Když čtu podobné kritické články, tak mne vždy napadá jedno: Jak jste to řešili před zavedením EET?
Jednotlivé body z článku:
- někdo objedná na e-shopu, zaplatí kartou a pak chce produkt vyměnit za jiný. Nejlépe v trochu jiné ceně. - To jste o tom neúčtovali? Zákazníkovi nevydávali doklad, s uvedením konkrétně odebraným zbožím a vyrovnáním ceny, ať už kterýmkoliv směrem?
- někdo objedná na e-shopu a pak ve 14denní lhůtě vrátí jenom část - O tom jste taky neúčtovali? Nevystavovali zákazníkovi doklad?
- někdo objedná na e-shopu, ale ve 14denní lhůtě se rozhodne, že chce jeden produkt vyměnit za jiný v jiné ceně. - Opět stejný dotaz? Nevystavovali jste účetní doklad řešící finanční rozdíl, Doklad o odebraném zboží, ...
- někdo objedná na osobní odběr a chce si zboží vyzvednout na centrále a zaplatit hotově. Ajo. Musíme mít EET terminály úplně všude - A to jste to EET nevydávali pokladní doklady, když jste inkasovali hotovost?
- někdo objedná na osobní odběr, zaplatí kartou na e-shopu, ale na obchodě se rozhodne, že mu to nesedí a že by chtěl vlastně úplně jiné šaty v jiné ceně - A to jste zákazníkovi účtovali původní cenu z objednávky, nebo jste nevydávali doklad vůbec? Nevydávali jste doklad s uvedením odebraného zboží?
- někdo objedná na osobní odběr, ale na obchodě si věci vyzkouší a dvě nechce vůbec, ale zase si vezme navíc jednu kabelku - Stejně jako výše...
Pokud jste toto všechno neřešili před EET, tak jak jste vedli účetnictví? Neporušovali jste zákon o účetnictví? Zákon na ochranu spotřebitele? ...
Protože pokud byste to řešili a měli procesně v pořádku, nestačilo by před tiskem pokladního dokladu předat info EET a na doklady uvést kódy?
Zdravím. Odpovím vám na jeden z těch bodů, u ostatních je to podobné. Zákazník vrací část nákupu. Pochopitelně, že i dříve dostal účtenku/fakturu (jinak by nemohl vracet…), nicméně vrácené zboží se jednoduše zapsalo jako vrácené a v účetnictví se tak odečetlo. Hotovo. U eet to je složitější - je třeba poslat na FÚ storno celé účtenky (nelze po položkách), následně vystavit novou na zbytek zboží atd. Ve všech uvedených případech to znamená práci navíc, rušení účtenek, postupy, které třeba ta prodavačka není schopná vymyslet.
Chce se to seznámit s podrobnostmi a zamyslet se, ne opakovat "to jste do teď kradli?" :/
Nedá mi to, abych také nepřispěl svou troškou do mlýna. Domnívám se, že Vaše řešení je příliš složité. Nevidím sebemenší důvod ke strornu celé původní EET účtenky a znovuvystavení nové na zbytek nestornovaného zboží. Vždyť původní příjem v hotovosti/kartou se vratkou části zboží nezměnil. Takže jednoduše vystavím dobropis na vrácené zboží a výsledné částky se záporným znaménkem zašlu jako novou EET účtenku. A podobným způsobem se vypořádám i s ostatními vyjmenovanými případy.
Ono je mnoho způsobu jak to řešit s EET. Všechny jsou ale složitější a dražší.
Uvedu příklad: zákazník si vybral zboží a nasledně je mu vystavena faktura za hotové. Před placením si ještě něco rozmyslí jedné položky chce víc jiné méně a ze samé radosti, že platí málo si ještě něco přiobjedná.
Ve starém systému bylo možné fakturu opravit vystavit novou přesně dle jeho požadavků. Vznikl jeden přehledný doklad.
Nyní budete tvořit další doklady s EET, dle jeho požadavků. Tyto doklady je nutné ještě následně zaúčtovat a to celý proces prodražuje.
Takže by jste postupoval následovně. Zákazník si vybere zboží. Já od něj převezmu peníze a vystavím fakturu.
Následně si zákazník něco rozmyslí a bude chtít změnu a já ho vyhodím s tím, pane už jste zaplatil, Vaše peníze mám, odejděte, vaše problémy a další požadavky mne nezajímají. Máme EET.
Proč?
Normálně ho nechám ho ať si vybere co chce, upravím fakturu/dodák podle skutečně odebíraného zboží a stejně jak před EET, tak až mi platí tak mu musím dát doklad, že zaplatil (pokladní doklad), s EET ho jen nahlásím do systému.
Stačí při osobním odběru nehlásit do EET nic předem, ale až při platbě a mám volné ruce cokoliv upravovat. Trochu složitější je pokud část zaplatí předem, pak musím, řešit rozdíl, ale do EET stejně hlásim jen skutečně přijatou nebo vydanou hotovost.
Ano, pravděpodobně máte jiné další zařízení,které nahlásí tržbu do EET a doklad vystavujete původním způsobem.
Nevím zda je to tak v pořádku, ale my potřebujeme vydat 1 daňový doklad, který je v pořádku uplatnitelný odběratelem a zároveň se ještě automaticky eviduje pro kontrolní hlášení i EET.
S Vámi popsaným způsobem jsem se setkal a pokud je v pořádku má jednu úžasnou vlastnost.
Můžete v něm dotatečně změnit již vystavenou fakturu a napsat,třeba dvojnásobný počet prodaného zboží za poloviční cenu a vše stále souhlasí.
Tento způsob jsme provozovat nechtěli i z tohoto důvodu.Neprůkazné vedení účetnictví je zajímavý termín.
Ne, nemáme další zařízení, účtenky vystavuje a hlásí systém.
Možná jsem nemusel napsat upravím fakturu, přesnější je objednávku. Protože dokud si zákazník neodnáší zboží, tak nedošlo k zdanitelnému plnění a pokud si fakturu vystavím dopředu a ještě ji nahlásím na EET, tak si to sám doprovolně komplikuji. To je celé co jsem tím chtěl říct.
My vystavujeme doklady dva, daňový doklad spojený s dodacím listem a v případě platby v hotovosti, EET účtenku na přijatou (vydanou) hotovost. Terminál na platu kartou na výdejně nemáme, jen online platby a to odbaví systém.
Jsem přesvědčený, že nemáte pravdu a kvůli EET si situaci zbytečně komplikujete.
EET účtenka není účetní doklad, dokumentuje pouze přesun finanční hotovosti (ano jsem přesvědčený, že u platby kartou nemá význam, i když v kamenné prodejně motivaci dovedu pochopit). Je to pouze alternativa k transakcím na účtu.
EET účtenka vůbec nemusí obsahovat jednotlivé položky, takže uvažovat o rušení po položkách nelze. Položky na EET účtenku dávám jen pokud nechci vystavovat více dokladů, abych naplnil všechny povinnosti najednou - účetní doklad, dodací list, EET účtenka - dám všechny povinné údaje na jeden doklad a vytisknu účtenku s položkami.
My jsme ve Vámi zmíněném případě jsme postupovali tak, že pokud přijímám hotovost, vystavím EET účtenku na celou přijímanou částku. Pokud zákazník část objednávky vrací, a hotovost z pokladny vydávám, vystavím EET účtenku jen na vydávanou částku, nic mne nenutí stornovat celou původní platbu a přijímat celou novou platbu. Při vyřízení stejné situace v případě platby na účet to taky tak nedělám. V systému si jen poznamenám, které EET účtenky souvisely s kterou objednávkou a jejich součet musí odpovídat výslednému účetnímu zápisu. Stejně jako pohyby na účtu.