Komunikovat se státními úřady elektronickou formou nejpozději začátkem roku 2025 je deklarováno takzvanou digitální ústavou. V případě agend ministerstva dopravy se při vyřizování jedná například o kroky, jako je ztotožnění osoby, vyplnění žádosti, doložení potřebných dokladů k ní, uhrazení správního poplatku a převzetí požadovaného dokladu nebo potvrzení. Ty obvykle představují dvě návštěvy úřadu a postupně je tak v plánu je digitalizovat.
Co se dozvíte v článku
Snadné zjištění majitelů vozidla
Na Portálu občana jsou nově nyní k dispozici záznamy z Registru silničních vozidel a na jednom místě tak jsou k dispozici informace o aktuálně i historicky vlastněných nebo provozovaných vozidlech. V Portálu občana nyní nově majitelé a provozovatelé aut v ČR najdou údaje, které by jinak hledali na zadních stranách jednotlivých velkých techničáků a jsou dostupné v registru vozidel. Do palety elektronických služeb se tak přidává další nabídka, které předcházelo třeba e-podání žádosti o výměnu řidičáku,
dodává v tiskové zprávě ministr dopravy Karel Havlíček.
Lidé tak díky této službě okamžitě získají informaci o době vlastnictví nebo provozování daného vozidla, což jim může pomoci jako důkazní materiál například při sporech s pojišťovnou. Vyplatí se to také v případech, kdy si chcete ověřit, jestli byl dokončen proces převodu vozidla na jiného majitele. Navíc jsou zde k dispozici i desítky dalších údajů z registru vozidel, jako je například typ vozidla, objem motoru nebo povolené hmotnosti vozidla, a to vždy pouze za období, ve kterém občan daný vůz provozoval nebo vlastnil.
Další novinky
Tato služba není jediným digitalizačním projektem ministerstva dopravy. Patří mezi něj například možnost prostřednictvím Portálu občana a pomocí datové schránky plně elektronicky požádat o nový řidičský průkaz v případě vypršení platnosti. Toto takzvané e-podání je možné od 1. července letošního roku. Navíc při fyzických návštěvách úřadu není nutné při žádosti o řidičský průkaz dokládat papírovou fotografii, ale je použita už digitalizovaná fotografie, případně je žadatel vyfocen na místě. Další změnou je, že pokud žadatel o nový řidičský průkaz chce vyřešit tuto situaci osobně, stačí mu dostavit se na kterýkoli úřad obce s rozšířenou působností, a ne pouze v okruhu svého trvalého bydliště, jako to bývalo dříve. Také je skrze Portál občana zjistitelný stav bodového konta a majitelé vozidel vlastnící datovou schránku jsou automaticky informováni o končící platnosti pravidelné technické prohlídky.
Psali jsme: Ojetiny rychle mizí z trhu. Na nové auto z fabriky se totiž bude čekat až 1 rok
Jak se k informacím dostat?
Tato funkce je dostupná na Portálu občana, který je určen ke komunikaci se státní správou. Můžete si v něm například založit datovou schránku, požádat o výpis z rejstříku trestů, podívat se na informace z katastru nemovitostí nebo si zde vyřídit živnostenské oprávnění. Do něj je možné přihlásit se přes datovou schránku (tu pro fyzické osoby má podle dat ministerstva dopravy přes 300 tisíc uživatelů) nebo prostřednictvím eIdentity, která má být přejmenována na Identitaobcana.cz.
Jak jsme již psali, k přihlášení do eIdentity můžete využít tři identifikační prostředky od státu:
- Občanský průkaz s aktivovaným kontaktním elektronickým čipem vydaným po 1. 7. 2018
- NIA ID – státem zdarma poskytovaný identifikační prostředek založený na kombinaci jména, hesla a SMS kódu (dříve označovaný jako uživatelský účet, OTP či UPS)
- Mobilní klíč eGovermentu – státem zdarma poskytovaný identifikační prostředek, který představuje využití přihlašování bez potřeby zadávání dalších ověřovacích kódů
Mezi další soukromoprávní kvalifikované poskytovatele v současné době vystavující identifikační prostředky patří například čipová karta Starcos společnosti První certifikační autorita a.s., MojeID a bankovní identita poskytovaná několika tuzemskými bankami.
Kontrola najetých kilometrů
Mezi další novinku patří možnost online zjistit stav najetých kilometrů vozidla. Stačí zadat VIN na webové stránce Kontrolatachometru.cz a poté se zde zobrazí informace o stavech počítadla ujeté vzdálenosti vozidla (tachometru). „Aplikace zobrazuje hodnoty zjištěné na počítadle ujeté vzdálenosti vozidla při technických prohlídkách vozidla na stanicích technické kontroly a stanicích měření emisí a nemusí odrážet skutečný (aktuální) celkový stav ujetých kilometrů vozidla,“ upozorňují zde.
Co dalšího se chystá?
Ministerstvo dopravy aktuálně ještě v tomto roce chystá ke spuštění elektronické podání žádostí o vydání nebo výměnu jakéhokoliv průkazu způsobilosti vůdce malého a rekreačního plavidla (v případě ztráty, odcizení, poškození atd.) a identifikaci a autentizaci žadatelů pomocí propojení s Národním identifikačním bodem (NIA) a bankovní identity. Dále napojí informační systém námořní plavba ISNP na agendové systémy ministerstva vnitra. A to za účelem stahování fotografií a podpisů žadatelů pro vydání průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty.