všeříkající doméně je velkým přínosem využití microsites to, že mají vliv na SEO a snadněji se dostávají na přední příčky vyhledávačů. Microsite je primárně zaměřena na zlepšení pozic vybraných produktů v přirozeném vyhledávání. Vhodně nastavená microsite vám zvýší návštěvnost a s ní přivede také nové a relevantní zákazníky, říká Martin Dlouhý, ale zároveň upozorňuje, že to nemusí být pravidlem. Pořadí stránky ve výsledcích vyhledávání totiž samozřejmě ovlivňuje celá řada dalších faktorů jako je podoba zpětných odkazů, meta tagy a mnohé další.

Je ale potřeba upozornit na to, že microsites neslouží pro znásobení počtu webových stránek, které prezentují vaši práci. Musí být skutečně cíleny na konkrétní produkt nebo službu a nabízet něco nového, ne jen papouškovat řečené. Lidé i vyhledávače by totiž vaši fintu rychle prohlédli. A navíc by se tímto přístupem zcela ztratil původní smysl microsite prezentace. Ta je totiž cílená na jeden konkrétní produkt proto, aby návštěvník stránky mohl věnovat svoji pozornost jen jemu a nebyl rozptylován dalšími informacemi, kterých na běžných webech bývá až příliš. Proto se microsites často používají i k přímému prodeji několika vybraných výrobků.

Připomeňte si: Přiveďte na svůj web více zákazníků. Tady je návod, jak volit klíčová slova

Pro zákazníka, který klikne na PPC reklamu, je ideální, aby se dostal přímo do prostředí, kde mu bude nabídnut produkt, který ho v reklamě zaujal. Nechce ztrácet čas hledáním dalších informací a nechce se ztrácet. Pokud by tedy microsite byla nerelevantní a komplikovaná, odejde z ní. Microsites prostě mají svá pravidla a jen dobře zpracované mohou mít několikanásobně vyšší návštěvnost a vliv na zpočátku zmíněný růst konverze, než jaké by dosáhly stejné informace umístěné na hlavním webu. Výhodou microsites je to, že nahrazují bannery a další formy internetové reklamy, které lidi často obtěžují. Na druhou stranu na ně mohou PPC reklamy směřovat a navádět zákazníky na samotný e-shop nebo web.

Je také vhodné vytvářet mikrostránky s konkrétním označením firmy. Anonymní prezentace mohou být zavádějící a nové zákazníky nakonec nepřivedou. Využijte naopak toho, že o sobě dáte vědět i jiným způsobem a lidem se jméno vaší firmy bude více vrývat do paměti. A jak zjistit, že microsite zapadne do vaší firemní strategie? Pokud máte značku nebo produkt, který je dostatečně vyhledávaný na internetu a ve vaší webové prezentaci se ztrácí, tak si rozhodně zaslouží svojí microsite stránku, říká marketingový specialista společnosti AITOM Digital. To, jestli je konkrétní produkt nebo služba hodně vyhledávaná, si můžete ověřit například pomocí nástroje Collabim. Návratnost investice je možné částečně predikovat pomocí pečlivých analýz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).