Svoji datovou schránku zprovoznilo Ministerstvo vnitra ČR 1. září 2009. Komunikace s tímto veřejným orgánem tak bude pro stávající uživatele jednodušší. Současně běží přechodné období, které potrvá až do 1. listopadu 2009.
Povinnost založit si datovou schránku ukládá zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované verzi dokumentů. Zřídit si ji musí každý orgán veřejné moci a právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku. Pokud to nestihnou do 1. listopadu 2009, bude jim schránka vytvořena automaticky.
Díky datovým schránkám a základním registrům bude každý vědět, jak se nakládá s jeho osobními údaji. Každý totiž dostane do své datové schránky informaci o tom, kdo, kdy a proč se na jeho údaje díval. Jedná se tedy o nejlepší způsob kontroly,
vysvětluje výhody schránek náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček.
Od 1. ledna 2010 se také může změnit způsob komunikace mezi právnickými a fyzickými osobami, které si prostřednictvím datových schránek budou moci zasílat například faktury. Od 1. července 2010 pak bude možné ukládat do schránky libovolné dokumenty. Čtěte více: Datové schránky podruhé. Kam s doručenými datovými zprávami?