Mimosoudní řešení sporů při ČOI? Podnikatel neodpoví, dostane vysokou pokutu

18. 7. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Mimosoudní řešení sporů spotřebitelů při ČOI funguje od února letošního roku. Podnikatelé mají povinnost reagovat na výzvu inspekce.

Podnikatelé riskují vysokou pokutu. Jestliže nebudou reagovat do 15 dnů na výzvu v rámci mimosoudního řešení sporů od České obchodní inspekce (ČOI), vystavují se pokutě až jednoho milionu korun.

Od května navíc platí povinnost informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení sporů (ADR). Podle ČOIky ale spousta e-shopů toto nařízení ignoruje. Přitom i v tomto případě se vystavují pokutě ve výši 1 000 000 korun.

Máte e-shop? Upravte si podmínky či reklamační řád

Konkrétně podle § 14 zákona o ochraně spotřebitele musí podnikatel zákazníka informovat jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ nabízeného, prodávaného, poskytovaného nebo zprostředkovaného výrobku nebo služby věcně příslušný.

Informace musí zahrnovat též internetovou adresu tohoto subjektu. Jestliže prodávající provozuje internetové stránky, uvede tyto informace i na těchto internetových stránkách. Pokud smlouva uzavřená mezi prodávajícím a spotřebitelem odkazuje na obchodní podmínky, uvede informace podle věty první a druhé rovněž v těchto obchodních podmínkách.

Prodávající může použít například formulaci, kterou doporučuje ČOI:

V případě, že dojde mezi námi a spotřebitelem ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může spotřebitel podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je:

Česká obchodní inspekce
Ústřední inspektorát – oddělení ADR
Štěpánská 15
120 00 Praha 2
Email:adr@coi.cz
Web: adr.coi.cz"

Pokud prodávající provozuje internetové stránky, je třeba informaci o subjektu mimosoudního řešení sporů zveřejnit také na těchto stránkách. Stejně tak, využívá-li prodávající standardizované obchodní podmínky, je povinen informaci o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů uvést také zde, upřesňuje ČOI.

Čtěte také: Vstupuje do praxe ADR. Vaše spory se zákazníky bude řešit ČOIka

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

ADR je u spotřebitelů velmi oblíbené, za 5 měsíců už přes tisícovka žádostí

Za prvních 5 měsíců od platnosti ADR eviduje Česká obchodní inspekce 1269 žádostí o zahájení mimosoudního řešení sporů. Z toho 187 bylo úspěšně ukončeno dohodou obou stran. 217 ukončeno uplynutím lhůty (tedy k dohodě strany nedospěly). Odmítnuto z naší strany bylo 169 žádostí, doplnil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Důvody odmítnutí byly nejčastěji tyto:

  • Navrhovatel nebyl spotřebitel.
  • ČOI nebyla věcně příslušným subjektem pro mimosoudní řešení spotřebitelského sporu.
  • Návrh byl podán po uplynutí lhůty 1 roku od uplatnění práva u prodávajícího poprvé.
  • Návrh nebyl podepsán, přestože byl spotřebitel požádán o podepsání návrhu.
  • Návrh nebyl doplněn, přestože byl spotřebitel vyzván k doplnění návrhu a dodání podkladů, které dokazují jeho tvrzení.
  • Návrh byl zjevně bezdůvodný.
  • Ve sporu již rozhodoval soud.

Nejčastěji se žádosti o zahájení mimosoudního řešení sporů týkají neuznané reklamace spotřebního zboží, problémů v e-commerci, sporů ze služeb (smlouvy o dílo, cestovní smlouvy, pojišťovnictví).

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).