Přestože spotřeba piva v Česku klesá a sami Češi se přesouvají se zlatavým mokem z hospod a restaurací do svých domovů, zůstáváme stále pivní velmocí. Na tuzemském trhu se navíc začíná dařit novému segmentu – restauračním pivovarům a minipivovarům. V posledních letech jich přibývá okolo dvaceti ročně a jak tvrdí odborníci, jejich počet ještě několik let poroste. Na založení minipivovaru totiž nemusíte mít za sebou léta praxe v pivovarnickém byznyse a stačí mít dostatečný vstupní kapitál.
Minipivovarům se daří více než dobře
Zatímco velké pivovary hlásí pokles domácí poptávky a hledají nové trhy pro svůj odbyt, minipivovary, tedy pivovary s výstavem do 10 tisíc hl piva za rok, si na nezájem českých zákazníků nestěžují. Dobře vedené minipivovary skončily vloni v plusu a dále tak mohly investovat do dalšího rozvoje. Do pivovaru a restaurace U Fleků si stále nachází cestu dostatek zákazníků. Vzhledem k popularitě tohoto podniku nepozorujeme větší změny, rok 2012 i dosavadní část roku 2013 jsou naprosto srovnatelné s roky předchozími,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Martin Plesný z Pivovaru U Fleků. Rok 2012 byl dobrý, naše dva pivovary mají své zákazníky a Břevnovský pivovar postupně zvyšuje prodej. V roce 2013 se nám daří získavat pro Břevnovský pivovar nové zákazníky, navázali jsme kontakt i s velkoobchodem, takže naše pivo je možno najít i v Brně nebo v Opavě,
připojil se Václav Potěšil ze společnosti PIVO Praha, která provozuje Pivovarský dům a Břevnovský klášterní pivovar svatého Vojtěcha.
Že se minipivovarům daří, dokládá i neustále se zvyšující jejich počet. Každý rok jich vzniká dvacet nových a aktuálně jich v Česku působí přes 180. Nejvíce se jich nachází ve Středočeském kraji, v Praze a Jihomoravském kraji. Odborníci navíc tvrdí, že na trhu existuje místo ještě pro další pivovary. Trh s pivem je v Česku totálně nasycen již asi 30 let. Pro minipivovary však je místo pořád a brzy dosáhnou počtu 250. Optimum je podle mne mezi 250 až 300 minipivovary,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů.
Čtěte také: Minipivovar může být koníčkem i úspěšným byznysem
První minipivovar stál U Fleků
Minipivovary zažívají boom sice až v posledních několika letech, jejich novodobá historie však sahá až do roku 1990. Tehdy na trhu působil jediný minipivovar, konkrétně šlo o pražský minipivovar U Fleků. Už v devadesátých letech přibývaly další minipivovary a velký rozmach pak nastal po roce 2004, kdy se nové pivovary začaly rojit jako houby po dešti. Navzdory tomu, že množství minipivovarů se zvyšuje o dvacet ročně, na celkovém pivním trhu se podílí pouze v nepatrném množství. Celkově totiž zaujímají asi 1 % trhu.
Chcete minipivovar? Připravte si 20 milionů korun
Minipivovary slaví úspěch především díky pestrosti a kvalitě piva. Oproti velkým pivovarům zachovávají tradiční postupy výroby a pivo prodávají vesměs nepasterizované, jelikož jde rychle na odbyt a zpravidla se neprodává do maloobchodní sítě. Minipivovarům též nahrává systém zdanění. Základní sazba spotřební daně z piva totiž dělá 32 korun/hl za každé celé hmotnostní procento extraktu původní mladiny. Pro malé nezávislé pivovary existují nižší sazby, které se odvíjí od ročního množství výroby. Pro minipivovary činí 16 korun/hl.
Čtěte také: Pokud zakládáte restauraci, dávejte si pozor na půjčky. Radí profesionálové
Množství minipivovarů narůstá i kvůli tomu, že pro jejich založení stačí mít „jen“ dostatečné množství peněz a majitelé nemusí být odborníci se zkušenostmi z pivovarnického byznysu. Řadu minipivovarů, které nově vznikají, zakládají laici, jenž mají s pivem společné pouze to, že ho rádi pijí. V každém případě by však majitel měl spolupracovat se zkušeným odborníkem, protože technologie výroby piva má své zákonitosti, které se nedají obejít ani rychle naučit,
vysvětlil Martin Plesný z Pivovaru U Fleků.
Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz
Co se týče velikosti počáteční investice, odvíjí se od několika faktorů. Záleží, zda podnikatel vlastní vhodné nemovitosti, nebo zda je bude teprve pořizovat. Dále hraje roli velikost minipivovaru, přidružené restaurace a vůbec rozsah celého byznysu. Kdo se rozhodne založit minipivovar, měl by mít k dispozici minimálně několik desítek milionů korun. Jak uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů, minimální investice do ekonomicky smysluplného minipivovaru činí 5 milionů korun. Do restaurace je potřeba další 2 miliony korun a úpravy budov a prostor pro minipivovar můžou činit 3 miliony korun. Minipivovar na „zelené louce“ může vyjít až na dvakrát tolik. Dále musí podnikatel počítat s náklady na pořízení surovin, spotřebu vody, plynu, elektřiny, které nejsou zanedbatelné.
Zprovoznění minipivovaru navíc nejde ze dne na den a trvá mnoho měsíců až několik let. Vše závisí na stavu budovy, ve které má být minipivovar umístěn, stejně jako na schopnosti sehnat odpovídající technické zařízení. Od podpisu smlouvy do první várky piva vše trvá minimálně 6 měsíců, samozřejmě v závislosti na stavebních úpravách. Nám to na Břevnově trvalo přes rok, jelikož objekt je památkově chráněný a byl ve stavební uzávěře,
vysvětlil na závěr Václav Potěšil ze společnosti PIVO Praha.