Ještě, když máte e-shop a zároveň kamenné prodejny, a to vše propojené. A teď někdo vymyslí, že by pouze platby kartou z e-shopu bylo vhodné do elektronické evidence tržeb (EET) také dát.
Sice nevíme nikdo proč (a ani oni to neví), ale prostě, když už to děláme, tak ať hodíme pár klacků pod nohy i těm z onlinu, že jo? Je vždy problém, když zákony a nařízení vymýšlí někdo, kdo online pošle tak leda e-mail nebo nechtěně klikne na stažení pár porno obrázků. A pak se k tomu ještě přizná jako teď náš pan prezident. Ale tak stane se, klikání v online světě není žádný med. Ale vymyslet zákony pro online svět, to snad nějak zvládneme…
Čtěte také: Díky, pane ministře, implementace #EET nás v e-shopu vyjde na 60 tisíc korun
EET míjí složitost online světa
Ale jo, ono to v ideálním případě nějak funguje, ale zákazníci chtějí stále něco měnit. A tak často, že:
- někdo objedná na e-shopu, zaplatí kartou a pak chce produkt vyměnit za jiný. Nejlépe v trochu jiné ceně.
- někdo objedná na e-shopu a pak ve 14denní lhůtě vrátí jenom část.
- někdo objedná na e-shopu, ale ve 14denní lhůtě se rozhodne, že chce jeden produkt vyměnit za jiný v jiné ceně.
- někdo objedná na osobní odběr a chce si zboží vyzvednout na centrále a zaplatit hotově. Ajo. Musíme mít EET terminály úplně všude.
- někdo objedná na osobní odběr, zaplatí kartou na e-shopu, ale na obchodě se rozhodne, že mu to nesedí a že by chtěl vlastně úplně jiné šaty v jiné ceně.
- někdo objedná na osobní odběr, ale na obchodě si věci vyzkouší a dvě nechce vůbec, ale zase si vezme navíc jednu kabelku.
- někdo objedná…
… asi už dál nemusím pokračovat.
Jasně, všechno jsme to nějak zvládli, ale naučte všechny tyhle věci prodavačku na prodejně, která tam do toho všeho má další lidi, kterým bychom se raději věnovali a radili jim, co se jim k čemu hodí a jaké boty jim nejvíce sluší. Ne, my musíme prodavačky učit desítky logických procesů, které mohou nastat, protože prostě někdo nahoře vymyslel blbost, že platby kartou na e-shopu by bylo vhodné zahrnout do EET.
A když se to pak na poslední chvíli snažili změnit, tak jejich kolegové, kterým by mělo jít hlavně o blaho našeho státu a lidí v něm pracujících, tak ti se rozhodli, že v rámci politických bojů jakoukoliv změnu smetou ze stolu.
Tyhle desítky možných variant, které vás v první fázi programování nenapadnou, ty se prostě dějí. Protože zákazníci jsou lidé a lidé se zkrátka rozmýšlí v průběhu svého fungování. Lidé si chtějí vybírat, lidé chtějí mít možnost cokoliv změnit. A my jsme teď mezi mantinely a každá jejich změna je pro nás obrovské utrpení.
Nejvíce mě štvou desítky neproduktivních hodin
A to nejsme úplně maličká firma a pracují u nás vcelku inteligentní, často vysokoškolsky vzdělaní lidé. Strašně rád bych viděl fungování a správné nastavování těchto všech procesů u lidí, kteří si prostě otevřeli svůj obchůdek, protože je to baví. Protože je baví šít doma dětské oblečky a prodávat je přes internet. Protože je baví vyrábět ve své dílně hračky ze dřeva a prodávat je přes internet. Protože je baví to, co dělají, a my jsme všichni rádi, že to dělají. A tihle lidé nenávidí to papírování, nastavování nesmyslných procesů a šikanu od různých úřadů, protože se jim prostě nepovedlo nějaký praštěný proces nastavit úplně správně. A neudělali to schválně, ale protože umí vyřezávat ze dřeva hračky a tyhle úřednické věci jim prostě úplně nejdou.
A ve finále, víte, co mě na tom všem štve nejvíc? Že jsme ty desítky hodin času mohli věnovat našemu podnikání. Tomu, abychom si se zákazníky povídali a abychom jim řekli, že k těmto šatům se jim vážně skvěle hodí tyhle boty. Abychom pro ně udělali soutěž nebo uspořádali módní přehlídku. Abychom se svou prací bavili a abychom prostřednictvím naší práce dělali tenhle stát zase alespoň o kousíček lepší.
… ale my museli nastavovat tisíce „kravin“ v EET. Abychom vše měli správně a nemuseli mít strach, že přijde úředník, který si nikdy vlastní prací nevydělal ani 100 Kč, a ten nám najde někde nějakou chybičku, kterou jsme neudělali schválně, ale protože je to prostě celé složité a na prd…