Ministerstvo si pochvaluje. Registry šlapou

9. 12. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Ministerstvo vnitra před časem spustilo pilotní provoz Základních registrů veřejné správy. Momentálně je v plném proudu a testování systému před jeho ostrým spuštěním pode ministerstva dokazuje, že stěžejní projekt českého eGovernmentu je po technické stránce připraven.

Ministerstvo vnitra před časem spustilo pilotní provoz Základních registrů veřejné správy. Momentálně je v plném proudu a testování systému před jeho ostrým spuštěním pode ministerstva dokazuje, že stěžejní projekt českého eGovernmentu je po technické stránce připraven.

Aktuálně finišuje proces ohlašování agend, které musejí ústřední správní orgány ze zákona nahlásit. To by mělo výrazně zrychlit veškeré úřední procesy. Občanům odpadne povinnost stále dokola dokazovat na úřadech už jednou předložené dokumenty. Díky registrům bude rovněž jasně doložené, jaké činnosti konkrétní úřad či úředník vykonává. Občan bude poprvé v historii vědět, která data o něm stát vede a kdo je má na starosti. Lidé tak dostanou do ruky úžasný bič na veřejnou správu. Budeme vědět, jak je která agenda na konkrétních úřadech využívána, a na základě toho budeme moci předkládat vládě návrhy na optimalizaci veřejné správy, uvedl k funkcím Základních registrů ředitel odboru veřejné správy Ministerstva vnitra Robert Ledvinka na konferenci eGovernment 2011. Čtěte také: Čeká nás elektronická komunikace a nové základní registry

Podle ministerstva vnitra budou Základní registry nástrojem, který bude jediným zdrojem validních a nezpochybnitelných údajů veřejné správy. Uvádí, že zmizí etapa získávání a ověřování dat a velmi razantně se tak zrychlí úřední procesy. Registry se mají stát zásadním strategickým nástrojem pro optimalizaci veřejné správy a snížení byrokratické zátěže.

O co se tedy jedná? Zásadním prvkem v systému registrů je takzvaný referenční údaj. Jde o údaj, který bude přebírán ze systému Základních registrů. V příslušných agendách se bude využívat jako údaj zaručený, platný a aktuální, bez nutnosti jeho dalšího ověření. Úřady budou povinny využívat právě data z těchto Základních registrů a nikoli je stále dokola vyžadovat po občanovi. Při jakékoliv změně adresy nebo jména bude pod heslem „obíhat mají data, ne občan“ stačit jedna změna v registru. Čtěte také: Až dokončíme registry, změní se veřejná správa

Základní registry budou celkem čtyři:

  • Registr obyvatel – ROB (obsahující základní údaje o občanech a cizincích s povolením k pobytu, mezi tyto údaje patří: jméno a příjmení, datum a místo narození a úmrtí a státní občanství)
  • Registr práv a povinností – RPP (obsahující referenční údaje o působnosti orgánů veřejné moci, mj. oprávnění k přístupu do k jednotlivým údajům, informace o změnách provedených v těchto údajích apod. Slouží jako garance bezpečné správy dat občanů a subjektů vedených v jednotlivých registrech
  • Registr osob – ROS (obsahující údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách, orgánech veřejné moci i o nekomerčních subjektech, jako jsou občanská sdružení a církve)
  • Registr územní identifikace, adres a nemovitostí – RUIAN (spravující údaje o základních územních a správních prvcích).

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).