Ministr Žák vytáčí dopravce, chce opět prosazovat úpravu mýtných sazeb

26. 7. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Ministr Zdeněk Žák oprašuje svůj starý plán na úpravu mýtných sazeb podle denních hodin. Pro profesionální dopravce je ale takový nepřijatelný návrh. Víme proč.

Nový ministr dopravy Zdeněk Žák by chtěl dát větší řád provozu na českých dálnicích. Respektive by rád dal větší prostor osobní dopravě na úkor nákladní. Na ministerstvu dopravy proto pracují na plánu zvýšení mýtné sazby pro nákladní automobily v době dopravních špiček. Nižší mýto by pak mělo být v noci a obecně mimo špičky. Ve špičce bude použití dálnice drahé, neboť v té době ji nejvíce potřebují řidiči osobních aut. Změna nahraje dopravcům, kteří se jí při plánování svých cest snáze přizpůsobí. Tranzitní doprava je ale o poznání méně pružná, špičkám se nevyhne, a zaplatí tak na mýtném více. Stane se tak, aniž bychom porušili rovné podmínky na trhu, prohlašuje ministr Zdeněk Žák. A není to poprvé. Stejný plán, který by měl do státní kasy přivést z výběru mýtného více peněz, prosazoval i v době, kdy na resortu působil ještě jako náměstek.

Zjednodušeně řečeno, ve dne by mýto zdražilo, aby kamiony uvolnily cestu osobním automobilům a obsadily dálnice v noci. Mimo špičky a hlavně v noci by se naopak mýtné bylo levnější. Tento nápad, který už na ministerstvu dopravy několikrát narazil, se nezamlouvá dopravcům. Nápad pana ministra je dalším pokusem o vjezd do slepé uličky s názvem regulace pomocí mýtných sazeb. Pan ministr se prezentuje jako odborník na dopravu, ale zdá se, že především na železniční. Přesouvání nákladní silniční dopravy na noční hodiny je totiž v naprostém rozporu s evropskými sociálními předpisy i zákoníkem práce. Tato myšlenka jistě také nepotěší odborové svazy, pro které je práce v nočních hodinách mimořádně silným tématem, říká Martin Špyňar, generální tajemník sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA.

Už několik let platí to, že během pátků v době od 15:00 do 21:00 dopravci platí k mýtu ještě 40% přirážku. Má to fungovat jako regulátor dopravy v době, kdy jsou dálnice nejvíce vytížené. Podle odborníků by oprášený plán dalšího omezení nákladní dopravy byl možný, ovšem jen za předkopladu, že průměrná sazba, kterou sleduje Evropská komise, nesmí být vyšší než dnes.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Pokud by k tomu došlo, ministr Zdeněk Žák by ale porušil dohodu, kterou sdružení ČESMAD BOHEMIA podepsalo s jeho předchůdcem v roce 2010. Týká se nastavení sazeb mýtného pro roky 2011 až 2014. Slib by tedy byl porušen rok před vypršením termínu. Dohoda obsahuje zvýšení sazeb mýta vyjma vozidel kategorie Euro V v roce 2011 o 25 % a v roce 2012 o dalších 25 %. Na straně druhé jsou kompenzace v podobě přímé dotace českým dopravcům ve výši 300 milionů Kč pro rok 2011 a zavedení množstevních slev na mýtném od roku 2012.

A proč to všechno? Jde pochopitelně o peníze. Ministerstvo se drží studie vypracované poradenskou společností Inoxive, která tvrdí, že zavedení zvýhodněných sazeb mýtného pro ekologické kamióny splňující normu Euro V státu jen za loňský rok přineslo ztrátu na výběrech mýtného ve výši 1,8 miliardy korun. Český mýtný systém vybral od ledna 2007 do konce června 2013 44,8 miliardy korun. Nedojde-li k přehodnocení sazeb a jejich struktury, nejsou ale podle studie budoucí výnosy vůbec jisté. I bez zohlednění slev na mýto klesne výběr v roce 2013 podleodhadů až na hranici 8 až 8,2 miliardy korun. Růst dopravního výkonu úzce spojený s ekonomickým vývojem regionu střední Evropy totiž nedokáže kompenzovat ztráty z podpory stále rostoucího počtu Euro 5 vozidel. Podpora ekologických vozidel Euro 5 následkem nezvýšení jejich mýtných sazeb v letech 2011 a 2012 dosáhla loni celkem 1,88 miliardy Kč. Toto číslo lze chápat jako dotaci udělenou provozovatelům těchto vozidel. Ve státních financích ji ale nikde nenajdeme, protože ztracené výnosy se samozřejmě nikde neúčtují, uvedla Tereza Mlynářová, analytička společnosti Inoxive.

Zatímco v Rakousku je sleva pro vozidla Euro 5 oproti třídě Euro 2 kolem 12 %, v České republice dosahuje 50 %. Navíc už prý Rakousko zavedlo isazby pro modernější třídy Euro 6 a EEV a od podpory Euro 5 upouští. Zvýhodnění vozidel Euro 5 lze přirovnat k podpoře solární energetiky. Dobře myšlený záměr se vymkl kontrole a finanční ztráty rostou, upozorňuje ředitel společnosti Inoxive Ondřej Zaoral.

K těmto vyjádřením mají profesionální dopravci ale opět výhrady. Stát podle nich nemohl o žádné miliardy kvůli zvýhodnění vozidel Euro V přijít, protože žádné takové zvýhodnění neexistuje. Vozidel Euro V se pouze nedotklo 50% navýšení mýtných tarifů pro všechny ostatní kategorie, u kterých naopak stát vybírá o 2 miliardy ročně více. Smyslem rovněž bylo motivovat dopravce k finančně náročné obměně vozového parku za ekologicky šetrná vozidla, což se podařilo.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).