S návrhem rekordního nárůstu přichází ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) navzdory odporu podnikatelů, podle kterých ohrozí další výrazné zvýšení minimální mzdy tuzemské hospodářství a konkurenceschopnost podniků.
Čtěte také: Minimální a zaručená mzda v roce 2017 výrazně vzroste. Máme srovnání
Jak se má zvýšit minimální a zaručená mzda
Přestože se na květnové tripartitě zástupci podnikatelů, zaměstnanců a vlády neshodli na další valorizaci minimální mzdy, MPSV poslalo před několika dny do připomínkového řízení návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí. Podle něj by měla od roku 2018 opět vzrůst minimální mzda, a to o celých 1200 Kč na 12 200 Kč. U hodinové sazby to znamená nárůst z 66 Kč na 73,20 Kč. Jednalo by se tak o nejvyšší meziroční nárůst v české historii.
Naposledy vzrostla minimální mzda na počátku letošního roku na 11 000 Kč. Stávající návrh na zvýšení minimální mzdy je již čtvrtým v řadě, se kterým vláda přichází. V programovém prohlášení vlády se totiž zavázala, že bude minimální mzdu zvyšovat, a to až na úroveň 40 % průměrné mzdy, pokud to ekonomické a sociální souvislosti dovolí. S prvním zvýšením tak přišla od začátku roku 2015, kdy minimální mzda vzrostla z 8500 korun na 9200 korun.
Období od | Výše minimální mzdy v Kč za měsíc |
---|---|
1991 únor | 2000 |
1992 leden | 2200 |
1996 leden | 2500 |
1998 leden | 2650 |
1999 leden | 3250 |
1999 červenec | 3600 |
2000 leden | 4000 |
2000 červenec | 4500 |
2001 leden | 5000 |
2002 leden | 5700 |
2003 leden | 6200 |
2004 leden | 6700 |
2005 leden | 7185 |
2006 leden | 7570 |
2006 červenec | 7955 |
2007 leden | 8000 |
2013 srpen | 8500 |
2015 leden | 9200 |
2016 leden | 9900 |
2017 leden | 11 000 |
2018 leden | 12 200 (návrh) |
Jak upozornilo MPSV v důvodové zprávě, v roce 2006 činil podíl minimální a průměrné mzdy 39,7 %. Po stagnaci minimální mzdy v letech 2007 až 2012 došlo k poklesu tohoto podílu o 7,8 procentního bodu na 31,9 %. S postupným zvyšováním minimální mzdy v letech 2013, 2015 a 2016 tento podíl narůstal a v loňském roce dosáhl úrovně 35,9 %. Podle současné prognózy vývoje průměrné mzdy by mohlo dojít k jeho zvýšení na 38,2 % v roce 2017,
doplnili autoři v důvodové zprávě. Pokud návrh MPSV projde, měl by podíl hrubé minimální a průměrné mzdy činit v roce 2018 celkem 40,5 %.
Ruku v ruce s minimální mzdou má narůst i mzda zaručená. Nejnižší úrovně zaručené mzdy pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin jsou odstupňovány podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávaných prací, zařazených do 8 skupin. Podrobněji k zařazení do jednotlivých skupin v příloze nařízení vlády o minimální a zaručené mzdě.
Skupina prací | Hodinová zaručená mzda 2018 (návrh) | Hodinová zaručená mzda 2017 | Měsíční zaručená mzda 2018 (návrh) | Měsíční zaručená mzda 2017 |
---|---|---|---|---|
1 | 73,20 Kč | 66,00 Kč | 12 200 Kč | 11 000 Kč |
2 | 80,80 Kč | 72,90 Kč | 13 500 Kč | 12 200 Kč |
3 | 89,20 Kč | 80,50 Kč | 14 900 Kč | 13 400 Kč |
4 | 98,50 Kč | 88,80 Kč | 16 400 Kč | 14 800 Kč |
5 | 108,80 Kč | 98,10 Kč | 18 100 Kč | 16 400 Kč |
6 | 120,10 Kč | 108.30 Kč | 20 000 Kč | 18 100 Kč |
7 | 132,60 Kč | 119,60 Kč | 22 100 Kč | 19 900 Kč |
8 | 146,40 Kč | 132,00 Kč | 24 400 Kč | 22 000 Kč |
Podnikatelé upozorňují na neblahé dopady skokového navyšování
Nejvyšší meziroční zvýšení minimální mzdy se ale nezamlouvá podnikatelům. Jak upozorňuje Hospodářská komora ČR, vysoké tempo zvyšování minimální mzdy ohrožuje tuzemské hospodářství, jelikož umělý tlak na růst mezd prostřednictvím minimální mzdy neodpovídá přirozenému růstu mezd v českém hospodářství. Skokové zvyšování minimální mzdy zaměstnavatelům škodí hned několikrát. Jednak jim znemožňuje přípravu podnikatelských plánů, ale také samozřejmě zdražuje cenu práce, která podléhá jedné z nejvyšších odvodových zátěží v zemích OECD,
vysvětlil prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.
Pokud by minimální mzda vzrostla z dnešních 11 tisíc korun rovnou na 12 200 korun, celkové mzdové náklady na jednoho jediného zaměstnance pobírajícího nejnižší možný výdělek by totiž vzrostly o více než 19 tisíc korun ročně.
Jak zase upozornil Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO), další zvýšení minimální mzdy může zničit stovky venkovských prodejen s potravinami. Zvyšování mzdy totiž škodí zkráceným pracovních úvazkům, které mají v mnoha případech právě zaměstnanci malých venkovských obchodů. Zaměstnanci, kteří pracují na zkrácený pracovní úvazek, si totiž musí doplácet ze svého zdravotní pojištění až do výše minimálního vyměřovacího základu zdravotní pojištění.
Silný tlak na skokové zvyšování minimální mzdy v krátkém časovém horizontu je jednoznačně jedním z klíčových důvodů uzavírání malých venkovských prodejen. Jde o důvod mnohem závažnější než často skloňované EET,
tvrdí Juračka, podle kterého pouze za rok 2016 zaniklo v České republice 396 prodejen s potravinami a smíšeným zbožím o velikosti do 50 m², což je o 46 prodejen více než v roce 2015.